۱۳۹۷/۱۰/۲۳
۱۲:۵۳ ب٫ظ

مرکز تربیت قراء و مبتهلان «طاروطی»، مرکزی علمی و متخصص در استان «الشرقیه» مصر است که مورد توجه جامعه قرآنی این کشور قرار گرفته و تربیت نسلی آشنا به فنون علمی قرائت و مقامات قرآنی از چشم‌اندازهای این مرکز است.

«طاروطی»؛ مرکزی علمی برای تربیت قراء و مبتهلان آینده مصر

به گزارش الأمه:

در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی به همت عبدالفتاح طاروطی، قاری برجسته مصری، مرکزی راه‌اندازی شد که «مرکز تربیت قراء و مبتهلین طاروطی» نام‌گذاری شد.

این مرکز در منطقه «طاروط»(زادگاه عبدالفتاح طاروطی) از توابع شهرستان «زقازیق» استان «الشرقیه» مصر قرار دارد و از اهمیت بسیار ویژه‌ای در میان جامعه قرآنی مصر برخوردار است، به‌طوری که مشاور امور دینی رئیس‌جمهور مصر در مراسم افتتاحیه آن حضور پیدا کرد.

این مرکز ساختمانی متشکل از پنج طبقه است که حافظان قرآن و علاقه‌مندان به فراگیری فنون قرائت از استان‌های مختلف مصر برای یادگیری احکام تجوید، آداب قرائت آیات و آموختن قرائات و مقامات قرآنی روانه آن می‌شوند.

در این مرکز همچنین، افرادی که صدای خوبی دارند و در زمینه قرائت قرآن دارای استعداد هستند، مقامات و الحان قرآنی به آن‌ها آموزش داده می‌شود و در این مرکز علاوه بر تربیت قاریان و حافظان توانمند برای نمایندگی مصر در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان، تلاش می‌شود که ائمه جماعتی با قرائتی صحیح و صوت و ادایی نیکو تربیت شوند.

ساخت مرکز تربیت قراء و مبتهلین «طاروطی» که پیشنهاد تأسیس آن سال‌ها پیش از سوی «عبدالفتاح طاروطی»، از قاریان بنام مصر مطرح شد، یک سال و نیم به طول انجامید تا اینکه سرانجام در اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی کار خود را آغاز کرد. مرکزی که در آیین افتتاحیه آن اسامه الازهری، مشاور رئیس‌جمهور مصر در امور دینی و جمعی از مسئولان و دوستداران قرآن حضور داشتند.

مرکز تربیت قراء و مبتهلین «الطاروطی»

حضور مشاور دینی رئیس‌جمهور مصر در آیین افتتاحیه مرکز

در همین راستا، پایگاه خبری «الأهرام» مصر، با هدف تبیین فعالیت‌ها و برنامه‌های این مرکز  گفت‌وگویی با عبدالفتاح طاروطی، مؤسس مرکز تربیت قراء و مبتهلین مصر انجام داده که ترجمه فارسی این  گفت‌و‌گو تقدیم می‌شود.

انگیزه تأسیس

عبدالفتاح طاروطی درباره انگیزه خود از تأسیس این مرکز گفت: این اواخر شاهد تلاوت‎هایی نابهنجار، اجراهای ناصحیح و نادرست و بدون رعایت احکام تجوید از سوی کسانی بودم که بدون حفظ، آموزش و تجربه در میان قراء نفود پیدا می‌کردند. هدف این افراد از تلاوت قرآن کسب درآمد بود و این برای مصر که دارای پیشینه تاریخی در قرائت قرآن است، خوب نبود.

وی افزود: شنیدن سخنانی مبنی بر این که تلاوت تنها به قاریان قدیم مصر اختصاص دارد و قاریان جدید جایگاهی در این عرصه ندارند، مرا بسیار ناراحت می‌کرد، زیرا این سخنان از اصل صحت نداشت و بعضا تلاوت‌های جدید و خوب نیز موجود بود، اما کسی نبود که این تلاوت‌ها را هدایت و مدیریت کند. به همین دلیل در «مرکز تربیت قاریان و مبتهلین طاروطی» تصمیم گرفتم، کسانی را که در این زمینه استعداد دارند و لو این که استعداد آنها ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد، کشف کرده و آنها را در این مرکز پرورش دهیم و با تلاوت‌ها و تمرین‎های بسیار به بالاترین سطح برسانیم. علاوه بر این که قرار نیست کسی که از این مرکز فارغ‌التحصیل می‌شود حتما یک قاری ممتاز و برجسته باشد، بلکه حتی ما اگر بتوانیم امام جماعتی را تربیت کنیم که وقتی برای مردم نماز می‌خواند، بتواند به اندازه مسئولیت خود و با تلاوت صحیح قرآن، آن‌ها را به تلاوت قرآن ترغیب کند، به هدف خود رسیده‌ایم.

