۱۳۹۷/۰۸/۲۲
۱:۲۱ ب٫ظ

جشنواره سینمایی امسال قرطاج با جشن اهدای جوایز که از قبل قابل پیش‌بینی بود، به کار خود پایان داد.

روزهای سینمایی قرطاج؛ جوایز اعلام شد و پرده‌ها پایین آمد

به گزارش الأمه:

فیلم «فتوی» ساخته محمود بن محمود از کشور تونس برنده تندیس طلا (جایزه اول به عنوان فیلم داستانی بلند)، فیلم «روز قیامت» ساخته ابوبکر شوقی از کشور مصر برنده تندیس نقره‌ای و پس از آن فیلم «مسافرو الحرب/مسافران جنگ» ساخته جود سعید از کشور لبنان تندیس برنزی را برد.
فیلم مسافران جنگ برنده جایزه بهترین تصویربرداری و بهترین فیلم منتخب تماشاگران شد.
بسیاری از تماشاگران و حاضران، فیلم «در چشمانم» ساخته نجیب بلقاضی را بر فتوا ترجیح می‌دادند. اما فیلم اول بی هیچ دستآوردی با جشنواره خداحافظی کرد.
هیئت داوران به ریاست منتقد آمریکایی دبورا یانگ و مرکب از کارگردان تونسی رضا الباهی، هنرپیشه لبنانی دیامند ابوعبود، کارگردان فلسطینی می المصری و سینماگرانی دیگراز موزامبیک، گینه و سنگال، بر این نظر بود که فیلم فتوی ساخته محمود بن محمود به موضوع مهم تروریسم در زندگی روزانه تونسی‌ها پرداخته‌است.
محمود زاویه دید پدر رابرای روایتش انتخاب می‌کند. پدری که از فرانسه به تونس برگشته تا به جست‌وجوی پسر جوانش بپردازد که درمی‌یابد توسط دوستانش در یکی از جماعت‌های تکفیری کشته شده‌است.
موضوع فیلم در چشمانم نیز همین رابطه پدر و فرزند است اما موضوع را از زاویه بسیار دور از واقعیت جامعه تونسی دیده‌است. پسری که گرفتار انزوا شده و …
برتر دانستن فیلم فتوا بر فیلم در چشمانم شاید-از جنبه‌ای دیگر- تداعی کننده میوه غیرمستقیم مبارزه سینمایی میان جدید و قدیم باشد. بن محمود (دردهه هفتاد عمر) و نجیب در دهه چهل. اولی به سینمای کلاسیک نزدیک است و دومی به سینمای نسل نو.
فیلم مسافران جنگ موفق شد سه جایزه درو کند و فیلم فتوی دوتا؛ بهترین فیلم و بهترین بازیگر.
سینمای مصر نیز موفق به دریافت دوجایزه در بخش فیلم‌های مستند شد.
اولین جایزه برای فیلم «امل/امید» ساخته محمد صیام و دومی به فیلم «تأتون من بعید/از راه دور می‌آیید» ساخته امل رمسیس. جایزه سوم را هم فیلم روز قیامت ابوبکر شوقی برد؛ تندیس نقره‌ای فیلم داستانی بلند.
فیلم‌های آفریقایی با اقبال چندانی در این جشنواره روبه رو نشدند.

 

منبع: شرق الاوسط