۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۲:۵۴ ب٫ظ

فیلم‌های عبدالسید هر یک از زاویه‌ای به جامعه مصر و مشکلات آن می‌نگرد. اما آن چه که مانند بند تسبیح تمامی این فیلم‌ها را به هم مرتبط می‌کند، اندیشه سازنده آن‌هاست. ایستادگی در برابر ناتوانی و ناامیدی انسان موضوع مهم و اصلی بیشتر فیلم‌های عبدالسید می‌باشد.

داود عبدالسید: فیلم‌سازی با اندیشه ایستادگی

داود عبدالسید در 23 نوامبر سال 1946 در مصر دیده به جهان گشود. او یکی از کارگردانانی است که حرفه خود را صرف پرداختن به مسائل و مشکلات جامعه خود و جهان پیرامونش نموده است. سایت خبری جزیره نت هفته گذشته گزارشی را از روند کار سینمایی او در سال‌های مختلف درج کرده است.

طبق این گزارش وی کار هنری خود را در عرصه سینما از سال 1976 آغاز کرد. «وصیت مردی حکیم در زمینه کارهای روستایی و آموزشی» نام اولین فیلم مستندی بود که او در یک کار انفرادی کارگردانی کرد. پس از آن نیز در سال 1979 و 1980 فیلم‌های مستند «کار در مزرعه» و «درمورد مردم، پیامبران و هنرمندان» را نیز در کارنامه آثار مستند خود به ثبت رساند. اما پس از آن تهیه و ساخت فیلم‌های مستند را کنار گذاشت.

عبدالسید معتقد بود ساخت فیلم‌های مستند به سازنده این گونه فیلم‌ها فرصت تجربه آزادی را هدیه می‌دهد. در واقع تولیدکنندگان فیلم‌های مستند دغدغه ضرر مادی را ندارند و این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند که به راحتی و به دور از مشکلات مالی تنها به مضمون فیلمشان بیندیشند. وقتی فرد بتواند از این گونه نگرانی‌های دور بشود، توان و جسارت تجربه کردن را به دست می‌آورد. هنگامی که یک کار تجربی به موفقیت دست پیدا کند، اعتماد به نفس سازندگان این نوع فیلم‌ها نیز بشتر خواهد شد و این جریان موفقیت ادامه پیدا می‌کند.

عبدالسید پس از چند سال دوری از عرصه ساخت و تولید فیلم، در سال 1984 با ساخت فیلم‌های درام، حوزه جدیدی از این عرصه را تجربه کرد. «عیاران» نام اولین فیلم درامی بود که وی کارگردانی آن را برعهده داشت. «عیاران» به لحاظ نگاه ویژه‌ای که به مشکلات مستمندان جامعه داشت، فیلمی بود که با جسارت به انتقاد از جامعه مصر می‌پرداخت. همین نگاه متفاوت و انتقادی، فیلم مذکور را به یک اتفاق نادر در سینمای مصر مبدل کرد.

کارگردان در فیلم مذکور طبقات مختلف جامعه مصر را از نظر می‌گذراند و به خود اجازه می‌دهد که با نگاه جسور و کاوشگر خویش مشکلات مردم مستمند این کشور را در مقابل دوربین به نمایش بگذارد.

«دزد شادی»، «زمین ترس»، «شهروند، خبررسان و دزد» و «نامه‌ای به دریا» عناوین فیلم‌های دیگری از این کارگردان مصری می‌باشند که هر یک از زاویه‌ای به جامعه مصر و مشکلات آن نگریسته است. اما آن چه که مانند بند تسبیح تمامی این فیلم‌ها را به هم مرتبط می‌کند، اندیشه سازنده آن‌هاست. ایستادگی در برابر ناتوانی و ناامیدی انسان موضوع مهم و اصلی بیشتر فیلم‌های عبدالسید می‌باشد. دید مثبت و خوش‌بینانه وی در آثارش مخاطب را در عین آشنا کردن با پیرامون و مشکلات جامعه به آینده و توانایی برای حل سختی‌های زندگی سوق می‌دهد. 

 

زمان انتشار : 1391-03-02