۱۳۹۷/۱۱/۱۱
۲:۱۳ ب٫ظ

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی اظهار داشت: دمشق، پایتخت عزت و مقاومت و پایتخت درگیری با صهیونیست‌ها است، سوریه امروز باعث عزت مؤمنان و خواری دشمنان شده است.

آیت‌الله اراکی در نشستی در سوریه:

دمشق، پایتخت عزت، مقاومت و درگیری با صهیونیست‌ها است

به گزارش الأمه:

مراسم افتتاحیه چهاردهمین نشست علمای اسلامی سوریه با عنوان «نقش علما‌ در اصالت‌بخشی مفهوم وطن و حفظ وطن» در سوریه آغاز شد.

این همایش با حضور حدود ۵۰۰ تن از علمای شیعه و سنی جهان اسلام از کشورهای اردن، سوریه، لبنان، فلسطین، بحرین، عراق و ایران در دمشق پایتخت کشور سوریه چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه کار خود را آغاز کرده است.

 آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی طی سخنانی در نشست «نقش علما‌ در اصالت بخشی مفهوم وطن و حفظ وطن» در سوریه با اشاره به استقلال و عزت مسلمین اظهار داشت: عزت شما تعیین‌کننده خیریت در دنیا و آخرت است، ما در دمشق، پایتخت عزت و مقاومت که پایتخت درگیری با صهیونیست‌ها است، گردهم آمده‌ایم.

وی افزود: سوریه امروز باعث عزت مؤمنان و خواری دشمنان شده است و تمام کسانی که به دنبال عزت اسلام هستند در اینجا حضور دارند.

آیت‌الله اراکی بیان داشت: ما دست خود را در دست کسانی قرار می‌دهیم که در جبهه مقاومت قرار دارند و در برابر ظلم مقاومت می‌کنند. 

 

 

وی با اشاره به سیطره ظلم استعمارگرانه آمریکا و استکبار جهانی و صهیونیست‌ها ادامه داد: خداوند وعده داده است که مؤمنین را یاری می‌کند و از این رو ما شاهد یاری خداوند نسبت به مسلمین و مقاومت فلسطین و لبنان و سوریه هستیم. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی با اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی از جریان مقاومت اسلامی و پرچمداری جریان مقاومت توسط کشورمان خاطرنشان کرد: ایران، سوریه، لبنان، یمن و بسیاری از کشورها مقاومت اسلامی را پیش می‌برند. 

وی با بیان اینکه ما برای دمشق و مردم سوریه از خداوند تبارک و تعالی خواستار آسایش، آرامش و موفقیت در مسیر مقاومت هستیم، گفت: إن‌شاءلله خداوند این کشور را در مقابل تمام آسیب‌ها یاری کند و می‌خواهیم تمام کشورها از یمن تا سوریه و عراق و لبنان را یاری کرده و جبهه مقاومت را جبهه ثبات قرار دهد. 

امام خمینی (ره) وطن واحد اسلامی را تشکیل داد

حجت الاسلام والمسلمین اکرم برکات نماینده حزب الله نیز در این همایش نسبت به بیان دقیق علمی مفهوم‌ وطن‌ و شهروندی از منظر اسلام پرداخت و گفت: معنای لغوی وطن‌ نزد عرب به معنای منزل است و در اصطلاح فقهی به معنای محل تولد و محل اصلی زندگی می باشد. اما‌ از لحاظ اجتماعی ممکن است مفهوم وسیع‌تری داشته باشد.

وی ادامه داد: برای فهم دیدگاه اسلام به وطن باید دیدگاه اسلام‌ را به اهمیت علاقه انسان به محل زندگی بررسی کرد که از نظر اسلام امری مهم است. در این میان برای تشکیل هر وطن‌ و هر جامعه حلقه های وصلی بین افراد وطن وجود دارد؛ که حلقه وصل اول وابستگی اعتقادی فرد است.

نماینده حزب الله خاطرنشان کرد: حلقه وصل دوم نسبت خانوادگی و عشیره‌ای هر فرد جامعه است و حلقه وصل سوم جغرافیا و‌ محل زندگی افراد است.

وی افزود: امام خمینی قدس سره الشریف شخصیتی بود که توانست این حلقه‌های وصل را به یکدیگر متصل کرده و وطن واحد اسلامی را تشکیل دهد.

در ادامه ترک آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران‌ در دمشق نیز با تشکر از وزیر اوقاف سوریه و نماینده مقام‌ معظم رهبری در سوریه برای برگزاری این نشست، گفت: ما همه در یک وطن واحد ایمانی هستیم و پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز راه فرزندان این وطن بوده است.

وی افزود: امروزه سخن گفتن از شهروندی و محبت به وطن برای هر عالم و متفکری از اولویات و ضروریات است و علما نقش بسیار ویژه‌ای در این مسأله مهم داشته و دارند.

در پایان جلسه افتتاحیه شخصیت های حاضر؛ با اهدای هدایایی به تقدیر از پنج خانواده شهدای مقاوم از تمام مذاهب اسلامی که چند شهید تقدیم جبهه مقاومت کرده‌اند، پرداختند.

با پایان افتتاحیه از خانواده شهدای جبهه مقاومت و مادران شهیدی با 4 فرزند شهید از مذاهب مختلف، شیعه سنی علوی و مسیحی تجلیل شد.


سوریه به شن‌زاری تبدیل شده که دشمنان را می‌بلعد

آیت‌الله طباطبایی اشکدزی نماینده مقام معظم رهبری در سوریه بیان داشت: اهمیت مسأله تقریب مذاهب امروزه بیش از پیش دیده می‌شود و این نشست هر ساله در راستای نیل به این موضوع مهم انجام می‌شود.

وی افزود: سیاست‌های رئیس جمهور مقاوم سوریه جناب بشار اسد و از قدیم مرحوم حافظ اسد ایستادگی و مقاوت در‌ مقابل صهیونیستها و اشغالگران بوده است و در این راستا مردم سوریه همواره حمایت کرده‌اند.

آیت‌الله طباطبایی اشکدزی تصریح کرد: همان طور که دیدیم در جنگ خونینی که در فتنه بر این کشور تحمیل شد، سوریه به مدد مردمش و فرماندهی حکیمش ایستادگی کرده و امروز شاهد آزادسازی منطقه بعد از منطقه دیگر از سوریه هستیم تا جایی که آمریکا نیز با ترس عقب‌نشینی‌ خود را شروع کرده است.

وی ادامه داد: در این پیروزی نباید مقاومت و خون شهدا را فراموش کنیم‌ که سوریه را تبدیل به شن‌زاری کرده که هر دشمنی را می‌بلعد.

نماینده مقام معظم رهبری در سوریه خطاب به علما اظهار داشت: ای علمای گرامی! همانطور که می‌دانید ساخت اجتماع انسانی سخت‌تر از ساختن ساختمان‌های آجری است؛ لذا تمام همت خود را در ساختن آن به کار بندید که با توجه به تجربه‌ای که من در جامعه سوریه داشته‌ام، نیل به چنین مهمی ممکن است. زیرا که سوریه مردمی با اخلاق و علمایی معتدل دارد.

 

منبع: فارس