۱۳۹۹/۰۱/۳۰
۲:۱۲ ق٫ظ

الأمه در سفرهای مجازی خود اینبار مسافران را به مقصدعمران خواهد برد و طی یک گزارش تصویری تفرجی در این کشور خواهد کرد.

سفری مجازی به عمان

عمان با نام رسمی سلطان‌نشین عُمان (به عربی: سلطنة عمان) کشوری پادشاهی در شرق شبه جزیره عربستان است. پایتخت این کشور شهر مسقط است. عمان از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان منتهی می‌شود، از جنوب با یمن و از غرب با عربستان سعودی و امارت متحده عربی مرز زمینی و با ایران مرز دریایی دارد.

کشور پادشاهی عمان دومین کشور بزرگی در شبه جزيره عربستان از ناحیه مساحت مي باشد، در حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت خاک اين كشور می‌باشد. بیشتر خاکهای عمان کوهستانی و در جنوب جزیره عربستان واقع شده‌است. در بیشتر بخش‌های کشور عمان رشته‌کوه‌های بزرگ و سخت‌گذر حجر که از دشت‌ها و جلگه هاي از رأس مسندم شروع و از امتداد امارت رأس‌الخیمه و فجیره و سلطنت عمان می‌گذرد و بیابان‌ها و هامون‌های «الجو» را، می‌پوشاند.

بر طبق آمار سال 2010ميلادي جمعيت اين كشور بالغ بر093/693/3 نفر است كه دين اكثريت آنان اسلام است.جمعيت عمان را 88 % اعراب، 4% بلوچها، 3% ايراني و 2% زنگباري تشكيل مي دهند.از لحاظ توزيع مذهبي، حدودا 66% پيرو مذهب اباضيه ، 22% پيرو مذهب حنبلي و 12% را شيعيان تشكيل مي دهند.

عمان در همه فصل‌ها آفتابی و گرم است؛ دمای هوا در زمستان‌ها اغلب بین ۱۷ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند و در تابستان نیز چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است. هوا در ارتفاعات سرد می‌شود و ارتفاعات عمان به‌خصوص در هنگام شب، هوای بسیار سردی دارند. مسقط پایتخت عمان است و آب و هوایی گرم و مرطوب دارد، اما شب هنگام از میزان رطوبت آن کاسته می‌شود. علت اصلی رطوبت این شهر وجود سواحل آن است.

کشور عمان که اغلب توسط گردشگران نادیده گرفته می شود یکی از مقاصد عجیب و غریب بوده و پر از جاذبه های دیدنی می باشد. پایتخت این کشور که مسقط نام دارد یکی از محبوب ترین مقاصد بوده اما تنها بخش کوچکی از آنچه است که در عمان خواهید دید. اگر از جاذبه های دیدنی عمان کوه های باور نکردنی آن و همچنین قلعه های تاریخی و سواحلی با آب گرم لذت می برید پیشنهاد می کنیم تا این کشور را در لیست سفرهای خود قرار دهید. در این مطلب بخشی از بهترین جاذبه های کشور عمان را برای شما معرفی می نماییم.

جزیره ماسیره | Masirah Island

در سواحل عمان، جزیره ماسیره به عنوان یک مقصد منحصر به فرد برای مسافرانی است که در جست و جوی خورشید، سواحل، تاریخ و حیات وحش هستند. جزیره ماسیره پایگاه هوایی عمان بوده اما شهرهای آن نسبتا کوچک می باشد.

این بدین معنی است که تعداد کمی از مردم در اینجا زندگی کرده و نقاط بسیاری وجود داشته تا شما بتوانید آن را کشف نمایید. در این جزیره برنامه های پرطرفداری مانند شنا کردن، بررسی کشتی های از کار افتاده، تماشای بیش از ۳۰ هزار لاک پشت که سالانه برای تخم گذاری خود به این ساحل می آیند.

بهلا | Bahla

یکی دیگر از مکان های باورنکردنی در این کشور شهر بهلا بوده که در عمان واقع شده است. بهلا نوعی آبادی در بیابان بوده و برای قرن ها به عنوان یک نقطه توقف برای مسافران شناخته می شده است. این شهر تنها ۴۰ کیلومتر از نیزوا فاصله داشته و همچنین دارای قلعه های قدیمی و تاریخی می باشد.

فتح بهلا به قرن سیزدهم و زمانی که به طور گسترده ای تحت کنترل قبیله بانو نبحان قرار داشت می رسد. علاوه بر مشاهده قلعه های این شهر که از جاذبه های دیدنی عمان می باشد، شما می توانید دیواره های شهر را نیز در نزدیکی ساحل مشهده نموده که در حدود ۷ مایل طول دارند. اگر شما به دنبال سوغاتی هستید نیز شهر بهلا به طور گسترده ای می تواند صنایع سفالگری محلی را به شما ارائه نماید.

