۱۳۹۷/۱۱/۰۹
۴:۰۹ ب٫ظ

غلامرضا اباذری رایزن فرهنگی کشورمان با قصی السهیل وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق دیدار و گفتگو کرد.

دیدار رایزن فرهنگی کشورمان با وزیر آموزش عالی عراق

به گزارش الأمه:

در این دیدار رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به نقش  و اهمیت روابط علمی- دانشگاهی در توسعه و تعمیق پیوندهای فرهنگی میان دو  ملت بیان داشت:آنچه در روابط دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است روابط علمی و فرهنگی است و وزارتخانه های علوم ایران و عراق در این زمینه نقش بارزی بر عهده دارند.

رایزن فرهنگی کشورمان هم چنین در این دیدار به بیان برخی نقاط همکاری میان دو کشور در زمینه علمی – دانشگاهی پرداخت و بیان داشت: همکاری های خوبی میان دانشگاههای دو کشور در زمینه های مختلف وجود دارد از سوی دیگر با عنایت به تفاهم نامه همکاری میان وزارتخانه های علوم دو کشور فضای مناسبی برای اجرای این تفاهم نامه و گسترش روابط در این حوزه وجود دارد.نقطه بارز این همکاری را می توان در تامین  سرفصل ها و منابع آموزشی رشته های علوم انسانی دانشگاههای عراق با همکاری موسسه سمت نگریست . در این دیدار هم چنین موضوعاتی چون تشکیل کمیته مشترک فناوری میان دو کشور، راه اندازی شعبه  دانشگاههای ایرانی در کشور عراق ،برگزاری دوره های مشترک تحصیلی میان دانشگاههای دو کشور ، افزایش تعداد دانشگاههای ایرانی مورد تایید نزد وزارت آموزش عالی عراق ، سفر وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق به جمهوری اسلامی ایران  واجرای تفاهمنامه های همکاری دانشگاهی و ... از سوی رایزن فرهنگی کشورمان مطرح و مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق نیز ضمن خوشامدگویی به رایزن فرهنگی کشورمان به روابط گسترده موجود میان دو کشور در تمامی حوزه ها به ویژه بخش فرهنگی اشاره داشت و بیان داشت: آنچه در این زمینه اهمیت دارد تبادل فرهنگی است و امید آن است که  شاهد حضور دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای عراق باشیم.

دکتر قصی السهیل با اشاره به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه های علمی و فناوری بیان داشت:درخواست وزارت آموزش عالی عراق از وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران آن است که در رشته های کاربردی چون نانوتکنولوژی،لیزر و رشته های فنی و مهندسی  که عراق به آن نیاز دارد  بورسیه هایی در مقاطع تحصیلات تکمیلی در اختیار طرف عراق قرار بگیرد.

دکتر قصی السهیل وزیر آموزش عالی و پژوهش های علمی عراق از سفر خود به جمهوری اسلامی ایران در پی دعوت دکتر غلامی وزیر  علوم ،تحقیقات و فناوری  کشورمان خبر داد.


منبع: رایزنی فرهنگی ایران_بغداد