۱۳۹۹/۰۲/۲۴
۵:۰۴ ب٫ظ

مسعود عسگری با اشاره به نحوه برگزاری مسابقات «ان للمتقین مفازا» گفت: هر شب در پایان هر قسمت، مجری برنامه و داوران مسابقه به بیان نظرات خود و بیان اشکالات هر قاری پرداخته تا قاریان بر اشکلاتشان در بخش‌های گوناگون داوری پی برده و در صدد رفع آنها برآیند.

تهیه‌کننده برنامه مسابقات قرآن الکوثر:

رقابت‌های «مفازا»؛ بهترین کلاس آموزشی بین‌المللی برای قاریان

به گزارش الأمه:

سیزدهمین دوره مسابقات بین‎المللی تلویزیونی «إِنَّ لِلْمُتَّقِینَ مَفَازاً» همچون سال‌های گذشته از ابتدای ماه مبارک رمضان در شبکه الکوثر به روی آنتن رفته و در حال برگزاری است. مسابقه «ان للمتقین مفازا» که از مهمترین مسابقات تلویزیونی قرآن کریم در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود، امسال نیز قاریان و عاشقان قرآن کریم را گردهم آورده تا در یک رقابت سخت و جذاب افتخار دیگری را بر افتخارات گذشته خود بیافزایند.

مسعود عسگری، تهیه‌کننده و کارگردان برنامه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: خوشبختانه امسال با تبلیغات بسیار تأثیرگذار از سوی گروه معارف شبکه الکوثر، شرکت‌کنندگان زیادی از کشورهای مختلف دنیا چون مصر، افغانستان، عراق، برزیل، آلمان، سوئد، هلند، اندونزی، استرالیا، لیبی، الجزایر، مغرب، پاکستان، ایران و سایر نقاط برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی و ثبت نام کرده‌اند که پس از بررسی کارشناسی، افراد واجد شرایط انتخاب شده و در مسابقات شرکت می‌کنند.

وی افزود: قضاوت این دوره از مسابقات را داورانی از مصر، عراق، سوریه، لبنان، افغانستان و ایران بر عهده دارند که به دو روش ارتباط تصویری و حضور در استودیو این اتفاق صورت می‌گیرد.

عسگری همچنین توضیح داد: حضور محوری یک مجری ـ کارشناس به عنوان پیوند دهنده تمام قسمت‌های برنامه به همراه یک داور ایرانی در استودیو از نکات دیگری است که همچون سال‌های گذشته جزء ساختار برنامه به شمار می‌رود که البته در مراحل پایانی مسابقه دو داور از کشورهای دیگر نیز به ایران آمده و در استودیو حضور خواهند یافت.

وی در ارتباط با تغییرات انجام شده در طراحی و اجرای دکور برنامه گفت: تغییرات زیادی نیز در طراحی و اجرای دکور با توجه به ساختار و گرافیک برنامه نسبت به سال‌های گذشته صورت پذیرفته تا مخاطبین در کنار محتوای غنی، با یک فضای تصویری گرم و گره خورده با گرافیک بخش‌های تولیدی همراه شوند.

عسگری در ارتباط با شیوه اجرایی این مسابقه اظهار کرد: در هر قسمت ۴ شرکت‌کننده از طریق ارتباط تصویری به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید که قبلاً از طریق قرعه انتخاب و به آنها اعلام شده است، پرداخته و داوران بین‌المللی قرآن که همه آنان از طریق ارتباط تصویری با استودیو و مجری برنامه در ارتباط هستند، در چهار بخش تجوید، صوت، وقف، ابتدا و لحن به قرائت آنها امتیاز می‌دهند.

وی افزود: مرحله مقدماتی در چهار دوره شش قسمتی برگزار و در هر دوره همه داوران تغییر می‌کنند و شش نفری که در هر دوره بیشترین امتیاز را کسب می‌کنند به مرحله بعدی دوره راه می‎یابند و در نهایت ۲۴ نفر برتری که بیشترین امتیاز را کسب کرده‎اند به مرحله بعدی و نیمه نهایی راه یافته و با هم رقابت می‌کنند.

در پایان هر قسمت با حضور مجری برنامه و داوران مسابقه به بیان نظرات خود و بیان اشکالات هر قاری پرداخته و به صورت مصداقی آنها را بیان می‌کنند تا قاریان ضمن آگاهی از دلایل کسر امتیاز خود، بر اشکلاتشان در بخش‌های گوناگون داوری پی برده و در صدد رفع آنها برآیند. لذا این برنامه بهترین کلاس آموزشی در سطح بین‌المللی برای قاریان محسوب می‌شود.

در مرحله نیمه نهایی مسابقه قرآنی مفازا قاریان برتر با یکدیگر به رقابت پرداخته و در پایان این رقابت‌ها ۵۰ نفر برتر به مرحله نهایی که همزمان با شب عید سعید فطر برگزار می‌شود، راه می‌یابند و به برندگان هدایای نفیسی اهدا خواهد شد.

عسگری در پایان اظهار کرد: با تلاش‌ها و حمایت‌های صورت گرفته از سوی مدیریت شبکه الکوثر و مدیریت گروه معارف که لحظه به لحظه در کنار و هم پای عوامل تولیدی برنامه شرکت کرده و از هیچ کوشش برای ارتقای سطح برنامه و برگزاری مطلوب آن دریغ نمی‌ورزد، امید داریم مسابقات مفازا همچون سال‌های گذشته مورد توجه عاشقان قرآن کریم و مخاطبان بی‌شمار خود در سراسر جهان قرارگرفته و با توجه به اقدامات صورت گرفته اجرا و استقبال بی‌نظیر شرکت‌کنندگان با قدرت جایگاه خود را به عنوان موفق‌ترین مسابقه بین‌المللی قرآنی در سطح جهانی تثبیت کند.

 

منبع: ایکنا