۱۳۹۷/۰۸/۲۲
۱۲:۴۸ ب٫ظ

برخی از زائران و دنبال کنندگان فعالیتهای عمرانی آستان قدس عباسی در مورد سرنوشت سنگهای مرمر جدا شده از کفپوش و دیوارهای حرم و صحن مطهر مرقد ابی الفضل عباس (علیه السّلام) سوال می کنند.

سنگهای مرمر جدا شده از کف و دیوارهای حرم و صحن حضرت عباس (علیه السّلام) چه می شوند؟

به گزارش الأمه:

میثم رزاق نعمه، مسئول واحد مرمر وابسته به بخش هدایا و نذورات حرم مطهر در پاسخ به این سوال گفت: بیش از یک دهه و چندی قبل و همزمان با آغاز ساخت و سازهای گسترده و فعالیتهای عمرانی در آستان قدس عباسی فکر بهره برداری از سنگهای مرمری به وجود آمد که در مراحل آبادسازی و ساخت و ساز خارج و برای تبرک جستن استفاده می شود و به صورت یک اثر هنری تراشیده می شوند و به زائران مرقد مطهر حضرت عباس (علیه السّلام) تقدیم می شود.

وی گفت: روند خارج نمودن این قطعه های مرمر مراحل متعددی را پشت سر می گذارد و در نهایت به اثر هنری زیبایی تبدیل می شود. با مرحله جمع آوری، شست و شو و زدودن بقایای مواد ساختمانی آغاز سپس مرحله حکاکی و نقاشی بر روی آن توسط پرسنل فنی متخصص انجام می شود که در برخی از انها از دستگاه (cnc) استفاده می شود. پس از آن مرحله برش و پاکسازی و سپس با اشکال، ابعاد، نقشها و نوشته های متعددی رنگ آمیزی می شود به طوری که با ارزش زمانی و مکانی این قطعه ها از جمله سنگهای انگشتر، گردنبندها و قطعه های بزرگ و متوسط مطابقت داشته باشد.

وی در خاتمه عنوان داشت: این هدایای هنری را زائران به منظور تبرک جستن بر می گزینند و مبالغ نمادین دریافتی در ازای آن برای ساخت و ساز در داخل آستان قدس استفاده می شود. برخی از آنها نیز به صورت رایگان به زائران گرامی و مهمانان آستان قدس اهدا می شود.

سنگهای مرمر جدا شده از کف و دیوارهای حرم و <a href= صحن حضرت عباس (علیه السّلام) چه می شوند؟" width="430" height="322" />سنگهای مرمر جدا شده از کف و دیوارهای حرم و <a href= صحن حضرت عباس (علیه السّلام) چه می شوند؟" width="434" height="326" />

 

منبع: العتبه الحسینیه