۱۳۹۷/۰۱/۲۷
۴:۰۸ ب٫ظ

وي سلفي‌گري را خطرناك‌ترين تهديد عليه انقلاب مصر دانست و گفت: به اعتقاد من عربستان سعودي با حمايت از آنها در پس حوادث عليه انقلاب مصر قرار دارد.

عربستان در پس اقدامات تکفیری‌های سلفی در مصر قرار دارد

"محمد الدريني " رئيس مجلس اعلاي آل‌بيت مصر گفت: عربستان سعودي در پس اقدامات ضدانقلابي سلفيون و تخريب زياتگاه‌هاي شيعيان و صوفيان قرار دارد.

درپي اقدامات ضدانقلابي سلفيون مصر در اين كشور و تخريب زياتگاه‌ها و اماكن مقدس شيعيان و صوفيان توسط آنها كه به اذعان بسياري با تحريك و تشويق عربستان سعودي صورت گرفته، خبرنگار فارس در قاهره مصاحبه‌اي با "محمد الدريني " رئيس مجلس اعلاي آل بيت مصر دراين‌باره انجام داده است.

وي سلفي‌گري را خطرناك‌ترين تهديد عليه انقلاب مصر دانست و گفت: به اعتقاد من عربستان سعودي با حمايت از آنها در پس حوادث عليه انقلاب مصر قرار دارد.

متن كامل مصاحبه خبرنگار فارس با محمد الدريني از نظر كاربران مي‌گذرد.

- فارس: با آغاز انقلاب 25 ژانويه در مصر جريان‌هاي اسلامي دوباره به فعاليت‌هاي خود در عرصه سياسي مصر بازگشتند، درحالي كه سال‌ها از انجام هر فعاليت منع بودند، ممكن است درباره نقش اين جريان‌ها توضيح بفرماييد؟

- الدريني: شيعيان از همان اولين روز انقلاب بسان ديگر نيروهاي حاضر و فعال در عرصه مصر حضور فعال و تاثيرگذاري داشتند، اما آنها نه شعارهايي روي ديوار نوشتند و نه شعارهايي سردادند كه بيانگر يا معرف شيعه بودن آنها باشد،‌ ولي به‎جرأت مي‌توانم بگويم كه شيعيان مصر از پنج سال پيش مبارزه با رژيم مبارك را آغاز كردند و مبارك را به دليل ارتكاب جناياتي چون قتل، سركوب، ظلم و ستم بر مردم مصر محكوم نمودند و تاوان آن را با زندان و شكنجه و آزار و اذيت و تحت پيگرد قرار گرفتن توسط نيروهاي امنيتي مبارك دادند، اما در اين نقش مهمتر و بزرگتر از آنِ اخوان المسلمون بود چون آنها متشكل‌تر و سازمان يافته‌تر از ما بودند.

- فارس: آيا اين واقعيت دارد كه شيعيان مصر پس از انقلاب درصدد تاسيس حزب هستند؟

- الدريني: پيش از اين يعني 5 سال پيش شيعيان خواستار تاسيس حزبي به نام "الغدير " بودند كه با عدم موافقت دستگاه‌هاي امنيتي رژيم مبارك مواجه شد اما در صورتي كه هم‎اكنون بخواهند حزبي تشكيل دهند، به اعتقاد من اين حزب نبايد بر پايه‌هاي مذهبي و ديني بلكه بايد بر پايه‌هاي سياسي و مدني تاسيس شود و فعاليت كند.

- فارس: موضع شما در برابر اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسي مصر آن‏هم در راستاي اعتراض‌هاي انجام شده چيست؟

-الدريني: با اينكه اخواني‌ها و سلفي‌ها با اصلاحات صورت گرفته موافقت كردند و به آن صبغه‌اي مذهبي دادند، اما من از اين جهت به اين اصلاحات "آري " گفتم چون اين اصلاحات موجب برقراري آرامش و ثبات در كشور و فراهم كردن زمينه انتقال به حكومت مدني مي شود و به اعتقاد من در حوزه اختيار رئيس جمهور آينده است كه در مرحله بعد اقدام به تغيير و تعديل قانون اساسي نمايد و موافقت اكثريت تنها به دليل تاثرگذاري‌ اخواني‌ها بر آنها نبوده، چون فقط اخوان در عرصه سياسي مصر فعاليت نمي‌كند، بلكه جريان‌هاي ديگري هم حضور دارند.

