۱۳۹۷/۰۷/۰۲
۱۲:۵۲ ب٫ظ

باهمکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد گروهی 20 نفره متشکل از شخصیت های فرهنگی, رسانه ای و تحلیلگران سیاسی که در مجموعه ای به نام انجمن قلم مشغول به فعالیت های فرهنگی سیاسی می باشند در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران با سفیر ایران آقای ایرج مسجدی دیدار و گفتگو کردند.

دیدار و گفتگوی اعضاء انجمن قلم بارایزن فرهنگی و سفیر کشورمان در بغداد

به گزارش الأمه:

در ابتدای دیدار, پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی جناب آقای سید محمد صادق هاشمی و رئیس انجمن قلم ضمن تشکر از سفیر محترم و رایزن فرهنگی حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای اباذری, به معرفی افراد حاضر و شرح مختصری از ساختار و عملکرد انجمن قلم پرداختند.

ایشان فرمودند: باتوجه به نیاز شدید عراق به وجود یک گروه فرهنگی سیاسی مقتدر که بتواند در مقابل مؤسسات و انجمن های بعثی, امریکایی, صهیونیستی و سعودی و فعالیت های آنها بایستد, به همراه تعدادی از نخبگان فرهنگی, سیاسی و تحلیلگران سیاسی اقدام به تأسیس انجمن فرهنگی سیاسی با نام قلم کردیم.

وی افزود: کشور عراق از نفوذ فرهنگی از سوی نهادهای مختلف رنج می برد که متأسفانه از طریق تبلیغات و صفحات مختلف در فضای مجازی تاکنون توانسته اند تأثیر بسیار زیادی بر فرهنگ و فکر نوجوانان و جوانان عراقی داشته و آن ها را به سوی خود جذب کنند, از این رو ما در این انجمن برای مقابله با این نفوذ توانسته ایم 246 کتاب و هزاران مقاله تألیف و چاپ کنیم و در فضاهای مجازی حضوری بسیار قدرتمند و فعال داریم به نحوی که بیش از 5200 صفحه در فیس بوک, تلگرام و ... را اداره و کنترل می نمائیم.

سپس دکتر اسامه سعیدی دارنده دکترای علوم سیاسی بین الملل و کارشناس حقوق به عنوان مدیر اجرایی انجمن قلم و از نویسندگان برجسته انجمن در این جلسه حضور و سخنرانی خود را با تشکر از دعوت جناب سفیر و رایزن فرهنگی محترم از طرف خود و کسانی که فرصت حضور پیدا نکردند آغاز نمود

وی گفت: اتفاق اخیری که در کنسولگری ایران در بصره رخ داد به اعتقاد ما نتیجه درگیری های منطقه ای و بین المللی است که دو کشور عراق و ایران را در برگرفته. سفارت ها و رایزنی های کشورهای مختلف در جامعه فرهنگی و سیاسی عراق حضور وسیعی پیدا کرده اند و با برپایی نشست ها و همایش ها و فعالیت های مختلف فرهنگی و علمی و برنامه های ضد اسلام و شیعه جوانان را منحرف کرده, و از آنجایی که جوانان این نسل درک و آگاهی کاملی از انقلاب اسلامی ندارند, در حال حاضر به راحتی تحت تأثیر فرهنگ و افکار غرب و برنامه های سفارت امریکا قرار گرفته اند که در نتیجه جمهوری اسلامی را بانی ویران کردن عراق و امریکا را به عنوان فرشته نجات عراق می دانند, لذا ما در انجمن قلم گرده هم آمده ایم تا بتوانیم با همان ابزار دشمن در جامعه به شکل صحیح فرهنگ سازی کنیم.  

در ادامه نشست جناب آقای صلاح التکمه چی مدیر اداره رسانه ای و عقیدتی _ فرهنگی حشد الشعبی وکارشناس فلسفه فرمودند: آنچه که در بصره اتفاق افتاد نتیجه تبلیغات امریکا, اسرائیل و عربستان سعودی برای نابودی رمز مقاومت است ؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران به عنوان رمز مقاومت برای همه ما شناخته شده است.

خانم  منا رحمن دارنده مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی به عنوان پژوهشگر و مدیر کتابخانه ی مرکز مطالعات عراق و مدیر روابط عمومی با انجمن قلم همکاری دارد. ایشان قبل از شروع به کار با این مجموعه از اهل سنت بودند که بعد از مدت کوتاهی شیعه شدند, وی خاطر نشان کرد: بسیاری از گروه های یهودی با نشر کتاب های حاوی فرهنگ یهودی به صورت ناشناس از راه نشر شعر و رمان و داستان های مختلف و با حمایت سفارت امریکا و برپایی برنامه های شب شعر و جلسات فرهنگی برای جوانان  در رده های سنی 16 تا 18 سال, بر آنها کار می کنند تا افکار آنها را  تغییر و به آنها تحمیل می کنند که ایران دشمن شمااست و تا حدودی موفق شده اند.

