۱۳۹۹/۰۲/۲۵
۵:۰۷ ق٫ظ

پس از افزایش انتقادها و اعتراضات به شبکه سعودی «MBC» به دلیل پخش یک سریال ضدفلسطینی، این شبکه سعودی به بهانه شیوع کرونا(!) ادامه پخش این سریال را متوقف کرد.

«MBC» مجبور به توقف پخش سریال ضدفلسطینی شد

خروج «مخرج 7» از آنتن شبکه سعودی

به گزارش الأمه:

 در روزها و هفته‌های اخیر مسأله پخش سریال‌ها و برنامه‌هایی از یک شبکه سعودی در راستای پروژه عادی‌سازی روابط با اسرائیل مورد توجه رسانه‌ها و افکارعمومی مسلمانان قرار گرفت. درخواست‌های زیادی برای توقف پخش سریال‌های شبکه MBC در روزهای گذشته وجود داشت و اعتراضات کاربران شبکه‌های اجتماعی ادامه داشت. کاربران شبکه‌های اجتماعی تولید و پخش این سریال‌ها توسط رژیم سعودی را روی دیگری از نمایش ریاکارانه سران این کشور در رابطه با مسأله فلسطین می‌دانند. چند روز پیش جبهه مردمی آزادی فلسطین با صدور بیانیه‌ای، سخنان و اقدامات تحریک‌آمیز و اظهارات کریه و نفرت‌انگیز علیه ملت فلسطین از سوی برخی رسانه‌های سعودی مانند شبکه «ام‌بی‌سی» را بشدت محکوم کرد.

جبهه مردمی آزادی فلسطین همچنین اعلام کرد این شبکه سعودی از طریق پخش سریال‌های «ام هارون» کویتی و «مخرج‌۷» عربستانی، جهان عرب را به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و بهبود وجهه این رژیم و در مقابل بد جلوه دادن فلسطینیان دعوت می‌کند. جبهه مردمی در بیانیه خود آورد: نمایش این 2 سریال همزمان است با گسترش هجمه‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت ما در تمام زمینه‌ها و تهدید به مصادره و اشغال بیشتر اراضی کرانه باختری و اجرای طرح آمریکایی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا آن را اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد.
در نهایت روز گذشته اعلام شد که شبکه ماهواره‌ای «MBC» عربستان سعودی در سایه فشارها و انتقادها از سریال «مخرج ۷» مجبور شد پخش این سریال را متوقف کند. براساس آنچه فارس گزارش کرده، این شبکه اعلام کرد پخش سریال «مخرج 7» متوقف و از جمعه آینده، به جای این سریال سریال کویتی «درب الزلق» پخش خواهد شد.
مسؤولان این شبکه سعودی اما در توجیه این اقدام خود گفته‌اند که علت توقف این سریال، آماده نشدن سایر قسمت‌های آن به دلیل قرنطینه و شرایط کرونا است.

تاکنون ۲۰ قسمت از این سریال از این شبکه پربیننده در جهان عرب پخش شده است. کاربران عرب در فضای مجازی این ادعا را قبول نکردند و گفتند علت توقف پخش سریال مخرج 7 انتقاد از این سریال و عوامل اجرایی و بازیگران آن است. این سریال به همراه سریال «ام هارون» که از همین شبکه سعودی پخش می‌شود، در بخش‌‌هایی فلسطین را سرزمین اسرائیل معرفی می‌کند و شخصیت‌های آن از ضرورت برقراری روابط تجاری و عادی‌سازی روابط با اسرائیل سخن می‌گویند. حتی در قسمت اول سریال «مخرج 7» یک بازیگر صراحتا به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در زمینه تجارت فرامی‌خواند و فلسطینی‌ها را «دشمن» توصیف می‌کند! پخش این 2 سریال، آن هم از شبکه معروف ام‌بی‌سی عربستان سعودی، انتقادات گسترده‌ای علیه این کشور و سازندگان آن داشته و منتقدان، ریاض را به تلاش برای تغییر افکار عمومی و آماده کردن زمینه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی متهم می‌کنند.

 

منبع: وطن امروز