«طاروطی»؛ مرکزی علمی برای تربیت قراء و مبتهلان آینده مصر

دیدار طاروطی با مقام معظم رهبری

طاروطی در ارتباط با هدف از تأسیس این مرکز تصریح کرد: تربیت و آماده‌سازی نسلی از قاریان بر اساس اصول علمی و پژوهش‌های تخصصی نزد کارشناسان متخصص از اهداف این مرکز است و اینجا یک مرکز خدمت‌رسانی است نه سرمایه‌گذاری و همه بدانند که ما به دنبال دنیای خود نیستیم.

تربیت ۱۰۰۰ قاری در ۱۰ سال

وی با اشاره به آماده‌سازی یک طرح علمی برای توانمندسازی قاریان در این مرکز افزود: این مرکز در نظر دارد از هر ۵۰ قرآن‌آموز، ۱۰ قاری ممتاز تربیت کند که در این صورت ما می‌توانیم بعد از ۱۰ سال، ۱۰۰۰ قاری ممتاز و برجسته که به صورت علمی و تجربی قرآن را فراگرفته‌اند، تربیت کنیم و آن‌ها می‌توانند جایگاه پیشرفته‌ای میان اهل قرآن داشته باشند و نمایندگان خوبی برای مصر در مسابقات بین‌المللی قرآن باشند.

طاروطی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: همان‌گونه که رهبر سیاسی تلاش می‎کند در همه زمینه‎های سیاسی، فکری، هنری و ورزشی فرماندهان برجسته‎ای را تربیت کند، چرا ما همین روش را در رابطه با قاریان قرآن نداشته باشیم؟ چرا باید منتظر بمانیم تا برحسب اتفاق، یک قاری ممتاز در میان ما ظهور کند؟ چرا نباید تلاش کنیم تا نسلی از قاریان را بر اساس اصول علمی استوار تربیت کنیم؟

مرکز تربیت قراء و مبتهلین «الطاروطی»

گفت‌وگوی الاهرام با طاروطی

وی ادامه داد: در این مرکز تلاش کرده‌ایم از کارشناسان متخصص بهره ببریم به‌‌طوری که اکنون زمینه احکام و قواعد تجوید از «شیخ شحات شاهین»، رئیس اتحادیه قاریان استان الشرقیه کمک گرفته‌ایم که دارای اجازه‌نامه معتبر در زمینه قرائات ده‌گانه قرآن است و «احمد عبدالحکیم»، از قاریان برجسته مصر که پرشک نیز هست در این زمینه با ما همکاری می‎کند. همچنین از حضور «طه محمد عبدالوهاب»، قاری مصری و کارشناس اصوات و مقامات قرآنی نیز برای سخنرانی در مورد مقامات صوتی قرآن بهره جسته‎ایم.

آمادگی قاری از نظر جسمی و روحی

از آنجایی که قاری باید از نظر روحی و جسمی آمادگی داشته باشد، طاروطی از دو نوع آموزش در این مرکز خبر داد و گفت: نخست آموزش آداب و اخلاق تلاوت قرآن است که «محمد عبدالرحیم بیومی»، رئیس دانشکده اصول‌الدین دانشگاه الازهر و «احمد ابراهیم دهشام»، رئیس گروه تبلیغات اسلامی این دانشگاه، این دروس را تدریس می‌کنند.

«طاروطی»؛ مرکزی علمی برای تربیت قراء و مبتهلان آینده مصر

عبدالفتاح طاروطی

این قاری برجسته مصری، هدف از تدریس این ماده درسی را آشناساختن قاریان با رسالتی که برعهده دارند، عنوان کرد و گفت: قاریان باید بدانند که تنها به دنبال کسب یک حرفه نیستند، بلکه جایگاه  و ارزش آیات کلام وحی که آن را تلاوت می‌کند و آدابی که باید آن را رعایت کنند را باید درک کنند.

