۱۳۹۸/۰۲/۳۰
۸:۳۱ ق٫ظ

کتاب «خانه اسلام – تاریخچه جهانی» نوشته‌ای. دی حسین به بررسی مسائل خاورمیانه و ریشه‌های درگیری شیعیان و اهل سنت می‌پردازد.

ریشه‌های درگیری شیعه و سنی در خاورمیانه و پاکستان

به گزارش الأمه:

کتاب «خانه اسلام – تاریخچه جهانی» The House of Islam – A Global History نوشته‌ای. دی حسین توسط انتشارات بلومسبوری در ۳۲۰ صفحه منتشر شده است. ای. دی حسین پژوهشگر مطالعات اسلام رادیکال در لندن است و مدتی نیز در آمریکا زندگی کرده و با مجلات و روزنامه‌های متعددی در آنجا همکاری داشته است.

امروزه اسلام در بسیاری از کشورهای غرب، تبدیل به یک نوع تفکر بیگانه شده است و مسلمانان نیز در آنجا در شرایط غیر قابل پیش بینی بسر می‌برند. اثر مورد نظر سوالات کلیدی و نقاط تنش زا بین اسلام و تمدن مدرن را در بر دارد. مؤلف در لابلای مطالب این اثر ریشه‌های درگیری بین مسلمانان سنی و شیعه که در حال حاضر چالش وخیم اجتماعی کشورهایی مانند پاکستان و کشورهای خاورمیانه است، بازگو کرده و سوالاتی چون آیا قرآن، کشتن کافران را تشویق می‌کند؟ و همچنین مؤلفه‌های ظهور داعش و جریان سلمان رشدی و حمله به دفتر شارلی ابدو (فرانسه) از جمله محورهای موضوعی محتوای این کتاب است.

ای. دی حسین با بیان ظرافت‌های اسلام و مردم آن مدعی است که جهان اسلام دشمن هیچ تمدنی نیست بلکه همواره به دنبال صلح و آرامش جامعه جهانی بوده است.

برخی از سرفصل‌های کتاب به این شرح است: «اسلام چیست؟»، «ریشه قرآن کریم»، «امروزه چه کسی مسلمان است؟»، «اختلاف شیعه و سنی»، «صوفی کیست؟»، «رسوایی صد ساله»، «چه کسی کارشناس اسلامی است؟»، «سلفی و وهابی چه اشخاصی هستند؟»، «جهادی کیست؟»، «خارجی و تکفیری‌ها چه کسانی هستند؟»، «کرامت انسانی»، «یهودی»، «آموزش»، «زن»، «ارتباط جنسی»، «خدا زنده است»، «میز خانوادگی» و «زندگی بعدی».

منبع: مهر