آقای ماجد شویلی پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی با استناد به آیه قرآنی " ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ" گفت: براساس این آیه قرآنی باید بدانیم که قلم چه تأثیر به سزایی در ساخت فرهنگ ها دارد, ما باید از تجربه ایران و حزب الله لبنان استفاده کنیم.

سفیر محترم کشورمان جناب اقای مسجدی ضمن تشکر از همه مهمانان و جناب اقای اباذری که این جلسه را تدارک دیدند فرمودند: به سفارت جمهوری اسلامی  ایران که خانه خودتان است بسیار خوش آمدید, تاحدودی در جریان تلاش ها و فعالیت های شما هستم و صمیمانه لازم میدانم که از شما تشکر کنم. به نظر من فرهنگ اساس و بنیان جامعه است لذا کار فکری فرهنگی و علمی که با روح و فکر و اندیشه مردم ارتباط دارد کاری بسیار دشوار و ارزشمند می باشد.

وی افزود: تبلیغات ذهن انسان ها را می سازد و امروزه امپراطوری رسانه ای و تبلیغاتی توانایی سرنگونی حکومت ها را دارد و ذهن و افکار جامعه را تغییر می دهد. باید بدانید که حق و باطل در مقابل هم هستند و همیشه عده و عٌده ی حق کمتر از باطل بوده و مصداق این کلام را می توان در عاشورا دید که چگونه هزاران نفر از دشمنان در جبهه باطل در مقابل تنها 72 نفر از اصحاب حق و یاران فرزند رسول خدا قرار گرفتند با آنکه میدانستند امام حسین(ع) صاحب حق است. ماباید همچون امام حسین(ع) هرچند که تعدادمان کم بوده, به وظیفه و رسالت و تکلیفمان که دفاع از حق و جبهه مقاومت اسلامی است عمل کنیم. نوید می دهم که جبهه حق و مقاومت روز به روز در حال قدرت گرفتن و پیشروی و توسعه است و دشمن روز به روز شسکت می خورد, من به شما قول می دهم که اسرائیل هرگز توانایی حمله مجدد به لبنان را نخواهد داشت و دیدید که چگونه همه بسیج شدند تا بشار الاسد را کنار بگذارند ولی ناکام ماندند.

وی در ادامه در خصوص روابط بین دوکشور خاطر نشان کردند: امروز روابط سیاسی, اقتصادی, فرهنگی و اجتماعی میان دوکشور بسیار گسترده تر از گذشته شده است. سالیانه6 میلیون مسافر از مرز دو کشور عبور می کنند, 7میلیارد دولار مبادلات تجاری بین دوکشور تا به الان صورت گرفته,نیروگاه برق با پتانسیل تولید 3هزار مگاوات برق در بصره تأسیس شده که 600 مهندس و کارگر عراقی و ایرانی در آن مشغول به کار هستند و تا به الان 450 مگاوات وارد شبکه شده است و تا دوسال دیگر به اتمام می رسد و می تواند تمام نیاز شهر بصره به برق را تأمين كند.

ایشان در پایان سخنانشان فرمودند: نباید اجازه دهیم دشمن با توطئه هایش میان این دو ملت دوست و همسایه تفرقه بیاندازد . از همه شما دوستان عزیز تشکر می کنم و ان شاءالله فعالیت های فرهنگی و روابط علمی و دانشگاهی شما با رایزنی فرهنگی  و سفارت جمهوری اسلامی ایران روز به روز قوی تر و وسیع تر شود.

در پایان این دیدار جناب آقای سید محمد صادق هاشمی رئیس انجمن قلم درخواست ها و پیشنهادهای خود را خدمت سفیر محترم بیان کردند:

1-    جمهوری اسلامی ایران به افزایش سطح آگاهی فرهنگی و فکری جوانان اهمیت بیشتری دهد.

2-    تأسیس انجمنی مشترک بین نویسندگان قلم و نویسندگان ایران جهت همکاری و تأسیس یک قلم اسلامی مشترک بین دو کشور.

3-    برگذاری کنفرانس اسلامی مشترک بین نویسندگان و پژوهشگران و نخبگان دو کشور.

جناب آقای هاشمی در پایان از جمهوری اسلامی ایران درخواست کردند همانطورکه از فلسطین و لبنان حمایت و کمک میکند, چندین برابر این کمک را به فرهنگ سازی و قلم و نوشتن تعلق دهد.

منبع: رایزنی فرهنگی ایران_بغداد