۱۳۹۷/۰۲/۱۰
۹:۵۰ ق٫ظ

در واقع این نمایشگاه زیبا یادآور روزهای پربار و غنی کشور لبنان است که مخصوصا در تابلوهای مربوط به خانه‌های شهری قرن نوزدهم میلادی به خوبی رخ می‌نماید. بیشتر تابلوهای به نمایش درآمده با موضوع روح تصوف و فرهنگ و تمدن کشور لبنان از قرن هفدهم میلادی تا قرن بیستم می‌باشد.

سفری به دل تاریخ با نمایشگاه نقاشی

لبنان کشور کوچک و کوهستانی در غرب آسیا و خاورمیانه و در کنار کرانه خاوری دریای مدیترانه است و پایتخت آن شهر بندری بیروت می‌باشد. این کشور تا قبل از شروع جنگ داخلی سال 1975 که تا سال 1990 به طول انجامید، کشوری ثروتمند در منطقه بشمار می‌رفت و پایتخت بانکداری جهان عرب نیز بود. تا قبل از سال 2006 کشور لبنان ثبات و امنیت خوی داشت و سالیانه تعداد زیادی توریست را به خود جذب می‌کرد. اما با شروع جنگ اسرائیل در 12 ژوئیه 2006 تعداد زیادی نظامی و غیرنظامی در این کشور صدمه دیدند و در پی آن جمعیت بسیاری بی‌خانمان شدند.

از نظر تاریخی این کشور هزاران سال محل عبور تمدن‌های مختلف بوده است و از فرهنگی فوق‌العاده غنی و زنده برخوردار می‌باشد. نگارخانه‌ها، موزه‌ها، تئاترها و اماکن عمومی فرهنگی بسیاری در این کشور وجود دارند که شاید کمتر به معرفی و شناخت آن پرداخته شده باشد.

به نقل از روزنامه‌ اینترنتی السفیر، اخیرا تابلوهایی از حسان علم‌الدین (1933_ 2007) با موضوع فرهنگ و تمدن کشور لبنان به نمایش گذاشته شده است.

تعداد این تابلوها 130 عدد می‌باشد. بیشتر تابلوهای به نمایش درآمده با موضوع روح تصوف و فرهنگ و تمدن کشور لبنان از قرن هفدهم میلادی تا قرن بیستم می‌باشد. طبیعت لبنان با رنگ‌ها و سایه روشن‌های این هنرمند فقید به زیبایی هر چه تمامتر به تصویر کشیده شده است.

دقت در جزئیات و نشان دادن طبیعت، زندگی عادی مردم و تمدن لبنان در این آثار به خوبی قابل مشاهده است و گویی هنرمند این آثار قصد داشته است از دل زمان و دوره‌های مختلف تصاویری را بیرون بکشاند و در مقابل دیدگان قرار بدهد که گویی هنوز زنده هستند و گرد تاریخ آن روزگاران را از یادها نبرده است.

در واقع این نمایشگاه زیبا یادآور روزهای پربار و غنی کشور لبنان است که مخصوصا در تابلوهای مربوط به خانه‌های شهری قرن نوزدهم میلادی به خوبی رخ می‌نماید.

دختری که در رودخانه لباس می‌شوید، بازارهای مختلف، فروشندگان، مساجد و خانه‌های دوره‌های پیش همگی تصاویر زیبایی هستند که مانند یک عکس، تاریخ سپری شده لبنان را پیش‌روی بیننده قرار می‌دهند.  

 

زمان انتشار : 1391-02-30