۱۳۹۸/۱۱/۲۶
۶:۵۹ ق٫ظ

رژیم صهیونیستی با حمایت مالی از سازندگان سریال‌های تلویزیونی آمریکایی از ابزار رسانه‌های تصویری برای جنگ علیه مقاومت اسلامی فلسطین استفاده می‌کند.

سریال‌های آمریکایی و جنگ تبلیغاتی صهیونیسم

به گزارش الأمه:

آخرین نمونه از جنگ نرم تبلیغاتی رژیم اسرائیل علیه هویت ملی فلسطین، از طریق ساختن برنامه‌های تلویزیونی در شرکت‌های خدمات رسانه‌ای مختلفی مانند نتفلیکس(Netflix) و HBO در حال انجام است.

هر چند نمایش تصویر نژادپرستانه از اعراب و ستایش از اسرائیل در صنعت فیلم و تلویزیون، موضوع جدیدی نیست، اما اخیراً شاهد افزایش برنامه‌هایی هستیم که از سرویس‌های مخفی اسرائیل حمایت می‌کنند و در عین حال فلسطینی‌ها را تهدیدی برای امنیت جهانی جلوه می‌دهند و سعی در از بین بردن تاریخ آنها دارند.

مشهورترین نمونه از این دست، سریال اسرائیلی ساخت شرکت نتفلیکس با عنوان «فوضی»(هرج و مرج) است که آمار بیننده کم سابقه‌ای در سطح جهانی داشته است. این سریال درباره یک گروه از نیروهای ویژه مخفی صهیونیست با عنوان «مستعربین» است که برای نفوذ در شهرها، روستاها و اعتراضات، خود را فلسطینی جا می‌زنند. آنها به ویژه به خاطر نفوذ در اعتراضات با لباس جوانان فلسطینی و ربودن معترضان شناخته شده‌اند. فوضی به دلیل نشان دادن چهره‌ای غیرانسانی از فلسطینیان و حذف کامل وجهه اشغالگری نظامی رزیم اسرائیل و عدم نمایش زیرساخت‌های عظیم و قابل رؤیت ساخته شده برای محاصره شدید فلسطینی‌ها در کرانه باختری و غزه، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

سریال تلویزیونی دیگری ساخت شرکت HBO با نام «پسران ما» (Our Boys)، وقایع مربوط به کشته شدن سه نوجوان شهرک‌نشین اسرائیلی و در پی آن کشتن یک پسر فلسطینی، به نام محمد ابو خضر را به نمایش می گذارد. بسیاری این نمایش را به دلیل انتقاد از اسرائیل مورد ستایش قرار دادند، به ویژه پس از آنكه نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو آن را «یهود‌ستیزانه» اعلام كرد. با این حال، این سریال نه تنها روایت اسرائیل از این واقعه را تأیید می‌کند بلکه سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم اسرائیل(شاباک) را مدافع قانون نشان می‌دهد. برنامه‌های مشابه دیگری ساخت نتفلیکس همچون The Spy نیز سرویس‌های مخفی رژیم اسرائیل را به عنوان نیروی خیر که با شر مبارزه می‌کند، جلوه می‌دهد که شامل کشورهای عرب همسایه سزمین‌‌های اشغالی می‌شود.

تازه‌ترین مورد از لیست سریال‌های تلویزیونی ساخته شده در حمایت از اسرائیل در جنگ تبلیغاتی علیه فلسطینی‌ها، سریال مسیحا (Messiah) ساخت نتفلیکس است. در این سریال، فردی با ویژگی‌های مسیح‌مانند از خاورمیانه باعث نگرانی سیا و شاباک می‌شود. در اپیزود اول، وی هدایت گروهی از پناهندگان فلسطینی و سوری را به مرزهای شمالی سوریه با ارتفاعات جولان اشغالی هدایت می‌کند. یک خبرنگار خیالی سی ان ان گزارش می‌کند که آنها به عنوان فلسطینی‌های آواره شده ادعا می‌کنند که به عنوان شهروندان قانونی حق ورود به کرانه باختری را دارند. با این حال، پناهندگان فلسطینی در سوریه از منطقه فلسطین تاریخی که اکنون به عنوان اسرائیل شناخته می‌شود می‌آیند و آنها نمی‌خواهند شهروند کرانه باختری باشند. در عوض آنها خواستار حق خود برای بازگشت به دهکده‌ها و شهرهایی هستند که در سال ۱۹۴۸ از آنجا آواره شده‌اند( حقی که غیرقابل گذشت است و در قوانین بین‌المللی قید شده است).

این نوعی انکار مستمر و با ظرافت حقوق فلسطینان است که در هنجارهای پذیرفته شده نظام قدرت جهانی نفوذ کرده است. این امر زمانی بیشتر نشان داده می‌شود که در این سریال به طور مداوم از قدس به عنوان پایتخت اسرائیل یاد می‌شود، در حالی که حقوق بین‌الملل و اجماع جهانی، حق حاکمیت فلسطینیان را بر این شهر به رسمیت می‌شناسد.

این حجم زیاد از برنامه‌ها با تمرکز بر اسرائیل و تلاش برای نشان دادن آن به عنوان نیرویی خیر، تلاش آشکار برای پیروزی در جنگ کسب مشروعیت کنونی است. اگرچه ممکن است این جریان، جزئی از جنگ‌های کم اهمیت‌تر شمرده شود، اما اثربخشی چنین برنامه‌های تلویزیونی را نمی‌توان دست کم گرفت. روایت این برنامه‌ها به تدریج، دیدگاه جهانی در مورد اسرائیل و فلسطین را شکل می‌دهد و به زودی به بخشی از هنجارها یا حقایق هژمونیک تبدیل می‌شود. در واقع در دنیای امروز، رسانه‌هایی مانند نتفلیکس و برنامه‌های تلویزیونی محبوب آنها، منابع اصلی کسب آگاهی برای بسیاری از افراد است و گرچه به اندازه محصولات سینمایی و تلویزیونی کلاسیک، آشکار و بی‌پرده نیست، اما این برنامه‌ها به صورت نرم و خزنده کمتر از آنها نژادپرستانه نیست و شاید حتی به صورت زیرپوستی خطرناک‌ترهم باشد.
ترجمه و تنظیم: محسن حدادی

 

منبع: ایکنا