صالالاه | Salalah

صالالاه در جنوب عمان واقع شده و این مقصد گاهی اوقات به عنوان شهر دوم مسقط نیز شناخته می شود. صالالاه امروزه به خصوص بسیار مهم می باشد. این شهر خانه سلطان قابوس را در خود جای داده که از سال ۱۹۷۰ پادشاه عمان می باشد.

در بازدید از این شهر شما می توانید قصر باشکوه قابوس را مشاهده کرده و همچنین معماری قدیمی را در شهر هافا مشاهده نمایید. صالالاه به عنوان تجارت کندر شناخته می شده است بنابراین مطمئن شوید که برخی از آن ها را به عنوان سوغاتی از بازارهای هافا تهیه نمایید. از ماه های ژوئن تا اوت ابرهای باران زا از هندوستان به این منطقه رسیده و در نتیجه مناطق ساحلی اطراف را سرسبز کرده و آبشارها و جریان های فصلی را ایجاد می نماید.

جبل اخدار | Jebel Akhdar

جبل اخدر را می توان به کوه های سبز ترجمه کرده و این بخشی از کوه های حجر می باشد. انتظار نداشته باشید تا یک کوهستان معمول را دیده و همچنین اجازه ندهید که نام سبز آن شما را فریب دهد. این منطقه که از جاذبه های دیدنی عمان می باشد همدتا از سنگ آهک تشکیل شده و دارای بالاترین نقطه در این کشور است.

با اینکه جنگل های سرسبزی در این منطقه وجود ندارد اما ارتفاع بالای آن باعث شده تا دما پایین آمده و کشاورزی رشد بیشتری داشته باشد. این منطقه اکنون حفاظت شده است و شما می توانید با عبور از طریق تراس های زیبا به پیاده روی پرداخته و حتی درختان میوه را نیز مشاهده نمایید. ممکن است در صحرای عمان پیاده روی فعالیت جذابی به نظر نرسد اما در جبل اخدار یک سرگرمی قابل توجه است.

راس الجینز | Ras al Jinz

در شرق کشور عمان راس الجینز واقع شده است. اینجا یک مرکز برای جمع آوری و محافظت از لاک پشت هایی است که در اقیانوس هند وجود دارد. اگر در طول تابستان یا در بین ماه های می و اکتبر از این مکان بازدید نمایید می توانید لانه های لاک پشت ها را در امتداد ساحل مشاهده کرده و حتی لاک پشت های کوچکی که به سوی اقیانوس هند می روند را نیز ببینید.

بازدید از منطقه لاک پشت ها می تواند یک سفر یک روزه از مسقط باشد اما اکثر بازدیدکنندگان تصمیم می گیرند تا شب را نیز در آنجا گذرانده و از مکان هایی مانند موزه این منطقه نیز دیدن نمایند.

فلات موساندام | Musandam Fjords

شبه جزیره موساندام شمالی ترین بخش عمان بوده و توسط امارات متحده عربی از بقیه کشور جدا شده است. بخش هایی از این منطقه جدا شده و مدت ها به عنوان ساکنان روستاهای کوهستانی و جوامع ساحلی زندگی می کنند. فلات های موساندام که از جاذبه های دیدنی عمان می باشد تا شمال کشیده شده و چشم اندازهای زیبایی را ارائه می نماید.

اگر از این منطقه بازدید نمایید می توانید قایق سواری برای کشف سواحل و قله ها، دیدن دلفین ها و همچنین غواصی را تجربه نمایید. جمعیت بسیار کم و حیات وحش این منطقه باعث شده تا اینجا یکی از بهترین مکان ها برای دوستداران طبیعت باشد.

ماسه های واحیبا | Wahiba Sands

در مرکز عمان تپه های بیابانی برای مایل ها کشیده شده و ماسه های وحیبا را تشکیل داده اند. اینجا مکانی است که مردم بدو (Bedu) زندگی کرده و مقصدی محبوب برای کسانی است که به دنبال حقیقت و سنت جاذبه های دیدنی عمان می باشند. با پیوست به یک تور می توانید در پشت شترها سوار شده و شب را در یک اردوگاه در بیابان و زیر نور ستارگان گذرانده و بدین شکل زندگی عشایری در واحیبا را تجربه نمایید. شهر ایبرا (Ibra) به عنوان دروازه اصلی بیابان های واحیبا خدمت می کند. اینجا جایی است که می توانید بسیاری از تورهای گشت و گذار را مشاهده نمایید.

