۱۳۹۹/۰۲/۱۵
۲:۱۸ ق٫ظ

ظرف این چند روزی که از ابتدای ماه رمضان گذشته، سریال‌های مناسبتی این ماه در کشورهای عربی، تبدیل به صحنه نبرد بر سر موضوع رژیم اسرائیل شده است.

سریال‌های رمضانی مصری و سعودی امسال به میدان نبرد بر سر مسأله قدس بدل شده‌اند

خشم اسرائیل از تعبیر یک رویا

به گزارش الأمه:

وزارت خارجه رژیم اسرائیل در اقدامی عجیب و سؤال‌برانگیز، یک سریال مصری را که به مناسبت ماه رمضان در حال پخش از شبکه تلویزیون مصر است، محکوم کرد و واکنش همراه با طعنه و طنز اعراب خصوصاً مصری‌ها را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

تصویر جهان آینده بدون رژیم اسرائیل
ماجرا از این قرار است که این سریال علمی-تخیلی، جهان را در سال‌2120 یعنی 100سال دیگر نشان می‌دهد البته بدون رژیم اسرائیل! این سریال دانش‌آموزان مصری سر کلاسی نشان می‌دهد که در آن معلم در حال تدریس درسی با عنوان «جنگ آزادی قدس» است و این بدان معناست که قدس در سال‌های گذشته آزاد شده و حالا کودکان دبستانی، تاریخ آن را می‌خوانند.
ظاهراً این موضوع بر مسوولان دولت اشغالگر قدس، گران آمده تا حدی که آنان را به واکنش رسمی از طریق وزارت خارجه ترغیب کرده است. اما این واکنش، دردسرهای مضاعفی را برای آن‌ها به‌وجود آورده است. یکی از کاربران مصری ضمن انتشار عکسی که در آن «یوسف شریف» بازیگر نقش اصلی این سریال جلوی پرچم رژیم صهیونیستی نشان داده شده و تیتر رویش می‌گوید «اسرائیل از سریال «النهایه» خشمگین است»، نوشته است: «وزارت امور خارجه اسرائیل، ترویج اندیشه زوال رژیم اسرائیل را در سریال «النهایه» تحت عنوان «غیرقابل قبول» محکوم کرده است. چه نیازی هست که صهیونیست‌ها قبولش کنند؟ ما کنارش هستیم و از آن پشتیبانی می‌کنیم. اگر هم اوضاع سخت شد، بالاخره پخش می‌شود ولی بعد از ماه رمضان.»

نویسنده النهایه: از خشم رژیم صهیونیستی متشکریم
سمیر عاطف، نویسنده این سریال نیز در پاسخی طعنه‌آلود به رفتار این دولت صهیونیستی در مصاحبه سه روز قبلش از رژیم اسرائیل بابت خشمش از این فیلم تشکر کرده چرا‌که این خشم و اعتراض، باعث بیشتر دیده شدن سریال شده است. عاطف همچنین با انتقاد از رفتار ضدعرب نتفلیکس افزوده است: «در طول سال شاهد سریال‌های ضدعرب بسیاری در نتفلیکس بودیم و از بین آن‌ها، دو سریال کاملاً مبتنی بر دیدگاه رژیم اسرائیل بوده‌اند. با این حال ما هیچ پاسخی ندادیم. اما به مجرد اینکه ما تولید یک سریال علمی-تخیلی را آغاز کردیم، آن‌ها بیش از حد واکنش نشان دادند.
این نویسنده تصریح کرده است: «متاسفانه در جهانی مبتنی بر استانداردهای دوگانه زندگی می‌کنیم و کشورهای بسیاری هستند که پرچم ارزش‌های دموکراتیک و آزادی بیان را بالا می‌برند و با آن‌ها شعار می‌دهند درحالی که علیه ما، جریان هراس فکری راه می‌اندازند و فشار وارد می‌کنند فقط به این خاطر که یک جمله یا یک صحنه، رضایت خاطرشان را تأمین نکرده است.» عاطف در آخر تاکید کرده است که اثر هنری باید با اثر هنری پاسخ داده شود، نه اینکه موجب تشدید اوضاع شود و سر از بیانیه وزارت خارجه دربیاورد.

کارگردان النهایه: حقیقت داشتن تعبیر رویای آزادی قدس، عصبانی‌شان کرده
«آزادی قدس در ضمیر و وجدان هر عربی موجود است» این جمله را فقط سمیر عاطف، نویسنده سریال نمی‌گوید بلکه یاسر سامی، کارگردان «النهایه» هم تصریح کرده است: «این سریال از یک رویای عربی حکایت می‌کند که ما به آن ایمان داریم و خوابش را می‌بینیم. فلسطین، سرزمین عربی اسلامی است که اشغال شده و من و گروه فیلمسازی‌ام، این رؤیا را به تصویر کشیدیم اما به نظر می‌رسد تصویری که من از رؤیا ساخته‌ام، به حقیقت خواهد پیوست و به همین خاطر آن‌ها را عصبانی کرده است.»
بسیاری از تماشاگران این سریال در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی، قدرت و شکوه فنی این سریال را نیز تحسین کرده‌اند. یوسف شریف، بازیگر نقش قهرمان این سریال هم در صفحه توییترش، ضمن انتشار تیزر رسمی «النهایه» دعا کرده و از خدا خواسته است که خیر و خوبی آن را پایدار کند. بازی این بازیگر نیز توجه و تحسین بسیاری از تماشاگران آن را برانگیخته است.

