۱۳۹۷/۰۳/۰۱
۸:۵۷ ب٫ظ

شيخ 'عبدالامير قبلان' رئيس مجلس اعلاي شيعان لبنان گفت: حفظ نظام جمهوري اسلامي ايران واجب است و بايد مراقب بود نظام اسلامي در دام توطئه‌هاي غرب گرفتار نشود.

رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان: حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران واجب است

حجت‌الاسلام و المسلمين 'علي محمدي' نماينده ولي‌فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه صبح يكشنبه با شيخ عبدالامير قبلان مسئول مجلس اعلاي اسلامي شيعه لبنان و شيخ 'محمد قباني' مفتي اهل‌سنت لبنان به طور جداگانه ديدار و گفت وگو كرد.

قبلان در اين ديدار با اشاره به شرايط حساس كنوني و تحولات جاري در منطقه و جهان اسلام گفت: جمهوري اسلامي ايران نقش مهمي در جهان اسلام دارد و نقطه اتكاي شيعيان و مسلمانان است.

وي پيشنهاد كرد كه جمهوري اسلامي ايران در مورد برگزاري همايشي از مرجعيت‌هاي ديني مسلمانان براي بحث و بررسي شرايط كنوني جهان اسلام و چالش‌هاي پيش‌رو و راه‌هاي برون رفت از آن اقدام كند.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدي نيز ضمن تشكر از قبلان گفت: حفظ وحدت مسلمانان و انسجام شيعيان لبنان به ويژه در شرايط كنوني اهميت بالايي دارد.

وي تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران از هرگونه تلاش و اقدامي براي تقويت وحدت اسلامي و انسجام شيعيان حمايت مي‌كند.

غضنفر ركن‌آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ديدار ضمن تأييد اقداماتي همچون برگزاري نشست مرجعيت‌هاي ديني لبنان از عبدالامير قبلان براي حضور در مراسم ارتحال سالگرد حضرت امام دعوت كرد كه مورد پذيرش وي قرار گرفت.

مفتي اعظم اهل سنت لبنان نيز در ديدار با محمدي و هيات همراه گفت: آمريكا و كشورهاي غربي، جمهوري اسلامي ايران را راحت نمي گذارند، زيرا مي دانند چنانچه ايران يا هر كشور ديگر عربي يا اسلامي به حال خود گذاشته شوند، اين كشورها به سمت توسعه و پيشرفت مي روند.

شيخ محمد رشيد قباني گفت: اسلام داراي پيام براي جهانيان است لذا غربي ها براي آنكه اين پيام به گوش جهانيان نرسد عليه اسلام و مسلمانان توطئه مي كنند.

مفتي اعظم اهل سنت لبنان با انتقاد از سياست سكوت و همراهي آمريكا در مسأله اقدام كشيش آمريكايي در اهانت به قرآن كريم اظهار داشت: جهان اسلام از سوي دشمنان مورد هدف قرار گرفته است، چرا كه آنان مدعي جنگ عليه تروريسم هستند اما هدف واقعي آنها جنگ عليه اسلام است.

وي گفت: تروريسم ساخته دشمنان اسلام است و آنها مزدوران خود را براي اقدامات خرابكارانه و بمب گذاري در مناطق مختلف جهان به كار مي گيرند و آنگاه اسلام و مسلمانان را متهم به تروريسم مي كنند.

محمد رشيد قباني افزود: غرب و آمريكا وقتي گرايش مردم اروپا به اسلام را مي بينند، به روش هاي مختلف از جمله متهم كردن جهان اسلام به تروريسم متوسل مي شوند تا از اين طريق بتوانند مردم اروپا را از اسلام دور كنند.

وي گفت: غرب تلاش مي كند بين كشورهاي اسلامي و عربي تفرقه و فتنه ايجاد كند و با اين فتنه جلوي پيشرفت و توسعه را در كشورهاي اسلامي بگيرد.

قباني با اشاره به تحولات منطقه و انقلاب هاي مردمي، ضمن تأكيد بر حمايت از اين خواسته هاي مردمي گفت: در عين حال بايد مواظب باشيم كه غرب از اين انقلاب ها عليه ما سوء استفاده نكند زيرا غرب براي سيطره بر ثروت ملت هاي منطقه از جمله نفت سعي مي كند اين تحولات را به سمت اهداف خود سوق دهد.

حجت الاسلام محمدي نيز ضمن تشكر از مواضع مفتي اهل سنت لبنان در برابر اهانت به ساحت مقدس قرآن كريم، تأكيد كرد: در شرايط حساس فعلي نيازمند وحدت بيشتر براي حفظ اسلام و قرآن هستيم و در چنين شرايطي بر همه ما لازم و واجب است كه وحدت و اتحاد خود را در مقابل دشمن مشتركمان كه دشمنان اسلام و قرآن نيز هستند يعني آمريكا و رژيم صهيونيستي حفظ كنيم.

نماينده مقام معظم رهبري با اشاره به جنبش هاي مردمي در كشورهاي عربي اظهار داشت: مسلمانان منطقه نسبت به احكام و دستورات اسلام بيش از گذشته گرايش پيدا كرده اند و علاقه مند هستند كه حكومت هاي منطقه بر اساس قانون اسلام و قرآن عمل كنند و اين را مي توان در شعارها و اقداماتي كه مردم در تظاهرات خود انجام مي دهند، مشاهده كرد.

رييس سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: كشورهاي اسلامي و نخبگان جهان اسلام بايد در اقدامات خود مراقب باشند تا شعارهاي اختلافي و فتنه انگيز و بحث شيعه و سني مطرح نكنند و تنها راه سعادت و پيروزي همه ما اين است كه كارها طبق دستور اسلام و قرآن باشد.

مفتي اعظم اهل سنت لبنان در اين ديدار خواستار ابلاغ سلام گرم خود به رهبر معظم انقلاب اسلامي و تمامي مسؤولان جمهوري اسلامي ايران شد و ابراز اميدواري كرد كه ايران بتواند از تمامي توطئه هاي دشمنان سربلند و پيروز بيرون آيد.

سفير جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ديدار با اشاره به اينكه تحولات اخير منطقه اي، انتفاضه و اراده مردمي است گفت: اين يك بيداري اسلامي و انقلاب متدينين است كه در منطقه اتفاق مي افتد و جمهوري اسلامي ايران نيز از حقوق ملت ها و مستضعفان در هر جايي كه باشند، از مصر گرفته تا يمن و بحرين حمايت مي كند.

ركن آبادي با ابراز تأسف از اينكه عده اي تلاش مي كنند حوادث بحرين را طائفه اي و مذهبي جلوه دهند و فتنه مذهبي ايجاد كنند، از مفتي اهل سنت لبنان خواست تا به حكم جايگاهي كه دارد در برابر اين توطئه اتخاذ موضع كند.

در اين ديدار، حجت الاسلام محمدي يك جلد كلام الله مجيد چاپ نفيس سازمان اوقاف را به مفتي اهل سنت لبنان هديه كرد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01