۱۳۹۷/۱۰/۱۲
۳:۱۸ ب٫ظ

'معن حبیب' عکاس خبرنگار عراقی با برپایی نمایشگاه عکس ' نظری به عراق' رنج های مردم کشورش بر اثر حمله داعش را که با چشم خود دیده، برای عموم به نمایش گذاشت .

عکاس عراقی آشفتگی و امید در این کشور را به نمایش گذاشت

به گزارش الأمه:

روز دوشنبه حبیب که از 14سالگی به حرفه عکاسی مشغول شده به دلیل رابطه علایق شخصی خود با این حرفه، از انیستیو عکاسی نیویورک، گواهی تخصصی عکاسی خبری و مستند را دریافت کرد.
وی پس از ورود به جهان عکاسی مستند و خبری تصمیم گرفت تحولات اخیر عراق به ویژه دوران پسا داعش را در کشوری که دارای تمدن غنی و تعدد فرهنگ ها و ادیان و نژادها است را در قالب عکس به نمایش گذارد. 
وی درطرح خود تحت عنوان 'نظری بر عراق' که از دو سال قبل آغاز کرده تصویر واقعی از آشفتگی و امیدواری را در یک مقطع زمانی در عراق نشان می دهد.
'حبیب' طرح خود را به دوران پس از حمله داعش به شهرهای عراق بر بغداد واهوار عراق و روستای برنون متمرکز کرد. 
اهالی بغداد به دلیل انفجارهای تروریستی داعش با مشکلات عدیده در زندگی روزمره خود مواجه بودند.
از جمله موضوعات عکاسی حبیب ،'خضراء عبدالله' زن50 ساله عراقی است که همسر خود را در حوادث خشونت آمیز تروریستی سال 2006 از دست داده و در سال 2003 همزمان با ورود نیروهای آمریکایی به عراق و درگیری های ناشی از آن چشم راست خود را از دست داده و اکنون از طریق جمع آوری گیاهان خشک و بازیافت زباله امرار معاش می کند.
از زاویه دیگر ، 'حبیب' صحنه دوران کودکی را با عکس گروهی از کودکان در حال بازی با دانه های شیشه ای به نام 'الدعبول' را به تصویرمی کشد و می گوید پیام این عکس تداوم زندگی ،علی رغم رنج ها و مصائب مردم عراق است.
عکاس عراقی تصاویر ساکنان اهوار عراق را که امید به آینده ندارند، با اشاره به خشکسالی ناشی از گازهای گلخانه ای وخشک شدن آب سد های دو رود دجله و فرات و همچنین آلودگی هوا که بر جمعیت، حیوانات و پوشش گیاهی منطقه تاثیر می گذارد، نشان می دهد .
وی در این نمایشگاه، تصویر کودکان اهوار عراق را که فاقد مدرسه بوده و کاری جز قایق سواری و پرورش گاومیش ندارند نمایش داده است.
'حبیب' در عکس های خود اماکن مسکونی در نزدیکی چاه نفتی 'الاحدب 'در 190 کیلومتری جنوب بغداد را نشان داده که از نشت نفت وگازهای سمی رنج می برند وبه همین دلیل ساکنان آن دچار بیماری های عدیده ای شده وحتی فرزندان تازه به دنیا آمده از نقص های ژنتیکی یا ریوی برخوردارند.
حبیب با برگزاری این نمایشگاه اظهار امیدواری کرد سازمان های حقوق بشری برای رفع مشکلات مردم عراق بر اثر حملات وحشیانه داعش اقدامی به عمل آورند. 

 

منبع: ایرنا