۱۳۹۷/۰۲/۰۲
۳:۲۶ ب٫ظ

به نقل از روزنامه اماراتي الخليج،‌ جلال طالباني، رئيس جمهوري عراق در ديدار با بابكر زيباري، رئيس ستاد مشترك ارتش عراق و تعدادي از افسران بلندپايه اين ارتش اظهار كرد:‌ ارتش نقشي حياتي در حمايت از امنيت و ثبات كشور ايفا مي‌كند و وظيفه ملي خود را به خوبي انجام مي‌دهد.

طالبانی: ارتش عراق در مسیر حرفه‌ای شدن است

رئيس جمهوري عراق از نقش ارتش اين كشور در ايجاد امنيت و ثبات قدرداني كرد.

به نقل از روزنامه اماراتي الخليج،‌ جلال طالباني، رئيس جمهوري عراق در ديدار با بابكر زيباري، رئيس ستاد مشترك ارتش عراق و تعدادي از افسران بلندپايه اين ارتش اظهار كرد:‌ ارتش نقشي حياتي در حمايت از امنيت و ثبات كشور ايفا مي‌كند و وظيفه ملي خود را به خوبي انجام مي‌دهد.

طالباني افزود:‌ همه عراقي‌ها به ارتش افتخار مي‌كنند چرا كه از دستاوردها حمايت مي‌كند و خطرات تروريسم را از عراق دور نگه مي‌دارد.

رئيس جمهوري عراق با بيان اينكه ارتش اين كشور گام‌هاي مهم و سختي را جهت تبديل شدن به يك ارتش حرفه‌اي برداشته است، تصريح كرد: ارتش هم‌اكنون مي‌تواند نقش خود را جهت حمايت از امنيت و ثبات كشور و شهروندان ايفا كند و همانطور كه در قانون اساسي عراق آمده اين ارتش از همه قوميت‌هاي ملت عراق تشكيل شده است.

از سوي ديگر، كرار الخفاجي، رئيس هيات سياسي دفتر شهيد صدر در عراق نسبت به اعمال فشار آمريكا جهت تمديد زمان حضور نيروهايش در عراق هشدار داد و گفت:‌ ما هرگز ادامه حضور اشغالگران را قبول نمي‌كنيم و از روش‌هاي سياسي جهت بيرون كردن آنها از كشور استفاده مي‌كنيم.

الخفاجي افزود:‌ ما موضع خود را از قبل مشخص كرده‌ايم، هميشه با حضور اشغالگران مخالف بوده‌ايم و اين از اصول شرعي و ملي جريان صدر است.

وي با اشاره به احتمال باقي ماندن تعدادي از افسران آمريكايي در عراق جهت آموزش نيروهاي اين كشور اظهار كرد:‌ عرف سياسي در مورد اشغال براساس تعداد افراد و نيروها عمل نمي‌كند بلكه حضور تنها يك سرباز خارجي نيز به معناي زير پا گذاشتن حاكميت ملي يك كشور است.

رئيس هيات سياسي دفتر شهيد صدر افزود:‌ مورد هدف قرار دادن فراكسيون احرار در پارلمان تلاشي شكست خورده جهت فرونشاندن اعتراض‌هاي ملي براي خروج نيروهاي اشغالگر از كشور است. دولت نبايد زير بار فشارهاي خارجي برود و بايد خواسته ملتش را مبني بر خروج نيروهاي اشغالگران از كشور برآورده سازد.

اين در حالي است كه هزاران عراقي در شهر موصل تظاهرات كرده و اعتراض خود را نسبت به هرگونه تمديد زمان حضور نيروهاي آمريكايي در اين كشور اعلام كردند.

در اين تظاهرات تعدادي از اعضاي شوراي استانداري موصل، برخي رهبران قبائل و تعدادي از شهروندان شهرهاي رمادي، فلوجه، نجف و كركوك نيز شركت داشتند.

 

از سوي ديگر، فهرست العراقيه به رياست اياد علاوي، نخست وزير اسبق عراق اعلام كرد كه تمديد توافقنامه امنيتي ميان عراق و آمريكا از وظايف دولت عراق است و پارلمان تنها مي‌تواند به آن راي بدهد.

 

اين فهرست از دولت و ملت عراق خواست كه براي جنايت‌هاي نيروهاي آمريكايي در اين كشور طي زمان حضور آنها در عراق درخواست غرامت مالي كنند و از آنها بخواهند همه اسناد، آثار و اموال عراقي را برگرداند.

 

زمان انتشار : 1390-02-05