۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۱۲:۵۴ ب٫ظ

جاکلند رئیس مسابقه نوبل: تا زمانی که زنان از فرصت‌های برابر در زمینه‌های مختلف اجتماعی برخوردار نشوند ما نمی‌توانیم به صلح و دموکراسی در سراسر جهان دست پیدا کنیم.

زنان برندگان جایزه نوبل صلح جهانی امسال

توکل کرمان روزنامه‌نگار و حقوق‌دان یمنی، الین جانسون سیرلیف رئیس جمهور لیبریا، لیما گبووی فعال صلح آفریقایی(مدیر شبکه صلح و امنیت آفریقا) برندگان جایزه مشترک جایزه نوبل صلح امسال هستند. هیئت داوران این مسابقه در بیانیه خود گفته است که امسال سه زن برگزیده شده‌اند چون این سه شخص به شکل درستی در راه دفاع از حقوق زنان، مشارکت در زمینه‌های سازنده و تحقق صلح گام برداشته‌اند.  

کرمان یک چهره شناخته شده در زمینه مبارزه در راه دموکراسی است و رئیس جمهور لیبریا اولین زن رئیس جمهور است و گبووی دیگر برنده این جایزه نیز یکی از فعالان صلح بشمار می‌رود.

رئیس مسابقه نوبل جاکلند هنگام اعلام نام اسامی برندگان گفت تا زمانی که زنان از فرصت‌های برابر در زمینه‌های مختلف اجتماعی برخوردار نشوند ما نمی‌توانیم به صلح و دموکراسی در سراسر جهان دست پیدا کنیم. او در ادامه سخنانش گفت که کمیته برگزاری مسابقه امیدوار است جایزه‌ای نیز درمورد از بین رفتن سرکوب و خشونت علیه زنان ایجاد شود.

سال گذشته این جایزه به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا داده شد. اما بسیاری از تحلیلگران با اشاره به جنگ‌طلبی وی در افغانستان، پاکستان و یمن اعلام کردند که اوباما در واقع جایزه جنگ نوبل را از آن خود کرده است.

جایزه صلح نوبل یکی از شش جایزه نوبل است که توسط آلفرد نوبل صنعت‌گر و مخترع سوئدی وقف شده است. این جایزه برای اولین بار در سال 1901 اعطا شد. آلفرد نوبل در وصیت‌نامه خود گفته است که این جایزه باید به کسی داده شود که بهترین و یا بیشترین کوشش را در راه برادری ملل یا انحلال با کاهش ارتش‌ها یا تشکیل و ترغیب کنفرانس‌های صلح کرده باشد. این جایزه هر ساله در اسلو پایتخت نروژ اهدا می‌شود. 

 

زمان انتشار : 1391-03-02