۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۸:۵۸ ب٫ظ

با ورود غبار و خاكستر آتشفشان ايسلند به آسمان اسكاتلند، دهها پرواز مسافري در فرودگاه هاي مختلف آن كشور لغو شد و برنامه مسافرتي هزاران نفر مختل گرديد

خاکسترهای آتشفشان ایسلند هزاران مسافر را در اسکاتلند زمین گیر کرد

به نقل از منابع محلي، اكثر پروازهاي ورودي و خروجي از اسكاتلند از صبح امروز لغو شده و شركت هاي بزرگ و كوچك حمل و نقل هوايي از جمله 'بريتيش ايرويز'، 'كي ال ام'، 'ايزي جت'، 'لوگان اير'، 'رايان اير' و 'ايسترن ايرويز' پروازهاي ورودي و خروجي خود از فرودگاه هاي مختلف اسكاتلند را حداقل تا عصر امروز لغو كرده اند.

مقامات محلي اسكاتلند و همچنين مسئولان وزارت حمل و نقل انگليس در لندن مي گويند با توجه به تجارب سال گذشته انتظار مي رود كه اين بار اختلالات ناشي از ابرهاي آتشفشاني به نحو بهتري مديريت شود و مسافران كمتري در فرودگاه ها سرگردان شوند.

مقامات سازمان هواشناسي انگليس نيز پيش بيني كرده اند كه تا پايان امروز غبار و خاكستر آتشفشان ايسلند به ايرلند شمالي، ولز و اكثر مناطق انگليس گسترش پيدا كند.

باراك اوباما رييس جمهوري انگليس كه سرگرم ديدار از چند كشور اروپايي است، شب گذشته سفر خود را به جمهوري ايرلند كوتاه كرد و يك روز زودتر به لندن آمد تا با ابرهاي آتشفشاني در روز سه شنبه برخورد نكند.

وي تا روز پنجشنبه در انگليس خواهد بود.

با نزديك شدن دود و خاكستر متصاعد شده از آتشفشان 'گريمزوتن' ايسلند به سرزمين اصلي انگليس مقامات اين كشور سرگرم بررسي ميزان تاثيرات اين ابرهاي آتشفشاني هستند تا بتوانند برنامه هاي پروازي فرودگاه هاي انگليس را براي روزهاي آينده تنظيم كنند.

كارشناسان مي گويند اگر خروج خاكستر و غبار از آتشفشان ايسلند با همين سرعت ادامه داشته باشد، ابرهاي آتشفشاني تا روز پنجشنبه اين هفته علاوه بر انگليس، به غرب فرانسه و شمال اسپانيا نيز گسترش خواهد يافت.

فعاليت هاي آتشفشان ايسلند سال گذشته نيز حدود يك هفته پروازهاي مسافري را در مناطق مختلف قاره اروپا و بويژه انگليس مختل كرد. اين حادثه علاوه بر سرگردان كردن ميليون ها مسافر، ميلياردها پوند نيز به شركت هاي هواپيمايي خسارت وارد نمود.

دكتر 'ديو مك گاروي' متخصص فعاليت هاي آتشفشاني به تلويزيون اسكاي نيوز گفت: با حجم فعاليت كنوني آتشفشان 'گريمزوتن' احتمالا طي روزهاي آينده بسياري از مسيرهاي هوايي بين المللي بر فراز قاره اروپا تحت تاثير قرار خواهد گرفت.

وي در عين حال اظهارداشت: با توجه به تجاربي كه مقامات و كارشناسان سازمان هاي هواشناسي، صنعت هوانوردي و توليد كنندگان موتورهاي هواپيما از فعاليت هاي آتشفشاني سال گذشته كسب كرده اند، احتمالا ميزان اختلالات در سال جاري كمتر خواهد بود.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-18