۱۳۹۷/۱۲/۱۶
۹:۴۵ ق٫ظ

وزیر فرهنگ و گردشگری عراق در دیدار با سفیر و رایزن فرهنگی ایران گفت: ما کمک‌ها و مساعدت‌های ایران را فراموش نمی‌کنیم و می‌خواهیم فیلم سینمایی مشترکی با موضوع حشد الشعبی با همکاری و مشارکت ایرانیان تولید شود.

ساخت فیلم سینمایی مشترک با ایران با موضوع حشد الشعبی

به گزارش الأمه:

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق و حجت‌الاسلام اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد صبح روز گذشته (سه‌شنبه) ۱۴ اسفند ماه سال جاری با وزیر فرهنگ گردشگری و آثار باستانی عراق دیدار و گفت‌وگو کردند.

طی این دیدار عبدالامیر الحمدانی، وزیر فرهنگ و گردشگری عراق ضمن خیرمقدم به سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: افزایش همکاری‌های طرفین در محورهای فرهنگی-هنری موجب خرسندی و خشنودی ما خواهد بود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق ضمن تبریک به وزیر فرهنگ عراق و انتصاب وی برای تصدی این وزارتخانه افزود: در دوره‌های قبل همکاری‌های خوبی در حوزه فرهنگ، ادب و هنر بین دو کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق شکل گرفت و امیدواریم که این همکاری‌ها در دوره تصدی جنابعالی افزایش یابد.

وی همچنین افزود: نکته مهم در گسترش این همکاری‌ها همدلی، وحدت و علاقه‌مندی دو طرف بر اساس روابط دوجانبه فرهنگی است، زیرا اشتراکات فرهنگی دو کشور بسیار فراوان است و همه ما بر آن واقفیم.

سفیر کشورمان افزود: رایزنی فرهنگی ارتباطات خوبی با وزارتخانه‌های فرهنگ، وزارت آموزش عالی، آموزش و پرورش و همچنین وزارت جوانان دارد و امیدواریم که با حضور و پیگیری حجت‌الاسلام اباذری رایزن فرهنگی کشورمان این همکاری‌ها تداوم یابد .

مسجدی افزود: در مسئله آثار باستانی، گردشگری، هنر، سینما، شعر و ادب و دیگر مباحث مختلف با محورهای فرهنگی و هنری آماده هر نوع همکاری با هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر عراق هستیم، زیرا ایران در زمینه فرهنگ، هنر و همچنین تولید و محتوا در موضوعات مذکور رشد چشمگیری داشته است.

وی در پایان گفت: درهای سفارت ایران همیشه به روی برادران عراقی باز است و آماده استقبال از این عزیزان هستیم.

وزیر فرهنگ و گردشگری عراق نیز گفت: ما کمک‌ها و مساعدت‌های ایران را فراموش نمی‌کنیم و می‌خواهیم فیلم سینمایی مشترکی با موضوع حشد الشعبی با همکاری و مشارکت ایرانیان تولید شود.

عبدالامیر الحمدانی افزود: در سفر من به ایران و دیدار با معاون  رئیس جمهور ایران مباحثی درباره آثار باستانی و همکاری‌های مشترک بر اساس سند یادداشت تفاهم با محورهای گردشگری و میراث  فرهنگی مطرح شد که لازم است بندهای آن اجرایی شود.

 وی گفت: تمدن دو کشور باهم ارتباط عمیق دارد، زیرا از دوره‌های مختلف آثاری همچون تخت جمشید، چغازنبیل در ایران و طاق کسری در مدائن عراق بر جای مانده است که ما از خبرگان و کارشناسان باستان‌شناسی ایرانی می‌خواهیم برای مرمت و بازسازی از فرهنگ و تمدن عراقی حمایت و مساعدت کنند.

وزیر فرهنگ و گردشگری عراق افزود: علاوه بر نزدیکی جغرافیایی، دو کشور نزدیکی فرهنگی، دینی و مذهبی دارند و این همدلی با تعمیق روابط فرهنگی نسبت به گذشته افزایش می‌یابد.

همچنین اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در بغداد حضور داشت، گفت: تاکنون همکاری‌های علمی، فرهنگی و هنری خوبی بین دو کشور انجام شد و در حال حاضر نیز بیش از چهار هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های معتبر ایران در حال تحصیل هستند که این تعداد طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و امضای بیش از ۵۰ سند یادداشت تفاهم در زمینه علمی و دانشگاهی و تکنولوژیکی از جمله فعالیت‌های علمی بین دو کشور است.

وی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر نیز سند یادداشت تفاهمی بین وزرای فرهنگ دو کشور به امضاء رسید که تاکنون اعتبار دارد و در این یادداشت تفاهم به موضوعاتی همچون گردشگری، هنرهای تجسمی، سینما و تئاتر، موسیقی و حتی اعزام هنرمندان به دو کشور اشاره شده است و ما امیدواریم بعد از تصدی وزیر جدید فرهنگ، این فعالیت‌ها بیشتر از گذشته شکل گیرد.

اباذری تاکید کرد: در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به عراق در تحکیم تفاهم‌نامه فرهنگی بین دو دولت صورت‌جلسه‌ای در ۸ بند تنظیم شد و در سفر آینده رییس جمهور ایران، تفاهم‌نامه مبادلات فرهنگی آماده شده است که پس از تایید طرفین به امضا خواهد رسید.

رایزن فرهنگی ایران در پایان آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های فرهنگی و آموزش‌های هنری اعلام کرد.

در این جلسه که مسئول دفتر وزیر و مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات بین‌الملل وزارت فرهنگ و گردشگری عراق و برخی از مشاوران و کارشناسان این وزارتخانه حضور داشتند، مقرر شد جلسه‌ای جداگانه و تخصصی بین رایزن فرهنگی ایران و وزیر فرهنگ و گردشگری و آثار باستانی عراق پس از سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به عراق برگزار شود تا سطح همکاری‌های فرهنگی تبیین و برنامه‌های مشترک اجرایی شود.

 

منبع: ایکنا