دو سریال سعودی، خط مقدم دفاع از رژیم اسرائیل
اما کمی آن طرف‌تر در مرزهای عربستان سعودی، خبرهای دیگری درباره سریال‌های مناسبتی شبکه‌MBC در روزهای ابتدای ماه رمضان جنجالی شده است. دو تولید تلویزیونی رمضانی این شبکه سعودی به اتهام عادی‌سازی و گرم کردن روابط با رژیم صهیونیستی مورد اعتراض بسیاری از گروه‌های اعراب و فلسطینی‌ها قرار گرفته‌است. به گزارش «تایمز آف اسرائیل» 13‌گروه فلسطینی خواستار توقف این دو سریال شده‌اند. این درحالی است که المیادین نیز گزارش کرده است که «کمپین فلسطین برای بایکوت علمی و فرهنگی اسرائیل» خواستار تحریم کلیه کانال‌های گروه‌MBC شده تا از حرکت خود در عادی‌سازی روابط فرهنگی با رژیم اسرائیل برگردد و به ترویج دروغ‌های گمراه‌کننده از حقیقت ماجرای فلسطین خاتمه دهد.

چرا رژیم صهیونیستی درباره زنان مظلوم مسلمان فیلم نمی‌سازد؟!
سریال «ام هارون» یکی از این دو سریال است که در آن، «حیاه الفهد» بازیگر مشهور سعودی، نقش یک یهودی را بازی می‌کند. این سریال زندگی یهودیان در دهه‌40 را در کویت روایت می‌کند و این بازیگر در یک مونولوگ به زبان عبری می‌گوید: «قبل از اینکه رد پای ما گم شود و زندگی‌مان به خاطرات بپیوندد، در تاریخ گم خواهیم شد... ما یهودیان خلیج {فارس} هستیم. همان‌ها که در سرزمین‌های خلیج {فارس} به دنیا آمدند...» این اولین سریال عربی است که به زندگی یهودیان خلیج و روابط‌شان با مسلمانان می‌پردازد. این سریال که توسط «احمد جمال العدلِ» مصری و در امارات متحده عربی ساخته شده به زندگی یک مامای یهودی می‌پردازد که اصالتی ترکیه‌ای دارد و پیش از مهاجرتش به رژیم اسرائیل در کویت زندگی می‌کند.
دومین سریال که «خروجی‌7» نام دارد، شخصیتی را به تصویر می‌کشد که با حمایت از روابط بهتر با رژیم اسرائیل، فلسطینی‌ها را علی‌رغم همه کارهایی که ریاض در طول سالیان برایشان انجام داده است، به حمله به عربستان سعودی متهم می‌کند.
این پایگاه خبری اسرائیلی، گزارش می‌کند که هر دوی این سریال‌ها، در شبکه‌های اجتماعی‌ترند شده و اعتراض اعراب و مسلمان‌ها را برانگیخته‌اند. احمد مدانی یکی از کاربران در توییتی پرسیده است: «آیا اسرائیل هیچ‌وقت سریالی درباره یک زن مسلمان که در زندان‌هایش به سر می‌برد خواهد ساخت؟ یا مثلاً درباره بی‌عدالتی‌هایی که در حق فلسطینی‌ها شده است؟ چطور است یک سریال درباره آزار و اذیت‌هایی که فلسطینی‌ها متحمل شده‌اند، بسازد؟»

ما چرا منفعلیم؟
به نظر می‌رسد که مسأله رژیم اسرائیل به‌عنوان یک مسأله جدی راهبردی برای شبکه‌های تلویزیونی کشورهای عربی مطرح شده و به خط مقدم مبارزه فرهنگی و هنری و رسانه‌ای آن‌ها تبدیل شده است. اما در ماه رمضانی که عرصه این جدال منطقه‌ای بر سر مسأله آزادی قدس و رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده است و کاربران عرب‌زبان از عربستان سعودی گرفته تا مصر در توییتر آن را ترند کرده‌اند، جای ایران کجاست؟ چه چیزی باعث انفعال هنرمندان و فیلمسازان ایرانی و حتی مدیران شبکه‌های تلویزیونی ما شده و دنیای ذهنی ایرانی‌ها را کوچک‌تر از عرصه واقعی زندگی و مبارزه آن‌ها کرده است؟

فاطمه ترکاشوند

منبع: صبح نو