۱۳۹۷/۰۳/۰۶
۱۰:۳۵ ق٫ظ

يك هيئت از كنگره آمريكا به رياست نامزد سابق جمهوري‌خواهان در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2008 آمريكا، ديروز به بغداد و منطقه كردستان عراق رفت.

سفر یک هیئت از کنگره آمریکا به ریاست مک‌‌کین به عراق

به نقل از پايگاه خبري "الجزيره "، يك هيئت از كنگره آمريكا به رياست سناتور "جان مك كين " ديروز در بغداد با "نوري المالكي " نخست‌وزير و "اياد علاوي " رئيس فهرست العراقيه ديدار كرد.

بر اساس اين گزارش، موضوع اصلي اين ديدار و گفت‌وگو، عقب‌نشيني نظاميان آمريكايي از خاك عراق و اجراي توافقنامه همكاري‌هاي راهبردي ميان بغداد و واشنگتن بود.

مالكي در اين ديدار درباره افقهاي همكاري گسترده ميان عراق و آمريكا سخن گفت و بر ضرورت توسعه اين روابط در زمينه‌هاي اقتصادي، صنعتي، تجاري و علمي تاكيد كرد.

از سوي ديگر اعضاي كنگره آمريكا نيز در اين سفر اعلام كردند كه كشورشان به افزايش همكاري‌ها ميان دو طرف در چارچوب توافقنامه همكاري‌هاي راهبردي تمايل دارد.

در همين راستا "اياد علاوي " پس از ديدار با "مك كين " از مالكي خواست كه بندهاي مختلف توافقنامه امنيتي امضاء شده ميان بغداد و واشنگتن را تشريح كند.

رئيس فهرست العراقيه در يك نشست خبري در بغداد پس از گفت‌وگو با هيئت كنگره آمريكا مدعي شد كه از جزئيات توافقنامه امنيتي امضاء شده در پايان سال 2008 اطلاعي ندارد.

وي افزود كه در اين ديدار، طرف آمريكايي امكان تمديد اين توافقنامه بدليل ارزيابي كه از وضعيت امنيتي بي‌ثبات عراق دارد را پيشنهاد داد اما موضع ما در اين‌باره كاملا روشن بود و اعلام كرديم كه ما از جزئيات اين طرح اطلاعي نداريم.

رهبر فهرست العراقيه با زير سوال بردن عملكرد دولت عراق گفت: برغم سپري شدن 4 يا 5 سال هنوز ارتش عراق براي برعهده گرفتن مسئوليت امنيتي كشور آماده نيست و علاوه بر آن تجهيزات و سلاح‌هاي مهمي براي در دست گرفتن مسئوليت نيروي هوايي عراق را در اختيار ندارد.

روزنامه فرامنطقه‌اي "الشرق الاوسط " نيز در اين‌باره نوشت: مك كين در سفرش به عراق به منطقه كردستان نيز رفت. هيئت آمريكايي مذكور با "مسعود بارزاني " رئيس منطقه كردستان، "برهم صالح " نخست‌وزير آن و برخي مقامات اربيل ديدار كرد و درباره امور كردها و عراقي‌ها در سايه فرا رسيدن موعد عقب‌نشيني نظاميان آمريكايي از خاك عراق با آنها گفت‌وگو كرد.

 

زمان انتشار : 1390-01-01