نیزوا | Nizwa

در قرن ششم و هفتم شهر نیزوا به عنوان پایتخت عمان شناخته می شده است. امروزه این شهر به دلیل قلعه شگفت انگیز قرن هفدهمی سلطان بن سیف ال یعربی شناخته می شود.

هرچند بخش هایی از قلعه به قرن نهم باز می گردد. یکی از جاذبه های دیدنی عمان در قلعه نیزوا برج استوانه ای شکل آن می باشد. قلعه دارای یک مکانیزم دفاعی جالب از جمله تله های عسل و پنجره های غیر معمول بوده که برای تیراندازی به دشمنان در هنگام نزدیک شدن مورد استفاده قرار می گرفته است. این بنا همچنین دارای موزه ای است که زندگی عمانی ها را در قرن هفدهم نمایش می دهد. در حالی که شما در نیزوا هستید می توانید از بازار سوک، بازار فضای باز و همچنین بازار غیرمعمول بز در دو روز در هفته برگزار می شود نیز دیدن نمایید.

مسقط | Muscat

اگر فقط می خواهید از یکی از جاذبه های دیدنی عمان بازدید نمایید احتمالا آن مسقط می باشد. این شهر به قلعه ها، کاخ ها، موزه ها و بازارها معروف می باشد. هرچند شما نمی توانید از داخل کاخ سلطنتی قصر العالم بازدید نمایید اما می توانید به بندرگاه رفته و از سواحل شگفت انگیز آن لذت ببرید. قلعه های دوقولوی الجلالی و المیرانی به موزه تبدیل شده و بازدید از آن ها برای عموم آزاد می باشد. مسافران غیر مسلمان همچنین می توانند بسیاری از صبح ها از از مسجد بزرگ سلطان قابوس لذت ببرند. از جمله ویژگی های این مسجد لوستر کریستالی عظیم آن، پانل های دیواری از سنگ مرمر و دومین فرش بزرگ ایرانی در جهان می باشد.

عمان از جمله کشورهایی در خاورمیانه بوده که دارای کمترین موارد سیاسی در سطح بین المللی و به نوعی معروف به سوییس خاورمیانه می باشد. این شهر دارای زیبایی های فراوان بوده اما سفر به آن نیز کمی گران قیمت خواهد بود.

 

 

غذاهای خوشمزه‌ی کشور عمان، بخش جذابی از فرهنگ منحصر به فرد مردم آن است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این کشور، به هیچ وجه غذاهای سنتی آن را از دست ندهید.

اگر غذاهای سنتی عمان را با مناطق دیگری مثل غذاهای آفریقای جنوبی مقایسه کنید، احتمالاً درک غذاهای عمانی برایتان راحت‌تر است و کمتر، عجیب و غریب به نظر می‌رسد. با این حال، ضرری ندارد که نگاهی به لیست غذاهای سنتی معروف آن بیندازید تا بیشتر با فرهنگ غذایی این مردم آشنا شوید.

 

مجبوس

«مجبوس» (Majboos) یا «مکبوس» (Makboos)، نوعی برنج مخلوط است که طرفداران زیادی در بین کشورهای عربی دارد. البته در اصل، این غذا متعلق به عربستان می‎باشد. مواد تشکیل دهنده‌ی آن، برنج (معمولاً برنج باسماتی)، سبزیجات، گوشت یا مرغ و ادویه‌جات گوناگون است. گاهی اوقات ماست، سالاد، نان سنتی و سس گوجه را نیز همراه با مجبوس می‌خورند تا اشتهایشان بیشتر شود.

 

شوا

«شوا» (Shuwa) در زبان عربی، به معنی گوشت بریان شده است. مردم عمان، معمولاً این گوشت را برای مناسبت‌های خاصی مثل روز عید می‌پزند. در واقع درست کردن این غذا، به زمان زیادی احتیاج دارد؛ تا جایی که آن را در روز اول عید تهیه می‌کنند و یک یا دو روز طول می‌کشد تا آماده‌ی خوردن شود. ابتدا گوشت را کاملاً در ادویه‌جات عمانی غلت می‌دهند؛ سپس آن را در برگ درخت خرما یا موز می‌پیچند و بعد درون اجاق‌های زیرزمینی قرار می‌دهند تا یک یا دو روز، خوب بپزد. شاید شیوه‌ی پخت این غذا عجیب به نظر برسد، اما یکی از خوشمزه‌ترین گوشت‌های عمانی به حساب می‌آید.

