۱۳۹۷/۰۴/۳۰
۱۲:۴۷ ب٫ظ

شیخ سعید قاسم از معدود فلسطينی های متولد لبنان بوده كه در عملياتی در داخل خاك اين كشور  پس از زخمی شدن به اسارت نيروهای رژيم صهيونيستی درآمد و حكم زندان ابد برای سه بار برای وی صادر شد، اما پس از پانزده سال در سال 1985م آزاد شد.

شیخ سعید قاسم، آزاده فلسطینی

به گزارش الأمه به نقل از رایزنی فرهنگی بیروت:

شيخ سعيد قاسم آزاده فلسطينی متولد 1949م در بعلبك است. وی يكی از معدود فلسطينی های متولد لبنان بوده كه در عملياتی در داخل خاك اين كشور در سال 1970م پس از زخمی شدن به اسارت نيروهای رژيم صهيونيستی درآمد و حكم زندان ابد برای سه بار برای وی صادر شد، اما پس از پانزده سال در سال 1985م در عمليات الجليل توسط جبهه مردمی آزادی فلسطين آزاد شد. وی در دوران زندان به صورت فردی اقدام به فراگيری برخی از علوم اسلامی، فلسفه و تاريخ نمود. همچنين به همراه برخی از همرزمانش اقدام به تأسيس نخستين جنبش دينی ملی در زندان به نام جماعت اسلامی نمود كه تا پيش از آزادی از زندان، مسؤوليت اين جنبش را بر عهده داشت. از آثار وی می توان به كتابهای ذيل اشاره نمود:

-          جماعت اسلامی در زندان های اشغالگران

-          فلسطين تا ابد مقاوم است

-          اسلام رحمت و محبت است

-          خاطره های الهام گرفته شده از مكتب عاشورا

كتاب اخير توسط انتشارات«دارالقارئ» در بيروت به تازگی در 108 صفحه منتشر شده است.

اين كتاب شامل مجموعه ای از متون نثری بر گرفته از واقعه عاشورا و درسهايی است كه از مكتب امام حسين عليه اسلام گرفته شده و در قالب جملات مختلف به همراه شواهدی از احاديث و سخنان انديشمندان مختلف ارائه شده است. عناوين اين متون به شرح ذيل می باشد:

امر به معروف و نهی از منكر، نقش رسالت امام علی عليه السلام، عاشورا را چگونه بنگرم، جهانی بودن امام حسين،درس هايی از امام حسين عليه السلام، نكات مثبت احيای مراسم عاشورا، خروج امام حسين و اعلام آزادی نظر و انديشه، تاريخ احيای مراسم عاشورا،دولت های امويان،عباسيان،مملوكی ها و عثمانی، قدرت عشق و محبت امام علی و امام حسين عليهما السلام، برخی از روايات وارد شده در محبت امام حسن و امام حسين عليه السلام، عاشورا يك مكتب است،همانند من با مانند او بيعت نمی كند،خواهان اصلاح در امت جدم هستم، نه مانند ذليل تسليم خواهم شد و نه مانند برده فرار خواهم كرد، مسئوليت مراجع در قبال عاشورا،امام خمينی، امام خامنه ای، امام موسی صدر، سيد محمد حسين فضل الله، سيد عبدالحسين شرف الدين، شهيد مطهری، آية الله سيستانی،علامه كاشف الغطاء، اهل كتاب منتظر سيد سر بريده بودند، سخنان مسلمانان درباره امام حسين عليه السلام و برپايی مجالس عزا و گريه، بخش هايی از اين كتاب را تشكيل می دهد.

-          اسلام و فلسطين در مقابله با دشمنی با سامی ها و اسلام هراسی:

اين كتاب در سه فصل به تنظيم شده است:

فصل نخست بحثی را پيرامون دشمنان اسلام يعنی مشركان، يهوديان شبه جزيره عربستان و همبستگی يهوديان برای دشمنی با اسلام و نيز سوره های قرآنی كه درمورد مكر يهوديان سخن می گويد، خساست طبع يهوديان، ترس درونی آنها و ترس از پايان دوران قدرت آنها، مسئله هولوكاست، صهيونيست ها و ترساندن جهان از اين موضوع را مطرح می كند و در پايان اين فصل به موضوع يهود و تروريسم ترامپ اشاره شده است.

فصل دوم در خصوص اصطلاح سامی ها به عنوان يك اصطلاح سياسی و عوامل دشمنی با سامی ها كه فرزندان و نسل سام پسر نوح هستند اشاره می نمايد و به موضوع دشمنی صهيونيست ها و اختلاف آنها با ديگران می پردازد.

فصل سوم در خصوص مسئله اسلام هراسی در جهان عرب به طور خاص و در جهان به طور عام اشاره نموده و موضع مسلمانان در قبال اين اسلام هراسی را بيان می كند و راهكار مناسب با اين تفكر را مقابله به مثل كردن عنوان نموده و فروپاشی اين ديدگاه را نزديك دانسته و به مشتركات ميان اسلام هراسی و دشمنی با نسل سام اشاره می نمايد و در پايان مسئله فلسطين را در ميان اسلام هراسی و دشمنی با سامی ها مورد بررسی قرار می دهد.