عبدالفتاح طاروطی توضیح داد: به‌عنوان مثال قاری نباید اهل دخانیات باشد یا با ظاهری ناشایست در میان مردم ظاهر شود، بلکه باید به گونه‎ای باشد که وقتی کسی او را می‌بیند، بگوید این مرد اهل قرآن است.

وی اضافه کرد: بخش دیگر آموزش در این مرکز به مسائل جسمی قاریان بر می‌گردد که با نظارت «محمد الوجیز»، رئیس بخش گوش، حلق و بینی دانشگاه زقازیق و «رمضان نافع»، رئیس بخش ریه و آلرژی این دانشگاه انجام می‌شود، زیرا مهم‌ترین ابزار یک قاری ریه اوست و اگر به مشکلی بر خورد باید آن را درمان کند، لذا در این بخش آموزش داده می‌شود که قاری چگونه باید از ریه خود محافظت کند و چه داروهایی استفاده و از چه چیزهایی اجتناب کند.

طاروطی همچنین از اخذ موافقت اتحادیه قاریان به ریاست «شیخ محمد محمود طبلاوی» و «شیخ محمد حشاد»، شیخ‌القراء مصر با اتتقال مقر اتحادیه قاریان استان الشرقیه به این مرکز خبرداد و گفت: به محض این که یک قاری از این مرکز فارغ‌التحصیل می‎شود، مستقیما به عضویت اتحادیه قاریان درآید.

مرکز تربیت قراء و مبتهلین «الطاروطی»

ورودی مرکز تربیت قراء و مبتهلین طاروطی

وی در این باره توضیح داد: نظام آموزشی این مرکز شامل یک دوره دوماهه است که بعد از اتمام سه دوره، فارغ‌التحصیلان در مسابقه محلی و سالانه قرآن «طاروطی» با یکدیگر رقابت می‎کنند و به افراد برگزیده جوایزی اهدا می‎شود تا قاری احساس کند، هنوز کار او تمام نشده است و او همچنین باید تمرین کرده و مورد آزمون قرار گیرد. همه این کارها با هدف آماده‌شدن قاریان برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن انجام می شود.

دانشجویان خارجی الازهر

طاروطی همچنین از ایجاد مکانی برای کسانی که از خارج استان به این مرکز می‌آیند، خبرداد و علاقه‌مندان کشورهای خارجی برای حضور در برنامه‌های این مرکز گفت: برخی از دانشجویان خارجی دانشگاه الازهر برای تحصیل در این مرکز با من سخن گفته‌اند، اما ما به دلیل اختلاف فرهنگ‌ها صلاح ندانستیم این افراد با دانشجویان مصری یک‌جا باشند، به همین دلیل در پی احداث مکان دیگری برای این قرآن‌آموزان هستیم.

استقبال از بانوان

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این که این مرکز همچنین اخیرا پذیرای بانوان علاقه‌مند به حفظ قرآن و فراگیری قرائات مختلف قرآنی بوده، اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی  یک استودیو ضبط صوت و تصویر در  طبقه پنجم این ساختمان هستیم تا قاری تلاوت خود را ارزیابی کرده و با ایجاد محیطی شبیه به مسابقات بین‌الملی قرآن ترس او بریزد و اعتماد به نفس و آرامش روانی خود را برای حضور در برابر داوران، جمعیت و دوربین‌ها به دست آورد.

«طاروطی»؛ مرکزی علمی برای تربیت قراء و مبتهلان آینده مصر

تلاوت طاروطی در حرم عبدالعظیم حسنی(ع)

عبدالفتاح طاروطی تصریح کرد: ما از طریق جمعیت خدمت به اهل قرآن «طاروطی» و با نظارت وزارت امور اجتماعی مصر، در صدد راه‌اندازی صندوقی برای کمک به قاریان نیازمند و سالمند هستیم.

وی در پایان این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرد که از قاریان مصری که در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مختلف جهان موفق به کسب رتبه ‌می‌شوند، همچون بازیکنان و هنرمندانی که به جوایز بین‌المللی دست پیدا می‌کنند، استقبال شود، زیرا قاری نیز نماینده مصر است و موجب سرافرازی نام کشور شده است.

 

منبع: ایکنا