۱۳۹۷/۰۷/۰۳
۲:۰۹ ب٫ظ

سنگ یادبود شهدای ایرانی که در زمان جنگ بوسنی وهرزگوین به شهادت رسیدند، در سارایوو، پایتخت این کشور رونمایی شد.

به مناسبت هفته دفاع مقدس صورت گرفت؛

رونمایی از یادمان شهدای ایرانی در بوسنی+عکس

به گزارش الأمه:

 این مراسم دیروز(دوم مهرماه) هم‌زمان با هفته دفاع مقدس با حضور عبدالله سکاکا(Abdullah Skaka)، شهردار سارایوو و هیأت همراه، اعضای سفارت، مسئولان نهادهای ایرانی و تعدادی از علاقمندان بوسنیایی در سفارت کشورمان در سارایوو برگزار شد.

در این مراسم سنگ یادبود شهدای ایرانی در جنگ بوسنی در سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۴ توسط شهردار سارایوو و سفیر ایران در این کشور رونمایی شد.

بنا به گزارش سفارت ایران در بوسنی، در این مراسم شهردار سارایوو ضمن ادای احترام به شهدای ایرانی از کمک‌های ایران به بوسنی و‌هرزگوین در زمان جنگ قدردانی و اظهار کرد:  یاد و خاطره شهدای ایرانی در بوسنی وهرزگوین همیشه جاویدان خواهد بود.

اسکاکا افزود: این شهدا با ایثارگری و جانفشانی برای تحقق صلح در این سرزمین از جان خود گذشتند و ما هیچ‌گاه کمک‌های انسان‌دوستانه دولت و  ملت ایران را فراموش نخواهیم کرد.

محمود حیدری سفیر کشورمان نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: امنیت و آسایش مردم مردم بوسنی وهرزگوین مرهون تلاش‌ها و ایثارگری هزاران شهید مظلوم بوسنیایی و غیور مردانی همچون شهید رسول حیدری، شهید محمد حسین نواب، شهید بهنام نیکنام و شهید عبدالله کلاشک است که در شرایط سخت و  برای تحقق صلح در این کشور جان خود را نثار کردند.

در پایان این مراسم شهردار سارایوو، سفیر ایران، مدیران نهادهایی ایرانی و دیگر حاضران در مراسم با اهدای گل به مقام والای این شهدا ادای احترام کردند.

گفتنی است با توجه به موقعیت مکانی سفارت، این سنگ یادبود که مزین به نام چهار شهید ایرانی است هر روزه در منظر جمعیت زیادی از شهروندان سارایوو و گردشگران خارجی قرار دارد.

ایران در زمان جنگ بوسنی کمک‌های گسترده بشر دوستانه‌ای را با وجود فشارهای بین‌المللی به دست مردم مسلمان بوسنی رساند و جانفشانی چهار شهید ایرانی مصداق بارزی از رشادت‌های ملت ایران برای کمک به مردم مظلوم این کشور محسوب می‌شود. شهدایی که از بالاترین متاع دنیوی یعنی جان خویش برای کمک به مظلومان گذشتند.

رسول حیدری
شهید رسول حیدری مسئول ستاد کمک‌های بشردوستانه ایران در بوسنای مرکزی در روز عید غدیر سال ۱۳۷۲ در جاده نزدیک شهر ویسوکو به همراه یکی از رزمندگان بوسنی به نام ابراهیم آودیچ در کمین قرار گرفت و به فیض شهادت نایل آمد.

ایرانی در بوسنی+عکس" src="http://iqna.ir/files/fa/news/1397/7/3/1050340_347.jpg" alt="رونمایی از یادمان شهدای ایرانی در بوسنی+عکس" width="241" height="319" align="" />

محمد حسین نواب
شهید محمد حسین نواب از خبرنگاران اعزامی به کشور بوسنی بود که در شهریور ماه سال ۱۳۷۳ در شهر موستار ربوده و مظلومانه به درجه رفیع شهادت نایل شد.

ایرانی در بوسنی+عکس" src="http://iqna.ir/files/fa/news/1397/7/3/1050333_156.jpg" alt="رونمایی از یادمان شهدای ایرانی در بوسنی+عکس" width="237" height="436" align="" />

بهنام نیکنام
شهید بهنام نیکنام دیپلمات کشورمان بود که در شهريور ماه سال ۱۳۷۳ به همراه تنی چند از همکاران ايرانی و بوسنیایی جهت تحويل گرفتن پيکر شهيد نواب به موستار رفت اما در هنگام بازگشت در محلي به نام «هرانيتسا» که در تيررس دشمنان بود، به شهادت رسيد.

ایرانی در بوسنی+عکس" src="http://iqna.ir/files/fa/news/1397/7/3/1050334_242.jpg" alt="رونمایی از یادمان شهدای ایرانی در بوسنی+عکس" width="238" height="310" align="" />

عبدالله کلاشک
شهید عبدالله کلاشک نیز از دانشجویان ایرانی رشته پزشکی در این کشور بود که با شروع جنگ داخلی در بوسنی در مسیر کمک‌رسانی به مظلومان در مردادماه ۱۳۷۱ به شهادت رسید

 

ایرانی در بوسنی+عکس" src="http://iqna.ir/files/fa/news/1397/7/3/1050335_447.jpg" alt="رونمایی از یادمان شهدای ایرانی در بوسنی+عکس" width="238" height="317" align="" />

 

منبع: ایکنا