۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۱۰:۱۵ ق٫ظ

«بن عبدالله» رسما اعلام کرده، میزان حجم گاز ارسالی به اسرائیل بدون سقف بوده و قیمت آن نیز از قیمت کف جهانی کمتر خواهد بود/ شيخ «حمد» همچنين به ديپلمات اروپايي خبر داد به زودي دشمني پنهان با رياض را از سر خواهد گرفت و می خواهد با بهره از سلطه‌اي که بر شبکه «الجزيره» دارد، گستره س

داعیه دار رهبری اعراب در پی بستن بزرگترین قرارداد گازی با تل آویو

حکومت قطر که این روزها تلاش دارد، رهبری جهان عرب را از سعودی ها ربوده و از رخدادهای اخیر، بیشترین بهره برداری را کند، در تازه ترین اقدام خود به صهیونیست ها قول داده تا جای مصر را برای صادرات گاز به تل آویو پر کند.

رسانه های عربی از تماس «حسن بن عبدالله»، وزیر تجارت و صنعت قطر با همتای صهیونیستی خود خبر داده اند که در آن «بن عبدالله»، آمادگی کشورش را برای امضای بزرگترین پیمان فروش گاز به اسرائیل اعلام کرده است.

پایگاه خبری «المحیط» در این باره نوشت: «بن عبدالله» رسما اعلام کرده که میزان حجم گاز ارسالی به اسرائیل بدون سقف بوده و قیمت آن نیز از قیمت کف جهانی کمتر خواهد بود.

گفتنی است، با آغاز انقلاب های عربی و پیروزی برخی از این انقلاب ها به ویژه در مصر و انفجارهای پی در پی در مسیر لوله انتقال گاز به تل آویو، رژیم صهیونیستی با چالش تأمین سوخت مورد نیاز روبه رو شده و اکنون قطر به میدان آمده و متعهد شده است، می تواند از قطر هر مقدار گازی که اسرائیل نیاز داشته باشد، خریداری کند و البته ارزانتر از بازار رسمی!

«المحیط» می افزاید: در سال 2008 وزیر امور خارجه اسرائیل، چندین بار به قطر سفر کرده بود تا قرارداد فروش گاز را امضا کند، ولی هر بار مقامات قطری از امضای این پیمان سرباز زده بودند، ولی اکنون قطر پیشتاز فروش گاز به رژیم صهیونیستی شده است.

باید گفت، قطر تنها 15 درصد ذخایر گاز جهانی را داراست؛ اما با امضای قراردادهای بسیار بزرگ با کشورهای همسایه به ویژه ایران، تبدیل به غول گازی جهان شده و مدعی است که به همه کشورهای جهان گاز صادر می کند.

امیر قطر تنها سه ماه پس از کودتا علیه پدر خود به «ان.بی.سی» گفته بود که پیمان سه جانبه قطر، اردن و اسرائیل برای واردات و صادرات گاز را اجرایی خواهد کرد که در آن زمان از سوی برخی کشورهای عربی موآخذه شد و این پیمان هیچ گاه اجرایی نشد.

«المحیط» در تحلیل این خبر می نویسد: اکنون انتظار می رود، پیمان فروش گاز قطر به اسرائیل با مخالفت جدی عربستان و ایران واقع شود.

اما در همین حال، يک ديپلمات بلندپايه اروپايي که به تازگی به دوحه پايتخت قطر سفر کرده بود، فاش کرد: نخست‌وزیر قطر به دنبال تبديل شدن به خليفه جهان عرب است.

پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري «العالم»، با انتشار این خبر نوشت: مقام بلندپايه اروپايي خاطرنشان کرد، شيخ «حمد بن جاسم آل ثاني»، نخست‌وزیر قطر به من گفت: نقشي که من در خدمت به آمريکا و رابطه اي که با اسراييل دارم و اموال و رسانه هايي که در اختيار دارم، به اضافه هرج و مرج حاکم بر کشورهاي عربي، همگي عواملي هستند که سبب خواهد شد، من روزي خليفه جهان عرب شوم.

همچنین پایگاه اينترنتي هفته‌ نامه «المنار» به نقل از سازمان ها و ادارات آگاه با اعلام خبری مشابه افزود: نخست‌وزیر قطر وعده‌هايي دريافت کرده است که وي را براي رسيدن به اين خواسته، ياري و پشتيباني خواهد کرد.

این مسئول بلندپايه اروپايي تأکيد کرد، شيخ «حمد» زمام مطلق حاکميت را در قطر در دست دارد و اين مسأله، موجب نگراني خاندان حاکم قطر به ويژه وليعهد و دختر امير قطر شده است.

این منبع همچنين فاش کرد: نخست وزير قطر به او خبر داده است که به سبب رویدادهای جاري در کشورهاي عربي، نوعي آتش بس موقت رسانه‌اي ميان قطر و عربستان سعودي اعلام شده است؛ اين آتش بس به درخواست آمريکا برقرار و هدف از آن يکدست کردن تلاش رسانه هاي تبليغاتي اين کشورها براي دستيابي به اهدافي مشخص به ويژه ضربه زدن به نقش مصر و مشغول کردن اين کشور تا ده سال آينده است.

این گزارش می افزاید: يکي ديگر از اهداف اين آتش بس، ضربه زدن به ثبات سوريه و همچنين ضربه زدن به مقاومت در غزه و لبنان است.

شيخ «حمد» همچنين به ديپلمات اروپايي خبر داد: به زودي دشمني پنهان با رياض را از سر خواهد گرفت و می خواهد با بهره از سلطه‌اي که بر شبکه «الجزيره» دارد، گستره سلطه خود را گسترش دهد و خود را به عنوان خليفه امت عربي قلمداد کند و در اين مجال در خدمت آمريکا و برنامه‌هاي راهبردي ايالات متحده باشد.

گفتنی است، قطر از چند سال پیش و با راه اندازی شبکه خبری «الجزیره»، تلاش داشته با وساطت در بحران های عربی چون لبنان و یمن، نقش پررنگتری در تحولات عربی داشته و به نوعی جای سعودی ها را به عنوان محور کشورهای غربی بگیرد.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01