- فارس: برخي بر اين باورند كه اين اصلاحات و برگزاري انتخابات پارلماني پيش از انتخابات رياست جمهوري موجب استيلاي اخوان المسلمون بر پارلمان آينده مي‌شود؟

- الدريني: با اين ايده موافق نيستم، چون اعتقاد دارم به‏جز اخواني‌ها گروه‌ها و جريان‌هاي ديگري نيز در عرصه سياسي فعال هستند، جماعت نيز تلاش ندارد بر پارلمان آينده استيلا يابد بلكه آنها در اين راه از تجربه خود استفاده مي‌كنند.

- فارس: با توجه به حملات تبليغاتي مغرضانه‌اي كه صورت مي‌گيرد، موضع شما در برابر ماده دوم قانون اساسي كه اسلام را منبع اصلي قانون‏گذاري در مصر مي‌داند،‌ چيست؟

- الدريني: من از كساني هستم كه به شدت اعتقاد دارم اين ماده همچنان بايد به قوت خود باقي بماند و به نظر من هيچ حقي نيز از مسيحيان را ضايع نمي‌كند، چون اسلام بر حفظ حقوق پيروان ساير اديان تأكيد مي‌كند، به همين دليل اعتقاد دارم، هركس بخواهد درصدد لغو اين ماده باشد، خواهان ايجاد فتنه و ادامه آشوب و بلوا در كشور است.

- فارس: رابطه شيعيان را با صوفي‌ها چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

- الدريني: صوفي‌ها نزديكترين طايفه به ما هستند،‌چون آنها نيز دوستدار اهل بيت هستند و تفاوت‌ها و اختلاف‌هاي ميان ما با آنها بسيار اندك است،‌ اما متاسفانه با حمله تكفيري سلفي‌‌ها مواجه هستند.

- فارس: ابعاد حمله‌اي كه سلفي‌ها عليه زيارتگاه‌ها و اماكن مقدس انجام مي‌دهند چيست و چه دست‌هايي در پس اين اقدام آنها قرار دارد؟

- الدريني: سلفي‌گري خطرناك‌ترين تهديدي است كه هم‌اكنون جامعه مصر با آن مواجه است،‌ به‎ويژه با توجه به مواضع و ديدگاه‌هايي كه نسبت به شيعيان و صوفي‌ها و انقلاب 20 ژانويه دارند. آنها همان مواضعي را دنبال مي‌كنند كه هنگام انقلاب داشتند و انقلابيون را هرج و مرج طلباني توصيف مي‌كردند كه شيعيان آنها را تحريك مي‌نمايند و شيعيان و صوفي‌ها را تكفير كردند و به اعتقاد من عربستان سعودي با حمايت از آنها در پس حوادث عليه انقلاب مصر قرار دارد.

- فارس: با طراحان توطئه چگونه مقابله خواهيد كرد؟

- الدريني: اقدام به برملا ساختن نيات و اهداف آنها خواهيم كرد و از راه‌هاي قانوني بر عربستان سعودي فشار خواهيم آورد تا به دخالت در امور داخلي مصر پايان دهد، از جهت ديگر كميته‌هاي مردمي براي حمايت و حفاظت از زياتگاه‌ها و اماكن مقدس تشكيل داده و از شوراي عالي نظامي خواسته‌ايم تحقيقاتي براي روشن شدن ماهيت وقايع اخير انجام دهد.

- فارس: چه رابطه‌اي با ايران داريد؟

- الدريني: تاكنون رابطه‌اي با ايران نداشته‌ايم چون رابطه‌اي با جهان خارج نداشته‌ايم.

- فارس: آينده روابط شيعيان و سني‌ها را در مصر چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

- الدريني: نسبت به آينده حكومت در مصر خوشبين هستيم چون مي‌دانيم در مرحله آينده كساني بر مصر حكومت مي‌كنند كه به كشور و ملت وفادار هستند و مشكلات پيشِ‏روي شيعيان و سني‌ها را حل خواهند كرد.

 

زمان انتشار : 1390-02-03