۱۳۹۷/۰۲/۱۱
۱۲:۵۳ ب٫ظ

خبرگزاري سوييس (اس.د.آ) در اين باره نوشت كه در سركوب اعتراض مردمي در بحرين ،تانك هاي نظامي پيرانها كه از سوي شركت 'مواك' ساخته شده بود استفاده شده است. عربستان سعودي بيش از يكهزار تانك نظامي پيرانها را در اختيار دارد.

عربستان تانکهای سوئیسی را علیه مردم بحرین بکار گرفت

دبيرخانه وزارت اقتصاد سوييس تاييد كرد كه از تانك هاي سوييسي عليه مردم و راهپيمايي كنندگان غيرمسلح در بحرين استفاده مي شود.

دبيرخانه كنترل صادرات و قطعات جنگي وزارت اقتصاد سوييس تاييد كرده است كه در تصاوير رسيده از ورود ارتش عربستان سعودي به بحرين (اواسط ماه جاري)، تانك هاي نظامي 'پيرانها' Piranha شناسايي شده است.

خبرگزاري سوييس (اس.د.آ) در اين باره نوشت كه در سركوب اعتراض مردمي در بحرين ،تانك هاي نظامي پيرانها كه از سوي شركت 'مواك' ساخته شده بود استفاده شده است.

عربستان سعودي بيش از يكهزار تانك نظامي پيرانها را در اختيار دارد.

رياض در سال 1991 ميلادي سفارش ساخت شمار زيادي از اين تانك ها را به شركت سوئيسي مواك داد اما به دليل اينكه دولت سوييس در همين سال ممنوعيت صدور تسليحات جنگي به عربستان را به اجرا در آورد، توليدات و ارسال اين قطعات از سوي كشور كانادا انجام گرفت.

براساس گزارش دبيرخانه وزارت اقتصاد سوييس، از سوي اين كشور(سوييس) در سال 1990 ميلادي كمتر از 30تانك نظامي پيرانها به عربستان سعودي ارسال شد.

سوييس در سال 2009ميلادي فروش اسلحه به عربستان سعودي را به دليل نقض حقوق بشر، بار ديگر ممنوع كرد اما قطعات جنگي مشمول اين ممنوعيت نبودند .

عربستان سعودي در سال 2010ميلادي پس از آلمان دومين دريافت كننده ادوات نظامي سوييس بود. ارزش اين ادوات جنگي در همان سال به بيش از 132 ميليون فرانك بالغ شد.

همچنين براساس اين گزارش ،گارد پادشاهي عربستان سعودي تنها در سال 2009ميلادي اسلحه و تفنگ به ارزش 221هزار فرانك سوييس دريافت كرده است.

عفو بين الملل به دليل اقدامات خشونت آميز نيروهاي امنيتي بحرين عليه راهپيمايي كنندگان اين كشور ، از سوييس به دليل ارسال ادوات جنگي بشدت انتقاد كرد.

دانيل گراف سخنگوي عفو بين المللي مي گويد: عفو بين الملل استفاده سلاح هاي سوييسي عليه راهپمايي كنندگان غيرمسلح در بحرين را غيرممكن نمي داند.

 

زمان انتشار : 1390-01-09