۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۹:۲۹ ق٫ظ

داستان زمین نوشته عبدالرحمن الشرقاوی، اولین کتاب عربی است که به این شکل خاص به موضوع روستا می‌پردازد. از زوی این کتاب، کارگردان مشهور یوسف شاهین در سال 1970 یک فیلم سینمائی ساخت.

عبدالرحمن الشرقاوی در نود و یکمین سال تولد

به مناسبت 91 سال تولد عبدالرحمن الشرقاوی سایت الشروق مطلبی را به او اختصاص داد و نگاهی کوتاه به زندگی و کارهای فرهنگی و ادبی این ادیب و روزنامه‌نگار مصری داشت.

عبدالرحمن الشرقاوی در 10 نوامبر سال 1920 در روستای الدلاتون  استان المنوفیه واقع در شمال قاهره دیده به جهان گشود. پس از چند سال تحصیل در روستای خود به مدرسه‌های دولتی رفت و در سال 1943 میلادی از دانشگاه فواد اول مدرک حقوق گرفت. او که مشتاق ادبیات و دنیای نویسندگی بود به روزنامه‌نگاری روی آورد و پس از انقلاب 23 جولای در روزنامه الشعب و بعد از آن نیز در روزنامه الجمهوریه مشغول به کار شد. او مناصب دیگری نیز داشت که از آن میان می‌توان به دبیر شورای اعلی فرهنگ و هنر را نام برد.

او در دو حوزه ادبی شعر و داستان آثاری از خود به جا گذاشت. زمین سال 1954، قلب‌های تهی سال 1956، خیابان‌های پشتی سال 1958 و کشاورز در سال 1967 عناوین داستان‌هایی هستند که از او به چاپ رسیده است. روستا در آثار ادبی او حضور پررنگی دارد و به شکل بارزی خود را در داستان زمین نشان می‌دهد. داستان زمین اولین کتاب عربی است که به این شکل خاص به موضوع روستا می‌پردازد. از زوی این کتاب، کارگردان مشهور یوسف شاهین در سال 1970 یک فیلم سینمائی ساخت.  

علاوه بر شعر و داستان‌نویسی او به کارهای هنری دیگری نیز پرداخت و کارنامه هنری و ادبی خود را پربارتر نمود. نمایش‌نامه‌نویسی و نوشتن فیلم‌نامه از دیگر کارهای او می‌باشد. «حسین انقلابی» و «حسین شهید» از جمله کارهای او در عرصه نمایش‌نامه‌نویسی است.

«محمد پیامبر آزادی» و «علی پیشوای متقین» نیز از دیگر کارهای او می‌باشند که در زمینه زندگی‌نامه‌نویسی انجام گرفته است. کارهای هنری و ادبی مختلف او باعث شد که به نام «ویکتور هوگوی عرب» در فرانسه شهرت پیدا کند.

الشرقاوی ادیبی متواضع بود و به شهرت علاقه‌ای از خود نشان نمی‌داد به این دلیل نیز در زمان حیاتش چندان چهره شناخته شده‌ای نبود. اگر چه بسیاری از ادیبان و نویسندگان با بهره کمتری از استعداد، در رسانه‌ها حضور پیدا می‌کردند و خود را به مردم معرفی می‌کردند.

الشرقاوی سرانجام در 10 نوامبر سال 1987 و در سن 97 سالگی دیده از جهان فروبست.

 

زمان انتشار : 1391-02-05