۱۳۹۸/۰۲/۱۹
۱۲:۳۱ ب٫ظ

از آخرین روزهای ماه شعبان، بوی رمضان را می توان در کوچه های دمشق حس کرد. بازارچه های شلوغ، مساجد تمیز، خانه های غبارروبی شده و سخنرانی مبلغان و علمایی که در مراکز فرهنگی شهر به گوش می رسد... تمام شهر انگار به استقبال مهمانی خدا رفته اند که اینطور به تکاپو افتاده اند.

رمضان در سوریه+فیلم

به گزارش الأمه:

ماه مبارک رمضان آغاز شده و مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی برنامه ریزی می کنند تا در این ماه روزه بگیرند. 

در کشورهای جنگ زده همچون سوریه که مدت هاست درگیر یک  "جنگ جهانی مینیاتوری"  ساخته و پرداخته "استکبار جهانی"  و همپیمانانش هستند ، مسلمانان برای روزه گرفتن برنامه ریزی کرده اند. 



اعلام ماه مبارک رمضان در سوریه از سوی قاضی شریعت 


در "دمشق" قاضی شرع و مسئولان مربوط به شریعت این شهر مسوولیت اعلام آغاز ماه رمضان را به عهده دارند و برای این کار از تحقیقات انجمن های علمی کمک می گیرند. در آخرین شب ماه شعبان دادگاه شریعت  "دمشق" ساعت ها آسمان را زیر نظر می گیرد تا بتوانند در بهترین زمان روز اول ماه مبارک رمضان را اعلام کنند. 




با مشاهده هلال ماه رمضان، قاضی شریعت از رسانه ها می خواهد تا این مساله را به اطلاع عموم برسانند و در مساجد اعلام کنند و سحرخوان ها پس از اعلام روز اول ماه مبارک به اطلاع می رسانند. 

 در چند سال اخیر با انتشار وسایل ارتباط جمعی مسلمانان سوریه به محض اعلام خبر رویت هلال ماه رمضان با ابزارهایی مثل پیامک، ایمیل و تماس تلفنی آغاز ماه مبارک را به یکدیگر تبریک می گویند و با این کار نوعی آمادگی ذهنی برای هم به وجود می آورند.

سحرخوان ها معمولا با عنوان "ابوطبله" به خیابان ها می آیند و با نواختن طبل خود سحرخوانی کرده و مردم را به طاعات و بندگی خداوند و خوردن سحر دعوت می کنند. در مقابل، آن عده از روزه داران که نمی خواهند صدای سحرخوانان و نواختن طبل های شان آنها را اذیت کند، تا نیمه های شب بیدار می مانند و قبل از فرا رسیدن زمان سحر، سحری خود را می خورند و بعد از آن می خوابند.

بنا به رسم مردم سوریه، آنها دور سفره های سحری جمع می شوند و غذاهایی شامل سبزی، گوشت، ماهی همراه با چای، مربا، زیتون، تخم مرغ، پنیر، کباب، سالاد و غیره که مهمترین غذاهای آنها دراین ماه است را میل می کنند .


نمازگزاران بعد از ادای فریضه نماز صبح در مساجد، کارهای روزمره و عادی خود را شروع می کنند و عده ای دیگر تا نماز ظهر قرآن تلاوت می کنند. درماه رمضان بازارها به فروش انواع حلواهای معروف مانند کناقه و نهش که تهیه شده از شکر، پسته و کره است می پردازند و یا معجونهای معروفی ازنان، لوبیا وغیره را تهیه و به فروش می رسانند.


سنت های ماه مبارک رمضان در سوریه چیست؟ 


مسلمانان کشور سوریه نیز چون مسلمانان دیگر کشورها، آداب و رسوم خاصی برای ماه مبارک رمضان دارند که در برنامه فعالیتهای روزانه و همچنین خوراک آنها تأثیرگذار است. مردم سوریه آداب ورسوم قدیمی و ریشه داری برای ماه مبارک رمضان دارند که سابقه آنها به زمان ورود اسلام به سوریه و گسترش فتوحات اسلامی برمی گردد.

ماه رمضان در سوریه با سنت های خاصی همراه است. مردم سوریه همراه با اذان افطار، گلوله توپ شلیک می کنند تا همه مسلمانان روزه دار از زمان  "افطار"  با خبر شوند. 

خیابان های "دمشق" که در ماه مبارک رمضان عصرها شلوغ تر از همیشه است با نزدیک تر شدن به زمان اذان مغرب خلوت تر می شود، به محض پیچیدن صدای الله اکبر اذان در بلندگوی مساجد، این خیابان ها خالی از عابر می شود. افطار در "دمشق"، جز در خانه و مسجد معنایی ندارد.


حضور داستان سرایان در خیابان ها


پدیده داستان سرایی در گذشته در سوریه رایج بود؛ اما در زمان ماه مبارک رمضان و حین اعلام ساعت افطار داستان سرایان به کوچه ها آمده اند و هر جا مردم بیشتر تردد کنند، آن نقطه را برای برگزاری مراسم خود انتخاب می کنند. 


در مناطق ثروتمندنشین سوریه هم می توانید پدیده ای را ببینید که به چادرهای رمضانی معروف است. این چادرها هر سال در کنار رستوران های بزرگ و هتل های پنج ستاره برپا می شوند و در آن، ثروتمندان بهانه ای پیدا می کنند تا کمک های مردمی، زکات، صدقه و کفاره ، پول، کالا و غذا را برای فقرا جمع آوری کنند.

یکی ازمردم دمشق می گوید: دهه اول ماه رمضان "دهه غذا" است، کنایه ازتوجه و اهتمام مردم به تهیه وعده های غذایی. دهه دوم "دهه پوشاک" است، کنابه از خرید لباس و استقبال از عید. دهه آخر"دهه شیرینی" است، کنایه از تهیه و فروش شیرینی های معروف دربازارهاست . در دهه آخر خیابانها و بازارهای دمشق مثل حمیدیه، خان گمرک، عصرونیه ، حمراء و دیگر بازارهای معروف برای فروش میوه و سبزی ظهرها و شبها بعد از نماز پر ازجمعیت است.

در همه  مناطق سوریه دو ماه "رجب " و  "شعبان"  را به شب زنده داری می پردازند و27 ماه رجب و 15 ماه شعبان را روزه می گیرند و به عبادت و طاعت خدا می پردازند .

هنگام افطار مردم سواحل دریا بعد از افطار برنج، ماهی، گوشت و سبزی می خورند . درمناطق شمال شرقی، غذاهایی ازجمله برنج، گوشت و ماهی عربی همراه ماست با دیگر افطارکنندگان میل می کنند .
 
دراین ماه انس والفت میان همه مردم سوریه زیاد است، کمک به نیازمندان و دادن زکات، صدقه، کفاره ، جمع آوری مال وکالا های دیگربرای توزیع میان نیازمندان ازاقدامات این ماه به شمار می رود.

در حقیقت ماه مبارک رمضان توسط قاضی شرع در سوریه اعلام می شود و مسلمانان در این کشور سحری را با  ، گوشت، ماهی همراه با چای، مربا، زیتون، تخم مرغ، پنیر، کباب، سالاد میل می کنند و افطار هم با غذاهای متنوعی که با گوشت و برنج و ...
است ، روزه خود را باز می کنند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران