۱۳۹۷/۰۲/۰۷
۸:۵۷ ب٫ظ

او توانست اولین دختری باشد که در سال 1929 به دانشگاه فواد اول (دانشگاه قاهره کنونی) راه پیدا ‌کند. او همچنین تنها دختری بود که در میان چهارده همکلاسی دیگرش زبان عربی را می‌خواند و از آنان نیز برتر و بهتر بود.

سالگرد درگذشت سهیر القلماوی

امروز شنبه تالار ابتکار هنری مراسمی به مناسبت درگذشت سهیر القلماوی برگزار خواهد کرد.

به گزارش سایت خبری الیوم السابع در این مراسم بزرگ تعدادی از اساتید زبان عربی دانشگاه ادبیات قاهره حضور خواهند داشت. دکتر حسین حموده، سیدالبحراوی و عوض الغباری از جمله این اساتید خواهند بود.

سهیر القلماوی در 20 ژولای 1911 دیده به جهان گشود. پدر او کُرد و پزشکی بود که در شهر طنطا مشغول به کار بوده و مادرش نیز چرکسی نژاد بود. او توانست اولین دختری باشد که در سال 1929 به دانشگاه فواد اول (دانشگاه قاهره کنونی) راه پیدا ‌کند. او همچنین تنها دختری بود که در میان چهارده همکلاسی دیگرش زبان عربی را می‌خواند و از آنان نیز برتر و بهتر بود.

سهیر همزمان با درس خواندن فعالیت ادبی خود را نیز آغاز کرد و در حالی که در سال سوم دانشگاه تحصیل می‌کرد در مجله‌هایی چون الرساله الثقافه و آپولو مطلب می‌نوشت. در سال 1941 دکترای خود را با موضوع هزار و یک شب به پایان رساند و در سال 1956 استاد عربی دانشگاه ادبیات شد و پس از آن نیز ریاست گروه عربی را در میان سال‌های 1958 تا 1967 برعهده گرفت. سهیر القلماوی همچنین ناظر انتشارات  کتاب عربی بود و در سال‌های 1967 تا 1971 ناظر موسسه تالیف و نشر بود. او در برپایی اولین نمایشگاه بین‌المللی کتاب قاهره در سال 1969 نقش به سزایی داشت. در سال 1979 نیز عضو شورای مردمی شد و در شورای اتحادیه کتاب نیز عضو بود. این چهره ادبی و فرهیخته به عنوان نماینده در همایش‌ها و نشست‌های بین‌المللی بسیاری نماینده کشور مصر بود.   

 

زمان انتشار : 1391-02-17