۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۱:۴۳ ب٫ظ

الامه_ در فضای اعتراضات مردمی به رژیم آل سعود مسئولان عربستانی به بایکوت رسانه ها به نام وحدت ملی متوسل شده اند.

سرکوب رسانه ای در عربستان به بهانه وحدت ملی

به گزارش میدل ایست آنلاین به نقل از روزنامه الوطن عربستان وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان سعودی از پخش شبکه های ماهواره ای که ثابت شود با هدف تحریک فتنه های فرقه ای و ایجاد اختلاف نژادی در بین افراد جامعه ی عربستان سعودی فعالیت می کنند، جلوگیری می کند.
وزیر اطلاعات و فرهنگ، دکتر عبدالعزیز بن محیی الدین خوجه در گفتگوی اختصاصی با روزنامه ی الوطن عربستان اظهار کرد: برای مقابله با شبکه های ماهواره ای که باعث ایجاد اختلاف در جامعه عربستان می شود، قوانین جدیدی وضع شده که به زودی به تصویب خواهند رسید. خوجه اشاره کرد که وزارت اطلاعات و فرهنگ، با افرادی که در شبکه های ماهواره ای به اختلاف نژادی و فتنه های فرقه ای دامن بزنند، مسامحه نخواهد کرد.
وی گفت: وحدت ملی خط قرمزی است که تعدی به آن جایز نیست، و اشاره کرد هر کانال و یا هر شبکه ای که هنجارهای جامعه را زیر پا بگذارد، فورا تعطیل خواهد شد.
باید گفت: بنا به دستور وزیر اطلاعات و فرهنگ عربستان یکی از کانال های عربستانی به دلیل مبادرت به پخش برنامه ای علیه طایفه ای از شهروندان جنوب نجران تعطیل شد. به گفته ی روزنامه "المدینة" محمد آل زلفه یکی از اعضای سابق مجلس شورای عربستان، تاکید کرد که خطر کانال های دینی افراطی و تندرو از خطر کانال های منحرف اخلاقی و رقص بیشتر است چرا که وحدت ملی را تهدید و باعث ایجاد اختلاف می شود.
این در حالی است که به گواهی ناظران، شبکه های وهابیت مانند " المجد" و "الناس" و "الحکمة" و "الرحمة" از کانال هایی هستند که بیشتر از سایر شبکه ها، تعصبات دینی را برمی انگیزند و موجب جمود فکری و تفرقه در جامعه می شود.
علاوه بر این در عربستان، گاهی نفوذ زیاد شیوخ وهابی به دخالت در رسانه ها و تلاش برای تحمیل سرپرستی خود بر آنها کشیده می شود.
در همین حال فتوای جدید رئیس شورای عالی قضایی عربستان سعودی جنجال زیادی را در این کشور به پا کرد.او قتل برخی صاحبان شبکه های ماهواره ای را مجاز دانسته و آنان را مفسد خوانده است. 
رئیس شورای عالی قضایی عربستان سعودی در برنامه ی "نور علی الدرب" در پاسخ به سوال یکی از شنوندگان در مورد شبکه های ماهواره ای این اظهارات را بیان داشت.
این شیخ سعودی، مجریان و گردانندگان شبکه های عربی را به تقوای الهی و توبه دعوت کرد و از آنها خواست از انتشار فساد در شبکه های ماهواره ای خود دست بردارند، انتشار برنامه هایی که به گفته ی او خبیث هستند.
در همین راستا، محمد العریفی، واعظ عربستانی بعد از آنکه مشاهده برنامه کودک کانال ام بی سی را تحریم و آن را متهم به پخش برنامه هایی شرک آمیز و فاسد کرد ،از والدین آنان خواست تا این شبکه را حدف کنند. او کمپینی را برای تحریم تولیدات شبکه های ام بی سی به راه انداخت.
عریفی تحریم خود را با نام " تحریم تولیدات ام بی سی" شروع کرد. عکس العمل کسانی که زیر این تحریم نظر خود را نوشته بودند، متفاوت بود برخی آن را تائید و برخی دیگر مخالفت خود را با آن اعلام کردند.
از سوی دیگر برخی ناظران سیاسی درباره این اقدامات عربستان هشدار داده و در فضای ملتهب سیاسی این کشور اقدامات مذکور را بهانه ای برای سرکوب بیشتر اعتراض های مردمی دانسته اند.
منابع:
http://maktoob.news.yahoo.com/العريفي-يقود-حملة-لمقاطعة-المعلنين-على-mbc-111919067.html;_ylt=Am.iyrWqUvGipzgU7mbI1aA9I.V_;_ylu=X3oDMTRmM3QxN21zBG1pdANBcnQgYW5kIGN1bHR1cmUgRmVhdHVyZWQgTGlzdARwa2cDMDIzOWNhNDQtZDMxNS0zM2YyLWFjNDYtZDAyNGViZWRjOGQzBHBvcwMzBHNlYwNNZWRpYUZlYXR1cmVkTGlzdAR2ZXIDMjQ5NThiYzMtNGY0ZS0xMWUyLWJmYmMtZmExZWQxZDZjNzAz;_ylg=X3oDMTFycDBzamlpBGludGwDeGEEbGFuZwNhcgRwc3RhaWQDBHBzdGNhdAPZgdmG2YjYq9mC2KfZgdipBHB0A3NlY3Rpb25z;_ylv=3
http://www.middle-east-online.com/?id=146217

 

زمان انتشار : 1391-10-10