۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۲:۵۵ ب٫ظ

شهر در شعر شاعران کویتی با چهار تصویر متفاوت به کار رفته است. شهر در معنای یک ملت، یک سرزمین، شهر در مفهوم مکانی برای لذت، شهر آرزوها (مدینه فاضله) و در نهایت شهر وهم‌انگیز و مخوف.

شهر در شعرهای عربی

ادبیات گستره‌ای است برای شاعران و ادیبان که در آن احساسات و عواطف خود را به رشته تحریر درآورند و از آرزوها و خواسته‌هایشان بنویسند. کلمات و عباراتی که ادیبان در آثار خود از آن بهره می‌گیرند، با احساسات و اندیشه‌های آن‌ها در رابطه و تعاملی پویا و زنده است. محیط اجتماعی و مسائل اقتصادی، سیاسی و مشکلات و شادی‌های جامعه‌های مختلف همگی به شکل بارزی خود را در اشعار و متون ادبی متجلی می‌کند. چرا که ادیب فردی از میان جامعه با این تفاوت که قدرت نوشتن و سرودن او را از دیگران متمایز کرده است و به او این امکان را می‌دهد تا احساسات، افکار و اعتقادات خود را به شکل زیبایی در قالبی ادبی قرار دهد.  

ادیبان به مسائل مختلف پیرامون خود می‌نگرند و بر اساس میزان دلبستگی و یا عدم دلبستگی احساسات خود را نسبت به آن موارد بیان می‌کنند. از میان مضامین گوناگون مسئله شهر موضوعی است که کم‌تر به آن پرداخته شده است. این حالت هم در ادبیات جهان و هم در ادبیات عرب به خوبی قابل ملاحظه است.

در همین راستا سایت خبری میدل ایست آن لاین با درج مطلبی در این زمینه مقاله سعاد عبدالوهاب را مورد بررسی قرار داده است.

در این مطلب، سایت میدل ایست آن لاین مقاله‌ای از دکتر سعاد عبدالوهاب را به عنوان نمونه ذکر کرده است و به شکل گذرا به مطالب ارائه شده در آن اشاره نموده است.  طبق پژوهش‌های ادبی عبدالوهاب باید گفت که شهر در شعر علی السبتی، احمد العدوانی، خلیفه الوقیان و محمد الفایز از جمله شاعران عربی هستند که در شعرهای مختلف خود به شهرهای متفاوت عربی و غیرعربی اشاره کرده‌اند. 

از دیگر نکات این پژوهش ادبی طبقه‌بندی مفهوم شهر در شعرهای مختلف شاعران کویتی است و براساس آن می‌توان گفت که شهر در شعر شاعران کویتی با چهار تصویر متفاوت به کار رفته است. شهر در معنای یک ملت یک سرزمین، شهر در مفهوم مکانی برای لذت، شهر آرزوها (مدینه فاضله) و در نهایت شهر وهم‌انگیز و مخوف.  

این مقاله یکی از مقاله‌های شرکت‌کننده در همایش «شعر برای زندگی مسالمت‌آمیز» بود که ماه گذشته در دبی برگزار شد.

 

زمان انتشار : 1391-02-05