۱۳۹۹/۰۱/۳۰
۴:۳۴ ب٫ظ

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از دوشنبه، شورای علمای مرکز اسلامی تاجیکستان تصمیم گرفت به دلیل خطرات ناشی از گسترش بیماری کرونا در تاجیکستان همه مساجد کشور را تعطیل کند.

شورای علمای تاجیکستان همه مساجد کشور را تعطیل کرد

به گزارش الأمه:

متن این تصمیم که در اختیار اسپوتنیک تاجیکستان قرار گرفته است، حاکی است که برگزاری نمازهای جماعت روزانه، جمعه، دعاها جمعی در در کلیه مساجد این کشور از امروز شنبه  ۱۸ آوریل ۲۰۲۰ (۳۰ فروردین) برای مبارزه با گسترش ویورس مرگبار کرونا در میان مسلمین ممنوع است بنابر این کلیه فعالیت‌های مربوط به ماه رمضان مانند افطار و صله رحم نیز ممنوع اعلام شده است.

براساس این گزارش، بسته شدن مساجد معمولی و جامع در تاجیکستان اقدام غیرمنتظره نیست، چرا که جمعه گذشته ۱۰ آوریل نیز شورای علما این کشور در نامه‌ای خطاب به مومنان، به آنها توصیه کرد که در خانه های خود نماز را بجا بیاورند.

بیانیه شورای علما همان دلایلی را بیان می کند که قبلاً توسط مراجع تقلید و نماینده کمیته امور دینی بیان شده است. در این بیانیه همچنین به تجربه کشورهای اسلامی مانند عربستان سعودی، ترکیه، جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و همچنین کشورهای همسایه قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان اشاره شده است که نماز خواندن در مساجد را به دلیل احتمال گسترش بیماری کرونا ممنوع اعلام کرده‌اند.

شورای علمای تاجیکستان همچنین خواستار تعلیق موقت مناجات در مساجد شد و در عین حال از ممنوعیت شرکت در مراسم حج تمتع و عمره در سال ۲۰۲۰ خبر داد".

مساجد جامع و عادی در تاجیکستان برای اولین بار در تاریخ ۴ مارس امسال بسته شد. وزارت بهداشت وضعیت بهداشتی آنها را رضایت بخش ارزیابی کرده و شورای علمای تاجیکستان از مردم خواست که بجز مراسم تشییع جنازه از برگزاری نمازهای عمومی خودداری کنند.

در تاریخ ۱۹ مارس، کمیته دینی، تنظیم آداب و رسوم ملی، جشن‌ها و آیین‌ها اعلام کرد که کار پیشگیری و ضد عفونی مساجد به پایان رسیده است و از ۲۰ مارس درهای مساجد بر روی نمازگزاران باز می شود.