۱۳۹۹/۰۱/۲۲
۹:۳۹ ب٫ظ

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد طاهر ربانی مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم و سفیر سابق ایران در واتیکان به مناسبت اربعین درگذشت استاد سید هادی خسروشاهی یادداشتی را در اختیار خبرگزاری حوزه گذاشت.

در سوگ غریبانه “سید هادی خسروشاهی”

به گزارش الأمه:

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد طاهر ربانی مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم و سفیر سابق ایران در واتیکان به مناسبت اربعین درگذشت استاد سید هادی خسروشاهی یادداشتی را در اختیار سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه گذاشته که تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود:

در سوگ غریبانه 
"استاد خسروشاهی"

اربعین تو دگر باره برآییم همه
که سر تربت تو اشک نشانیم همه

ما چه گوییم که از سوگ تو بر ما چه گذشت
غرق در ماتم واندوه وفغانیم همه

استاد فرزانه آیت الله سیدهادی خسروشاهی دوست دیرین و با صفای ما در بستر زیباترین آرزوها برای اعتلای اسلام، میهن و مردم ایران در لحظاتی غم انگیز، چهره درنقاب خاک کشید و غریبانه از میان ما رفت؛

بیش از ٤٠ سال دوستی وآشنایی با او به من اجازه می‌دهد که گواهی دهم او در زمره یکی از دلسوزترین نویسندگان دینی  و پیشگام در اندیشه های اصلاحی وتقریب بین مذاهب اسلامی بود؛

نام و یادش درهمه کنگره ها و اجلاسهای تقریب بر سر زبانها بود، کوشید وجوشید تا نسل‌های تازه بیاموزد که ما نه در ابتدای جهانیم و نه درانتهای آن .

لحظه ای میرا در کهکشان زمانیم 
که بارسنگین قرون را بر دوش می کشیم و سرنوشت آیندگان را دست های ما می نویسند، تعصب و نارواداری، بی‌خبری از دیروز و بیگانگی از فرداست.

در کشاکش تدوین و ترجمه کتب تاریخی، با معرفی رجال نامدار تقریب اندوخته هایی را بر تارک قلم وخاطرات خویش ثبت کرد تا دوران بازگشت به عزّت وشکوه تمدّن اسلامی را نوید دهد و به واقع نیز چنین بود.

او از جمله نویسندگان دلسوخته ای بود که کوشید تا زمام سیاست و ساحت اندیشه و فرهنگ را به دست فرهیختگان وچهره‌های ماندگار بسپارد، یا دست کم گریبان فرهنگ و اندیشه را از ظلمت تباهی و سیاسی کاری‌ها بیرون آورد.

خسروشاهی از میان ما رفت و نواندیشی دینی و فرانگری را در انبوهی از مسائل و مصائب زمانه تنها گذاشت و هیچگاه چونان برخی از مراجع عظام و مدرسان حوزه و دانشگاه که هم بحث او بودند به تدریس وکرسی وعظ و خطابه اکتفا نکرد بلکه درقامت رسا و فریاد جمال الدین اسدآبادی ، سیدشرف الدین جبل عاملی و سید قطب های عصر ما از غربت و مهجور بودن اسلام و قرآن دم زد.

و این اواخر با امید به پیوند حوزه ودانشگاه درقالب سنت و مدرنیته بنیاد کتابخانه ای عظیم و مجهز را درپردیسان قم بنا نهاد، تا فروغ ابدیت را در پهنه علم ودانش شاهد باشد، اما دست اجل مهلت نداد. 

و سرانجام در میان بیماری و اضطراب های روزانه وغصه های بسیار از دردهای زمانه که همه ما را یک یک از پای در می آورد غریبانه چهره در نقاب خاک کشید و به دیدار معبودش شتافت.
عاش سعیداً ومات سعیداً 
روحش شاد و یادش گرامی باد

محمد طاهر ربانی

 

منبع: حوزه نیوز