۱۳۹۷/۱۰/۰۲
۴:۱۰ ب٫ظ

پاریس با نام کمپانی های جواهر سازی مثل کارتیه و ون کلیف و آرپلز و بوشرون و غیره پیوند خورده است. اما وقتی از صنعت جواهر سازی مصر یاد می کنیم تنها نام عزه فهمی به ذهن خطور می کند.

خانه ها و دیوارهای طلایی و نقره ای عزه فهمی

به گزارش الأمه:

این خانم جواهر ساز اهل سوهاج توانست با اراده و پشتکار قوی جواهر سازی را که یک حرفه سنتی شناخته می شد به صنعتی با شهره جهانی تبدیل کند. نکته جالب اینجاست که او برای رسیدن به هدف و کسب آوازه جهانی از میراث و جنبه سنتی این صنعت نبرید و همین میراث به نقطه قوت او بدل شد.
او در هر مجموعه جنبه هایی از سبک سنتی چه از فراعنه و چه از خط هیروگلیف و چه از طبیعت و موجودات طبیعت یا سبک های معماری طبیعت را به نمایش می گذارد.
عزه فهمی «نوبیا» را به عنوان نام تازه ترین مجموعه آثارش برگزیده که در واقع حامل درود پرشور و گرمی به نوبی ها است. این طراح کارکشته مصری می گوید که این عنوان گویای اشتیاق او به ریشه هایش است. پدر عزه مصری و مادرش اهل سودان است. اولین مجموعه عزه که درباره «خانه های نیل» بوده همین نام «نوبیا» را به یدک کشیده است. ناگفته نماند که نقطه ضعف عزه هنوز هم زیبایی طبیعت و زندگی در جنوب مصر است.
عزه افزود علاقه او به فرهنگ نوبی در طی تحصیل در دانشکده هنرهای زیبایی بیشتر شد و متوجه شد که نوبی ها در رنگ آمیزی نمای خارجی و دکوراسیون داخلی خانه هایشان از رنگ های شاد و دلباز استفاده می کنند.
حالا درست است که عزه ایده این مجموعه را از احساس اشتیاق و دلتنگی گرفته اما او در سفر به هند چشمش به یک سنگ یاقوت آبی افتاده و این یاقوت عزه را به یاد خانه های عمدتا طلایی و نقره ای رنگ با معماری نوبی انداخت. بدین ترتیب بود که عزه در بازگشت از سفر در این زمینه به مطالعه و پژوهش می پردازد و در آرشیو حسن فتحی (هنرمند مصری) عکس هایی خیال انگیز و جالب توجهی پیدا می کند و دست به کار می شود. حاصل این تلاش ها این شد که عزه روی انگشترهایش مدل خانه های کامل و منظره های اطرافشان می کشد. یکی از این انگشتر ها طراحی خانه ای دارای اتاق فیروزه ای رنگ رو به دریاچه ناصر است. این انگشتر محور بحث و گفتگوهای هنری خواهد بود و توجه همگان به همین قطعه جذب می شود. طراح مصری این انگشتر چنین نظری دارد. او سال آینده ۵۰ سالگی تاسیس شرکت جواهر سازی عزه فهمی را جشن می گیرد. این قطعه از لحاظ طراحی بی نظیر است. فرانک گری معمار معروف در جریان همکاری با شرکت تیفانی و نمایش هنر معماری خود تنها به خطوط خانه بسنده کرد و اصلا به فکر طراحی یک خانه کامل روی یک قطعه جواهر نیفتاد.
عزه فهمی غیر ممکن را نمی شناسد و به عنوان چالش به ناممکن ها می نگرد. همین نگرش در گردنبندها و انگشترهای دیگر او هم دیده می شود. قطعه هایی که با مدل دیوار و در و پنجره نقره ای و طلایی و سنگی طراحی شده اند.

 

منبع: شرق الاوسط