۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۱:۰۰ ب٫ظ

'اسماعيل عمر گوئله' رئيس جمهوري منتخب جيبوتي تاكيد كرد كه به نيروهاي ايالات متحده و فرانسه، كه در كشورش داراي پايگاه نظامي هستند اجازه هيچگونه تحرك و تهديد بر ضد كشورهاي ديگر را نخواهد داد.

رئیس جمهور جیبوتی: اجازه نمی دهیم آمریکا کشورهای منطقه را تهدید کند

به گزارش خبرگزاري آلمان، گوئله در اظهارات مطبوعاتي كه امروز شنبه منتشر شد گفت: اجازه نمي دهيم اين نيروها بر ضد حاكميت جيبوتي و بر خلاف تعهدات خود مبني بر عدم تهديد امنيت كشورهاي منطقه از طريق خاك ما عمل كنند.

گوئله خاطر نشان كرد كه وجود پايگاه فرانسوي در خاك كشورش بر اساس توافقات دفاعي مشترك بين دو كشور است و فعاليت اين پايگاه از حدود تعيين شده در اين توافقنامه فراتر نمي رود.

رئيس جمهور جيبوتي افزود: پذيرش حضور نظامي ايالات متحده در خاك ما در چارچوب همكاري و مشاركت جيبوتي در تلاشهاي جامعه بين المللي براي مبارزه با تروريسم است و حضور اين نيروها هيچ خطري براي كشورهاي عربي و اسلامي ندارد زيرا فعاليت آنها به نظارت و پيگيري محدود مي شود.

وي تاكيد كرد كه جيبوتي براي حفاظت خود و منطقه در برابر خطرات ناشي از دزدي دريايي و شبكه القاعده با جامعه بين المللي همكاري مي كند.

گوئله در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به كثرت گرايي سياسي در جيبوتي كه آزادي بيان و فعاليتهاي سياسي را تضمين مي كند، تاكيد كرد كه كشورش بدور از هر گونه مظاهر تروريسم و افراط گرايي است و بعيد است كه انقلابي مشابه كشورهاي عربي در اين كشور به وقوع بيپوندد.

گوئله 63 ساله كه از سال 1999 ميلادي ( 1378 ) قدرت را در اين كشور كوچك و در عين حال راهبردي در منطقه شاخ آفريقا در دست دارد، در انتخابات ديروز (جمعه) با كسب نزديك به 80 درصد آرا براي سومين بار متوالي كرسي رياست جمهوري را در اختيار گرفت.

گروه هاي اصلي مخالف دولت، شركت در رقابت هاي انتخاباتي را تحريم كرده بودند و تنها رقيب گوئله به عنوان نامزد مستقل در اين انتخابات شركت كرده بود.

جيبوتي كه ميزبان تنها پايگاه نظامي آمريكا در آفريقا و بزرگترين پايگاه نظامي فرانسه در خارج از اين كشور است، در كنار يكي از پرترددترين راه هاي كشتي راني در جهان كه درياي سرخ را به خليج عدن وصل مي كند، قرار دارد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01