۱۳۹۷/۰۱/۳۱
۳:۱۲ ب٫ظ

كميسيون انتخابات در عربستان اعلام كرد زنان از حق نامزد شدن و حق راي دادن در اين انتخابات مستثني خواهند شد.

زنان عربستان خواستار برخورداری از حق رای شدند

تهران - زنان عربستان خواستار برخورداري از حق شركت و راي دادن در انتخابات شوراهاي شهر در كشورشان شدند.    

خبرگزاري فرانسه روز يكشنبه گزارش داد تعدادي از زنان عربستاني شنبه شب با تجمع در برابر يكي از مراكز برگزاري انتخابات شهرداري ها در شهر بندري جده خواستار برخورداري از حق راي دادن شدند. زنان از شركت در دور اول انتخابات شورهاي شهر محروم شدند.

'نائله العطار' يكي از شركت كنندگان در اين تجمع به خبرگزاري فرانسه گفت عده اي از بانوان در برابر ساختمان شهرداري در مركز شهر جده تجمع كردند تا صداي خود را به گوش مسئولان سياسي كشور برسانند كه زنان هم بايد از حق راي بهره مند شوند.

عربستان انتخابات شوراهاي شهر را در 22 سپتامبر آينده در سراسر كشور برگزار مي كند.

كميسيون انتخابات در عربستان اعلام كرد زنان از حق نامزد شدن و حق راي دادن در اين انتخابات مستثني خواهند شد.

انتخابات شوراهاي شهر براي دومين بار در تاريخ عربستان برگزار مي شود.

العطار افزود: بارها زنان عربستاني متهم شده اند كه تمايلي به مشاركت در انتخابات ندارند و زنان راغب به اين مشاركت گروهي اندك هستند. ما با اين تجمع خواستيم چنين انديشه اي در باره زنان را تصحيح كنيم.

در همين حال گروهي از زنان در مكه و نجران و مناطق شرقي كشور هم با برگزاري تجمع هايي، پارچه نوشته هايي با خود حمل مي كردند كه روي آنها نوشته بود زنان خواستار مشاركت در انتخابات هستند زيرا اين حق يكي از بديهي ترين حقوق همگاني است.

العطار ادامه داد رئيس مركز انتخاباتي در ديدار با اين بانوان، توضيح داده كه قانون اجازه نمي دهد زنان را ثبت نام كند.

پيش از اين برخي فعالان زن عربستاني با فراخوان در پايگاه هاي اينترنتي، خواستار تجمع زنان در برابر مراكز انتخاباتي در مناطق مختلف كشور براي ابراز مخالفت با اقدام مسئولان در محروم كردن زنان از حق شركت در انتخابات شده بودند. اين دومين بار است كه زنان از شركت در انتخابات در عربستان محروم مي شوند و اين در حالي است كه پيش از اين به زنان وعده داده شده بود كه در اين دوره انتخابات مشاركت خواهند داشت.

در همين حال در منطقه شرقي عربستان همزمان با تجمع بانوان در برابر يك مركز انتخاباتي، نيروهاي امنيتي تجمع كنندگان را متفرق و دو تن از بانوان را به مركز پليس منتقل كردند اما پس از دو ساعت، آنها را آزاد كردند.

ثبت نام از راي دهندگان عربستاني شركت در انتخابات شوراهاي شهر از ديروز آغاز شد اما به گفته برخي منابع، استقبال مردم از ثبت نام در روز اول بسيار كم بوده است.

 

زمان انتشار : 1390-02-04