۱۳۹۷/۰۸/۲۶
۷:۴۸ ب٫ظ

شیخ آف سلطان محمد، خادم‌القرآن مصری است که در طول نیم قرن خدمت در راه ترویج کلام وحی، ۱۵۰۰ حافظ کل قرآن از انجمن قرآنی وی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

خادم‌القرآن مصری و تربیت ۱۵۰۰ حافظ کل در نیم قرن

به گزارش الأمه:

 شیخ آف سلطان محمد، پیرمرد ۸۵ ساله ساکن در روستای «جحدم»  از توابع شهرستان «منفلوط» در استان اسیوط مصر است.

این خادم‌القرآن مصری، ۵۰ سال پیش انجمنی برای آموزش حفظ قرآن و ترویج کلام وحی تأسیس کرد که آن را «انجمن محافظت از قرآن و توسعه جامعه» نامید.

این انجمن قرآنی از قدیمی‌ترین مراکز آموزش قرآن در مصر به شمار می‌رود که ۵۰ سال پیش توسط شیخ آف سلطان در روستای «جحدم» تأسیس شده و تاکنون بیش از ۱۵۰۰ حافظ کل قرآن در آن تربیت شده‌اند.

تأسیس

شیخ آف سلطان محمد که اکنون ریاست شورای اداری انجمن  را برعهده دارد، در این باره گفت: این انجمن در سال ۱۹۶۶ میلادی تأسیس شد. در آن زمان مکتب‌خانه‌ای کوچک آجری در فضایی کمتر از ۲۰ متر بود که شیخ حامد سید خلیفه، دوست و همراه من بر آن نظارت می‌کرد.

 

شیخ آف سلطان محمد؛ خادم‌القرآن مصری

وی افزود: این مکتب‌خانه اکنون به ساختمانی بزرگ با بنایی به روز و جدید و به مساحت ۱۵۰ متر تبدیل شده که روزانه پذیرای بیش از ۱۵۰ قرآن‌آموز دختر و پسر در گروه‎های مختلف سنی و مراحل مختلف تحصیلی اعم از ابتدایی تا دانشگاه است».

تکریم الازهر

شیخ سلطان که ماه گذشته به دلیل خدمات قرآنی خود در طول نیم قرن، توسط مرکز اسلامی الازهر مورد تکریم قرار گرفت، در ادامه بیان کرد: «من در سال ۱۹۶۲ میلادی برای نخستین بار کار خود را به‌عنوان برپاکننده شعایر و مناسبت‌های دینی در تنها مسجد این روستای فقیر آغاز کردم و بر فعالیت مربیان آموزش حفظ قرآن که برای آموزش ترتیل و تجوید قرآن به اهالی روستا در مسجد حاضر می‌شدند، نظارت می‌کردم تا این که با گذشت زمان، تعداد قرآن‌آموزان به بیش از ۴۰۰ نفر رسید و آن‌ها از داوطلبان و مربیان آموزش حفظ قرآن کمک می‌گرفتند».

خادم‌القرآن مصری وتربیت 1500 حافظ کل قرآن در نیم قرن

تکریم شیخ سلطان محمد از سوی الازهر

این خادم‌القرآن مصری ادامه داد: افزایش تعداد قرآن‌آموزان و علاقه‌مندان به یادگیری و فراگیری کلام وحی من را به فکر تأسیس یک مؤسسه آموزشی کوچک ابتدایی وابسته به الازهر انداخت تا این که این مرکز کوچک به تأسیس سه مؤسسه برای دختران و پسران به مساحت هشت هزار متر مربع انجامید و در نهایت به یک مجتمع آموزشی  وابسته به الازهر تبدیل شد.

کتابخانه

شیخ هانی صلاح‌الدین، عضو شورای اداری انجمن محافظت از قرآن و توسعه جامعه روستای جحدم نیز در این باره گفت: این انجمن دارای کتابخانه‌ای با ۱۰ هزار کتاب در موضوعات مختلف از جمله تفسیر، حدیث، اصول عقاید، فقه و کتب اسلامی مربوط به کودکان است.

وی با اشاره به فعالیت‌های مختلف انجمن در راستای محافظت از قرآن و ترویج کلام وحی بیان کرد: برگزاری دو مسابقه سالانه قرآن در ماه ربیع‌الاول(همزمان با سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص)) و ماه رمضان از جمله این فعالیت‌های این انجمن است.

شیخ هانی تصریح کرد: در این انجمن، ۵ کارمند دائم و ۵۰ داوطلب فعالیت می‌کنند و بودجه آن از طریق اشتراک اعضاء، طرح‌های خدمت‌رسانی همچون درمانگاه‌های خیریه و یا مهد‌کودک‌هایی که با همکاری یک آژانس کانادایی تأسیس شده، تأمین می‌شود.

نگاهی به جمعیت محافظت از قرآن کریم در روستای جحدم مصر


فعالیت‌های متعدد

فعالیت‌های این انجمن قرآنی به همین جا خلاصه نمی‎شود، بلکه برگزاری مسابقات فرهنگی و تحقیقات علمی در ارتباط با محیط زیست یا امور پزشکی، و همکاری‌های بین‌المللی با هیئت بین‌المللی بلان(فعال در عرصه برنامه‌های اجتماعی) از دیگر فعالیت‌های این انجمن است.

براساس گفته شیخ هانی، بیش از ۲۵ دختر داوطلب در برنامه‌های مختلف این انجمن از جمله مبارزه با بی‌سوادی و توانمندسازی معلولان همکاری می‌کنند.

ایجاد كلينيك ويژه دختران با هدف آشنایی آنها با اطلاعات بهداشتی از جمله خطر ازدواج زودهنگام، و بررسی مباحثی همچون ازدواج، بارداری و زایمان سالم از دیگر فعالیت‌های انجمن محافظت از قرآن و توسعه جامعه روستای  جحدم مصر است.

 

منبع: ایکنا