۱۳۹۷/۰۳/۰۴
۸:۰۲ ب٫ظ

'نيكلا ساركوزي' رييس جمهوري فرانسه در جريان ديدار خود از ابيجان اعلام كرد نظاميان كشور اش همچنان در ساحل عاج باقي خواهند ماند.

سارکوزی: نیروهای فرانسوی در ساحل عاج می مانند

پايگاه اطلاع رساني روزنامه فرانسوي 'لو فيگارو' روز يكشنبه با اعلام اين خبر نوشت: ادامه حضور نيروهاي فرانسوي در ساحل عاج پس از بركناري 'لوران باگبو' رييس جمهوري سابق اين كشور از تغييرات گسترده در روابط فرانسه - آفريقا حكايت دارد.

'لو فيگارو' افزود:‌ ديدار روز شنبه ساركوزي از ساحل عاج كه به مناسبت تحليف و واگذاري قدرت به 'آلاسان واتارا' همتاي ساحل عاجي او صورت گرفت اين فرصت را براي وي فراهم كرد تا به كشوري سفر كند كه سالها قبل مستعره فرانسه بوده است.

ساحل عاج كه زخم استعمار فرانسه را بر پيشاني دارد تاكنون شاهد حركتهايي بر ضد ادامه نيات استعماري فرانسه بوده است با اين حال فرانسوي ها اصرار دارند در اين كشور بمانند و حضور خود را تقويت كنند.

شيوه نگاه روزنامه راستگراي حامي دولت فرانسه به اين موضوع كه به نظر مي رسد در راستاي سياست بازيابي قلمرو مستعمرات فرانسه طراحي شده است جالب است.

اين روزنامه اينگونه به اين موضوع پرداخته است: به نظر مي رسد دوران تشنج در روابط اين دو كشور كه پيشتر در پي كودتاي نافرجام سال 2002 ميلادي و نيز شورش هاي ضد فرانسوي در سال 2004 ميلادي بوجود آمده بود، به پايان رسيده است. تا آنجا كه نيكلا ساركوزي برگزاري انتخابات رياست جمهوري ساحل عاج را آغازگر فصل جديد مناسبات اين كشور با فرانسه دانست.

خبرهاي منتشر شده از اظهارات ساركوزي نشان مي دهد كه او به همان شيوه رايج در غرب، تصميم به استمرار حضور نظاميان فرانسوي در يك كشور خارجي را با 'حفظ امنيت اتباع خود' توجيه كرده است.

وي گفت: ما به حضور نظامي در اين كشور با هدف محافظت از فرانسويان ساكن ساحل عاج ادامه مي دهيم.

لوفيگارو كه حامي مواضع و اقدامات دولت فرانسه است در تلاش براي توجيه بيشتر اين اقدام رييس جمهوري، از نگراني مردم ساحل عاج از نبود امنيت و لزوم حضور نظاميان فرانسوي براي ايجاد اين امنيت نيز سخن گفت و نوشت: اين تصميم ناگهاني مي تواند پاسخي به نياز مردم اين كشور باشد كه از وجود نا امني در ابيجان و بخش هاي غربي كشورشان نگران هستند.

نكته جالب اينجا است كه تصميم ساركوزي در شرايطي گرفته شده است كه نزديك به دو سال از پايان زمان رسمي خروج نظاميان فرانسوي از ساحل عاج سپري شده اما فرانسوي ها هنوز به تعهد خود عمل نكرده اند.

پيش از اين قرار بود نيروهاي فرانسوي به هر دليل كه در ساحل عاج بوده اند در سال 2009 خاك اين كشور را ترك كنند ولي تا اين زمان، اين امر تحقق نيافته است.

هم اينك 900 نيروي نظامي فرانسوي با نام نيروهاي 'ليكورن' و زيرپوشش سازمان ملل متحد در ساحل عاج مستقر هستند.

فرانسه در چارچوب سياست تقويت حضور در آفريقا پيش از اين در لشگركشي به ليبي نيز نقش آفريني كرده است.

روزنامه 'لو فيگارو' به اين موضوع نيز پرداخت و تصميم جديد نيكلا ساركوزي در مورد ادامه حضور نظامي در ساحل عاج و نيز مداخله نظامي اين كشور در ليبي را، بيانگر تغييرات گسترده در روابط فرانسه و آفريقا دانست و به نقل از رييس جمهوري فرانسه در توجيه اين اقدامات، آن را سياست آفريقايي و حتي سياست خارجي جديد فرانسه توصيف كرد.

طرفداران باگبو رييس جمهوري سابق ساحل عاج كه هنوز و به رغم دستگيري وي از او حمايت مي كنند دولت جديد ساحل عاج را دست نشانده فرانسوي ها مي دانند.

. 'آلن توسن' ازنزديكان به باگبو كه همچنان خود را مشاور وي مي داند، پيشتر اعلام كرده بود: دولت جديد تصميم دارد حاكميت و استقلال ساحل عاج را به فرانسه بفروشد.

وي افزوده بود: ‌سرزمين ساحل عاج تحت اشغال نيروهاي فرانسوي است و نيروهاي مسلح و پليس فرانسوي در همه خيابان هاي ابيجان و 'ياموسوكرو' همانند شهرهاي كشور خودشان مستقر هستند.

فرانسه در روز ششم آذر سال گذشته ( 28 نوامبر 2010) زمان اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري ساحل عاج، 'واتارا' را به عنوان رييس جمهوري منتخب مردم آن كشور به رسيمت شناخت و از 'لوران باگبو' به عنوان بازنده انتخابات خواست كه قدرت را به رقيب خود واگذار كند.

'باگبو' با نپذيرفتن شكست در انتخابات رياست جمهوري و خود داري از رها كردن قدرت به 4 ماه نا آرامي و بحران كه به كشته شدن صدها تن از مردم اين كشور انجاميد دامن زد و سر انجام در روز 22 فروردين ماه (11 آوريل 2011) بازداشت شد.

فرانسه بخاطر اين اقدام سرزنش شد اما اعلام كرد كه وي به وسيله نيروهاي رقيب خود و با كمك نيروهاي سازمان ملل و فرانسه بازداشت شده و نظاميان فرانسوي دخالتي در دستگيري باگبو نداشته اند.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-31