هریس

«هریس» (Harees) هم غذایی است که آن را بیشتر در مناسبت‌های ویژه درست می‌کنند. این غذا، از مخلوط کردن گندم با گوشت تهیه می‌شود و آن را همراه با یک سس مخلوط سرو می‌کنند.

حلوا

«حلوا» در زبان عربی، به معنی دسر است. اما در عمان، به شیرینی معروف سنتی این کشور نیز حلوا می‌گویند. ترکیبات این غذا، سفت است و از کاستارد هم ضخیم‌تر می‌باشد. با اینکه رنگ حلوا قهوه‌ای می‌شود، اما در پخت آن از شکلات استفاده نمی‌کنند. مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی این شیرینی، تخم مرغ، عسل، شکر، گلاب، ادویه‌جات عمانی و میوه‌های مغزدار است.

معمولاً مردم عمان، حلوا را با قهوه یا خرما سرو می‌کنند و آن را در یک ظرف بزرگ درست می‌کنند و چندین قاشق نیز کنارش قرار می‌دهند تا مهمان‌ها هر قدر که می‌خواهند، از آن بردارند.

کباب

کباب یا همان «مشکاک» (Meshkak)، گوشت گاو، گوسفند یا مرغی است که از قبل، داخل مواد خوابانده می‌شود و مثل کباب خودمان، آن را به سیخ می‌کشند تا بپزد. برای تهیه‌ی مواد آن، از ادویه‎های مختلفی از جمله «کاری» استفاده می‌کنند و آن را با نان سنتی سرو می‌کنند. این غذا نیز مختص مناسبت‌های خاص است و در سراسر کشور، طرفداران زیادی دارد.

نان عمانی

نان عمانی، انواع مختلفی دارد. یک مدل آن به این صورت بوده که ظاهر گرد، بزرگ و ضخیمی دارد. مدل دیگر آن، گرد اما کوچک‌تر و برشته‌تر است. معمولاً مردم عمان، نان را خودشان در خانه می‌پزند؛ اما طبیعتاً می‌شود آن را از نانوایی‌ها نیز تهیه کرد. در رستوران‌ها، معمولاً بیشتر غذاها را همراه با این نان سنتی سرو می‌کنند.

خرما

در عمان، درختان نخل را هر کجا که بروید، می‌بینید. حتی در حیاط خانه‌های بسیاری از مردم نیز، نخل روییده است. خرمای این درختان، از لحاظ رنگ، اندازه و تُردی متفاوت هستند؛ اما همه‎ی آن‌ها، جزو فرهنگ مهمان‌نوازی مردم عمان به حساب می‌آیند و آن را به همه‌ی مهمان‌هایشان تعارف می‌کنند. عمانی‌ها، خرمای خشک‌شده را گاهی با کنجد، نارگیل یا حلوا ارده مخلوط می‌کنند. علاوه بر آن، برای تهیه‌ی بسیاری از دسرها و شیرینی‌های سنتی نیز، از این خرما استفاده می‌شود.

قهوه

قهوه، بیشتر به خاطر مزه، طرز به عمل آوردن، خشک کردن و آماده کردنش معروف است. گاهی به قهوه‌ی عمانی، هِل نیز اضافه می‌کنند. قهوه هم مانند خرما، قسمت مهمی از مهمان‌نوازی مردم عمان به شمار می‌رود و معمولاً همراه با حلوا سرو می‌شود. مردم، چندین بار در روز قهوه می‌نوشند و گاهی اوقات، وقتی می‎خواهند به همسایه‌هاشان سر بزنند، یک قوری قهوه آماده می‌کنند و با خودشان به خانه‌ی میزبان می‌برند.

مشوی

غذاهای دریایی، در میان غذاهای عمان جایگاه ویژه‌ای دارند که از خوش‌طعم‌ترین آن‌ها مشوی نام دارد. این غذا با ماهی معروف دریای عمان، به نام شیر ماهی تهیه می‌شود. از شیر ماهی بیشتر برای تهیه تن‌های ماهی استفاده می‌کنند. اما در کشور عمان گوشت این ماهی لذیذ به عنوان محبوب‌ترین غذای دریایی شناخته می‌شود.

برای تهیه این غذا ماهی را مانند اکثر نقاط دنیا در داخل تابه با بر روی آتش سرخ می‌کنند، اما راز منحصربه‌فرد بودن طعم مشوی در ادویه‌های مخصوصی است که بر روی آن ریخته می‌شود. مشوی همراه با سس لیمو سرو می‌شود. اگر عاشق طعم غذاهای دریایی هستید، در سفر به لبنان تست این ماهی کباب خوشمزه را از دست ندهید.