۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۸:۴۸ ق٫ظ

نيروهاي يمني دست‌کم يکي از دانش‌آموزان شرکت کننده در تظاهراتي که در مخالفت با برگزاري امتحانات تا پيش از استعفاي علي عبدالله صالح، انجام شده بود را کشته‌اند.

دانش آموز یمنی قربانی سرکوب های دولت یمن

پليس و مزدوران مسلح دولتي در منطقه المفير در جنوب استان تعز روز شنبه به تظاهرکنندگان حمله کردند که در جريان اين حمله يک نفر کشته شد.

اين قرباني، نوجواني 13 ساله است که محمد السلواي نام دارد. در جريان اين درگيري دست‌کم 13 نفر مجروح شدند.

نيروهاي دولتي که در يکي از دفاتر محلي شهرداري پنهان شده بودند، درپي محاصره اين ساختمان از سوي دانش‌آموزان، به روي معترضان آتش گشودند.

از اواخر ماه ژانويه تا کنون صدها هزار نفر از مردم يمن در شهرهاي بزرگ اين کشور به جمع معترضان پيوسته‌اند. اين تظاهرکنندگان خواهان پايان فساد و بي‌کاري در کشور و همچنين استعفاي علي عبدالله صالح شده‌اند.

صالح نزديک به 33 سال است که قدرت يمن را در اختيار دارد. بسياري از مخالفان وي مي‌گويند صالح به تعهدات خود در انجام اصلاحات پايبند نبوده است.

حدود 40 درصد از مردم يمن با درآمد روزانه کمتر از 2 دلار زندگي مي‌کنند و يک سوم مردم اين کشور نيز با سوء تغذيه مواجه شده اند.

تظاهرات مردمي در يمن با سرکوب شديد نيروهاي پليس ضد شورش و هواداران صالح که به چاقو و باتوم مسلح هستند، همراه بوده است.

شمار قربانيان اين کشور از زمان آغاز خيزش مردمي تا کنون به بيش از 300 نفر رسيده است.

گروه اصلي مخالف دولت در يمن، همچنين از شوراي همکاري خليج فارس خواسته است تا پيشنهاد خود را که با هدف پايان دادن به بحران اين کشور واقع در خليج عدن مطرح کرده بود، بازپس بگيرد.

ائتلاف جوانان يمن اعلام کرده است، بر اساس اين طرح صالح مي‌تواند به عنوان رئيس حزب از قدرت کناره گيري کند، نه به عنوان رئيس کشور. همچنين اگر صالح طي 30 روز پس از امضاي توافق‌نامه، از قدرت کناره‌گيري کند، اين طرح به وي مصونيت قضايي اعطا مي‌کند.

اين در حالي است که مردم معترض يمن، خواهان پيگرد جنايات انجام شده از سوي صالح در سرکوب خون‌بار مردم اين کشور و نقض حقوق بشر شده‌اند.

 

زمان انتشار: 1390-01-28