۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۳:۰۰ ب٫ظ

خواننده داستان علاوه بر لذتی که از شیوه نگارش نویسنده و ابتکار ادبی در شیوه روایتی آن به دست می‌‌آورد، اطلاعات فراوان و وسیعی نیز در مورد اماکن جغرافیایی مختلف و خاطرات زندگی انقلابیون یمن کسب می‌کند.

شرح انقلاب یمن در داستان سرخ

به نقل از سایت میدل ایست آن لاین کتاب سرخ نوشته محمد الغربی عمران، داستانی است که براساس نامه‌نگاری ساخته و پرداخته می‌شود. زنی به نام سمبریه برای پسرش حنظله نامه می‌نویسد. اما او این نامه‌ها را پست نمی‌کند. از طرف دیگر پدر حنظله که تبعه نام دارد برای همسر خود سیمبریه نامه می‌نویسد اما همسر او سیمبریه پاسخ نامه‌هایش را نمی‌دهد. چون تبعه همیشه در سفر است و هرگز نشانی از همسرش در دست ندارد. تبعه مردی است که به انقلابیون یمن پیوسته و روزگار خود را در مناطق مختلف بیابانی و غارها و کوهستان‌ها به سر می‌برد.

خواننده داستان مذکور علاوه بر لذتی که از شیوه نگارش نویسنده و ابتکار ادبی در شیوه روایتی آن به دست می‌‌آورد، اطلاعات فراوان و وسیعی نیز در مورد اماکن جغرافیایی مختلف و خاطرات زندگی انقلابیون یمن کسب می‌کند. این خاطرات مربوط به دوره‌ای می‌شود که یمن به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده بود و هر یک از این قسمت پایتخت جداگانه‌ای داشت؛ عدن و صنعاء. داستان در سه زمان متفاوت و متوالی روایت می‌شود. روزگار پدربزرگ، روزگار پدری که چاره‌ای ندارد جز این که به انقلابیون بپیوندد و روزگار پسری که مادرش نامه‌های زیادی برای او می‌نویسد و در نامه‌های خود از اوضاع و احوال خانوادگی، خاطرات و امید و آرزوهایش می‌نویسد. حنظله که در دانشگاهی در بغداد تحصیل می‌کند پس از اتمام درس خود به خانه بازمی‌گردد. اما حنظله که به یکی از گروه‌های تندرو و متعصب پیوسته است تمام امید و آرزوی مادر را از بین می‌برد. ‌

 اعتقادات دینی متفاوت در طول تاریخ همگی در این کتاب جمع آمده است و نویسنده با استعانت از مسیحیت، آیات قرآنی، تورات و مفاهیم و اعتقادات زرتشتی، بودائی، مانوی و دیگر ادیان سعی دارد به خواننده القا کند که تمام ادیان با هم در ارتباط هستند و به یک اصول و مبادی اشاره دارند. نویسنده تمام این افکار مختلف را در این کتاب آورده است و معتقد است که مردم باید این کتاب را مورد مطالعه قرار دهند. کتاب قرمز که توسط انتشارات ریاض ریس به چاپ رسیده تصویری از جو انقلابی است که سمبریه زن این داستان در آن زندگی می‌کند. او در این جو انقلابی خود نیز به اندیشه‌ای و اعتقادی جدید دست پیدا می‌کند و بر این اساس آرزو می‌کند یمن شمال و جنوب بار دیگر متحد شوند و تبدیل به یک یمن واحد گردند.

 

زمان انتشار : 1391-03-02