۱۳۹۷/۰۲/۱۵
۷:۲۷ ب٫ظ

معترضان ضد دولتي در اين تظاهرات، خواهان کناره‌گيري هر چه سريع‌تر مقامات وابسته به رژيم مبارک از قدرت خواهند شد.

دعوت به برگزاری تظاهرات میلیونی در مصر

در حاليکه عناصر وفادر به حسني مبارک رئيس جمهور مخلوع مصر همچنان در راس قدرت هستند، مردم مصر در تلاش براي نجات انقلاب خود در صدد برگزاري ظاهرات ميليوني ديگري هستند.

ائتلاف 25 ژانويه از شهروندان حامي خود خواسته است تا روز جمعه در تظاهرات جديدي شرکت کنند. اين ائتلاف هشدار داده که اصلاحات واقعي تنها در صورت محاکمه مقامات فاسد رژيم مبارک حاصل مي‌شود.

معترضان ضد دولتي در اين تظاهرات، خواهان کناره‌گيري هر چه سريع‌تر مقامات وابسته به رژيم مبارک از قدرت خواهند شد.

اين جنبش اعلام کرده است که ديدن مقامات رژيم سابق در مصاحبه‌هاي تلويزيوني ناراحت کننده است.

مصري‌ها که با برگزاري موج تظاهرات مردمي توانستند مبارک را در تاريخ 11 فوريه ( 22 بهمن ) سرنگون کنند، به منظور خارج کردن کنترل کامل دولت از اختيار شخص رئيس‌جمهور که در زمان مبارک مرسوم بود، خواهان تصويب قانون اساسي جديدي شده‌اند.

درخواست براي برگزاري اين تظاهرات درحالي مطرح شده که قرار است قانون وضعيت اضطراري در مصر پيش از برگزاري انتخابات پارلماني اين کشور لغو شود.

قانون وضعيت اضطراري از زمان ترور انور سادات رئيس جمهور پيشين مصر و به قدرت رسيدن حسني مبارک در اين کشور اعمال شده است. اين قانون به مقامات اجازه مي‌هد که مردم را بدون اتهام بازداشت کرده و از برگزاري تظاهرات جلوگيري کنند.

قانون وضعيت اضطراري در مصر همچنين دستان رژيم مبارک را براي سرکوب همهجانبه تظاهرات مردمي باز گذاشته بود.

شوراي عالي نظامي مصر که مبارک و خانواده وي را از روز دوشنبه (8 فروردين) تحت بازداشت خانگي قرار داده‌ است، براي واگذاري قدرت به يک دولت غيرنظامي تحت فشار زيادي قرار دارد.

فعالان مصري خواهان آزادي زندانيان سياسي، لغو وضعيت اضطراري 30 ساله و انحلال دادگاه نظامي شده‌اند.

بيش از 380 تظاهرکننده درجريان تظاهرات ضد دولتي که از 25 ژانويه آغاز شده و تا 11 فوريه يعني زمان کناره‌گيري مبارک از قدرت ادامه داشت،کشته شدند.

در جريان سرکوب خشونت‌بار تظاهرات ضد دولتي که با شليک گاز اشک‌آور، گلوله‌هاي پلاستيکي، خودروهاي آب‌پاش و دربرخي موارد استفاده از مهمات جنگي همراه بود، هزاران تظاهرکننده نيز مجروح شدند.

 

زمان انتشار :‌ 1390-01-10