۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۴:۰۸ ب٫ظ

خلیل مرعی، به مفهوم عدالت و معنای آن می‌پردازد و حد و حدود عدالت را مشخص می‌کند. از طرف دیگر این مفهوم را با نظام‌های سیاسی موجود در غرب می‌سنجد و در نهایت نیز نقاط اختلاف و تضاد میان اسلام و نظام‌های غربی در مفهوم عدالت را برای خواننده بیان می‌کند.

عدالت محل اختلاف اسلام و غرب

مسئله عدالت یکی از بنیادین‌ترین مفاهیم و مباحث علوم انسانی به شمار می‌رود. این موضوع بیش از هر چیز دیگری در سیاست خود را نشان می‌دهد و اهمیت آن در اجتماع و در برخورد با افراد تشکیل‌دهنده آن که گاه از نژادها و ادیان متفاوتی هستند، به خوبی قابل درک است.

با نگاهی به تمام ادیان آسمانی، متوجه می‌شویم که تمام این ادیان به عنصر مهم عدالت توجه بسزایی داشته‌اند و عدالت را یکی از اصلی‌ترین ارکان و اهداف خود قرار داده‌اند. به طبع دین مبین اسلام که کامل‌ترین دین می‌باشد این جنبه مهم را از نظر دور نگذاشته است و به خوبی به آن پرداخته است. آیه‌های مختلفی در باب عدالت در قرآن وجود دارد که انسان را به رعایت عدالت در جنبه‌های مختلف زندگی دعوت می‌کند و حتی انسان را به گرفتن حق خود از ظالمان و مستبدان فرا می‌خواند.

دکتر خلیل مرعی یکی از پژوهشگرانی است که در زمینه عدالت در اسلام تحقیق‌ها و پژوهش‌های فراوانی انجام داده است. اخیرا نیز مطلبی درمورد این محقق اسلامی در سایت میدل ایست آن لاین درج شده است و در این مطلب آمده که خلیل مرعی در کتاب اخیر خود به مسئله عدالت در اسلام پرداخته است.

این سایت در ادامه به موضوعات پرداخته شده در این پژوهش اشاره می‌کند و می‌نویسد که خلیل مرعی، به مفهوم عدالت و معنای آن می‌پردازد و حد و حدود عدالت را مشخص می‌کند. از طرف دیگر این مفهوم را با نظام‌های سیاسی موجود در غرب می‌سنجد و در نهایت نیز نقاط اختلاف و تضاد میان اسلام و نظام‌های غربی در مفهوم عدالت را برای خواننده بیان می‌کند.

این کتاب اخیرا توسط انتشارات دانشکده ادبیات قاهره به چاپ رسیده است و آن چه اهمیت کتاب مذکور را بیشتر می‌کند، این برهه خاص از تاریخ برای کشورهای عربی است. چرا که در حال حاضر جهان عرب با کنار زدن روزهای استبداد و دیکتاتوری سردمداران پیشین خود وارد دوره‌ای کاملا جدید می‌شود و اندیشه‌های غربی مختلف هر یک با جاذبه‌هایی که دارند این کشورها را به سوی خود می‌کشند. اندیشه سکولاریسم که اخیرا از سوی ترکیه با جدیت دنبال می‌شود یکی از این جریان‌هاست که کتاب مذکور سعی دارد با ارائه اطلاعات لازم مقابل آن قرار بگیرد.

 

زمان انتشار : 1391-02-10