۱۳۹۸/۰۹/۰۲
۱۲:۳۷ ب٫ظ

به همت خانه فرهنگ ایران در «پیشاور» پاکستان و با همکاری مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کتاب «وحدت اسلامی، بیداری اسلامی» به زبان اردو در این شهر رونمایی شد.

رونمایی از کتاب «وحدت اسلامی، بیداری اسلامی» در پاکستان

به گزارش الأمه:

در چارچوب برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مراسم رونمایی از کتاب «وحدت اسلامی، بیداری اسلامی» تألیف محمدحسین اردوش به زبان اردو در سالن انجمن اساتید دانشگاه پیشاور برگزار شد و در این مراسم جوهر علی جانشین، رئیس دانشگاه پیشاور، فضل ناصر، رئیس انجمن اساتید دانشگاه پیشاور، فخرالاسلام، رئیس بخش مطالعات پاکستان، یوسف حسین، رئیس بخش فارسی دانشگاه پیشاور، ابراهیم دهنادی، معاون سرکنسول کشورمان در پیشاور، مهران اسکندریان، وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ کشورمان، اساتید و دانشجویان حضور داشتند.

این کتاب پژوهشی در زمینه راهکارهای تحقق وحدت و بیداری اسلامی از گذشته تا عصر حاضر با تکیه بر جنبش شکل گرفته در راستای اتحاد جهان اسلام نگاشته شده است. در این نوشتار، ضمن بررسی مفاهیم مربوط به وحدت و بیداری اسلامی، پیشینه بحث در این زمینه مطرح و آثار وحدت‌بخشی به جامعه اسلامی عرضه شده است.

نویسنده در ابتدای این کتاب ۷۶۵ صفحه‌ای، پاره‌ای از تعاریف مربوط به وحدت اسلامی مانند پان اسلامیسم، تبلیغات تبشیری یا تبصیری، نوشعوبیه، هم‌گرایی، واگرایی و تقریب مذاهب اسلامی و پس از آن ریشه‌های ناهمسازگرایی‌های مذهبی و علاقه جهان غرب به وقوع آن در کشورهای اسلامی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در ادامه نویسنده به مؤلفه‌های جنبش اتحاد اسلام و عوامل تقویت آن اشاره کرده و استعمارستیزی را از مهم‌ترین مؤلفه‌های آن برشمرده است.

در بخش بعدی کتاب، نویسنده به معرفی اجمالی سید جمال‌الدین اسدآبادی به عنوان یکی از علمای فعال در زمینه ایجاد وحدت و بیداری اسلامی پرداخته و تلاش‌های ایشان در این عرصه را تشریح کرده است.

 

منبع: ایکنا