۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۳:۰۴ ب٫ظ

در مسجد جامع شیخ زاید واقع در ابوظبی، بزرگترین جانماز دست بافت جهان به چشم می خورد که در تالار اصلی نمازخانه فرش شده است. این جانماز توسط هنرمند ایرانی «علی خالقی» طراحی شده و در سه کارگاه ایرانی به دست 1200 هنرمند از ساکنان روستاهای اطراف شهر مشهد مقدس بافته شده است.

رد پای هنر ایرانی در یکی از بزرگترین مسجدهای جهان

نمایی از بزرگترین جانماز جهان

 

 

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، مسجد جامع شیخ زاید در ابوظبی یکی از بزرگترین مساجد جهان می باشد.

این عمارت بزرگترین مسجد امارات متحده عربی و یکی از بزرگترین مساجد جهان عرب بشمار می رود که فضای لازم را برای چهل و یک هزار نمازگزار دارد. در ساخت این ساختمان بزرگ و زیبا از هنرهای اسلامی و نابی استفاده شده است که این مکان را نه تنها برای نمازگزاران که برای گردشگران کشورهای مختلف نیز دارای جاذبه کرده است.

این مسجد در دروازه ورودی ابوظبی واقع شده است و مسافران از زمان پا گذاشتن به این شهر می توانند، گنبد بلند و مأذنه های مرتفعش را ببینند. ساخت این مسجد در سال 1996 شروع شد و در سال 2007 نیز نخستین نماز در آن برپا شده است.

«محمد عبدالله الهاشمی» راهنمای فرهنگی این مسجد جامع درباره معماری به کار رفته در ساختمان مذکور گفته است: در واقع معماری مغولی و اندلسی از بارزترین انواع معماری است که در ساخت مسجد شیخ زاید به کار رفته است.

وی در ادمه افزوده است که طراحی مناره های این ساختمان نیز شامل معماری سرزمین های مختلفی چون اندلس، ایران، عهد عثمانی و مملوکیان می باشد. الهاشمی همچنین تاکید کرد: این معماری در نوع خود تحولی در معماری اسلامی بشمار می رود.

در این مسجد جامع بزرگترین جانماز دست بافت جهان نیز به چشم می خورد که در تالار اصلی نمازخانه فرش شده است. این جانماز توسط هنرمند ایرانی «علی خالقی» طراحی شده و در سه کارگاه ایرانی به دست 1200 هنرمند از ساکنان روستاهای اطراف شهر مشهد مقدس بافته شده است.

نه قسمت مختلف این جانماز به مساحت پنج هزار و ششصد و سی و دو متر مربع می باشد و نزدیک به سی و پنج تن وزن دارد. بیست و چهار ماه برای بافت این جانماز بزرگ زمان صرف شده است.

الهاشمی در توضیح بیشتر این جانماز گفت: بزرگترین جانماز جهان که در مسجد جامع شیخ زاید فرش شده است، دارای بیست و پنج رنگ مختلف است که نقوش گوناگون آن را رنگ آمیزی کرده است. در میان رنگ های مختلف به کار رفته شده در این اثر هنری رنگ سبز بیشترین مساحت را به خود اختصاص داده است.  

 

http://www.middle-east-online.com/?id=136485

 

زمان انتشار : 1391-05-17