۱۳۹۸/۱۲/۰۳
۶:۱۶ ق٫ظ

انجمن هنری وادبی «ابداع» با همکاری مرکز توسعه پایدار لبنان وابسته به شهرداری منطقه«حاره حُریک» بیروت چهارشنبه شب شب شعری را به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی ایران برگزار کرد.

شب شعر انقلاب با عنوان«روح و ریحان» در بیروت برگزار شد

به گزارش الأمه:

در این شب شعر که در مرکز همایش های این شهرداری برگزار شد جمعی از شاعران، ادب دوستان، ساکنان منطقه شیعه نشین جنوب بیروت و نیز «عباس خامه یار» رایزن فرهنگی ایران در لبنان شرکت کردند.

در آغاز این برنامه، خامه یار در سخنانی با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر و همزمانی آن با ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و روز زن، این روز را بهترین زمان برای ابراز محبت نسبت به پیامبر اکرم (ص) و خاندان آن حضرت برشمرد.

وی با بیان این که هنرمندان و شاعران بهترین افرادی هستند که در طول تاریخ توانسته اند با کاربرد زیباترین و گویاترین واژه ها به بیان افکار و اندیشه های ناب بپردازند، تاکید کرد: تأثیر ادبیات پربار فارسی و عربی از گذشته تاکنون در تبیین مفاهیم انسانی در سراسر گیتی، آشکار است.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین به سالروز ولادت حضرت زهرا و جایگاه زن از نگاه امام خمینی و نقش او به عنوان ستون خیمه جامعه اشاره کرد و گفت: امام خمینی دامان زن را معراج مرد و ساحت پاک و جایگاه رفیع زنان را به بهترین شکل معرفی کرده است .

خامه یار اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاه زن در بیان شهیدان مطهری، بهشتی، مرحوم علامه طباطبایی و نیز امام خمینی به طور کامل و با بیانی رسا تبیین و حقوقی را که اسلام برای زنان در نظر گرفته به بهترین وجه معرفی شده است.

وی به حضور فعال زنان در جامعه اسلامی ایران در ابعاد مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی اشاره و خاطرنشان کرد: ابعاد و روابط انسانی و اخلاقی میان حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) الگوی والای خانواده است .

خامه یار زبان شعر و مدح حضرت زهرا و روز زن را بهترین شیوه برای تبیین جایگاه او معرفی کرد و از حضور ادیبان و شاعران و نیز جمعیت ابداع و مرکز توسعه پایدار که زمینه برپایی شب شعر را فراهم نمودند، قدردانی کرد .

سپس ۹ تَن از شاعران جوان مرد و زن، با زیباترین واژگان، هنرمندانه آفرینش های ادبی و سروده های خودرا با مفاهیم فاخری عرضه کرده و به ستایش بانوی نمونه بشریت پرداختند،

آنان هم چنین در مدح حضرت فاطمه زهرا ، انقلاب اسلامی، امام خمینی و سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس شعر گفتند و بارها مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.

در ادامه برنامه «علی عباس» شاعر سرشناس لبنانی و رییس جمعیت ابداع طی سخنانی از شاعران جوان و ابتکارهای ادبی آنان ستایش کرد و رایزن فرهنگی ایران را بخاطر فعالیت های فرهنگی اش ستود .

در پایان برنامه لوح یادبود توسط خامه یار به یکایک شاعران تقدیم و به وی نیز به پاس فعالیت هایش لوح سپاس توسط مرکز ادبی ابداع و شهرداری حاره حُریک اهدا شد .

در حاشیه این برنامه نمایشگاه خوشنویسی انفرادی محمد مؤذن هنرمند لبنانی برپا و تابلویی توسط این هنرمند به رایزن فرهنگی کشورمان اهدا شد .

 

منبع: ایرنا