۱۳۹۷/۰۲/۰۱
۱:۰۰ ب٫ظ

پايگاه اطلاع رساني مركز تحقيقات جهاني نوشت: آمريكا، انگليس و فرانسه همزمان با سكوت در برابر جنايت هاي اسراييل عليه فلسطينيان و كشتار مردم در بحرين و يمن، به ليبي هجوم برده اند تا كنترل بازي را در دست گيرند و از تكرار وقايع مصر و تونس جلوگيري كنند.

غوغای لیبی با معمای سکوت غرب در برابر جنایات اسراییل و سرکوب در بحرین

اين پايگاه، توجيه سران آمريكا، فرانسه و انگليس در بيانيه مشترك براي توجيه حمله به ليبي را ادامه سنت رياكاري، دروغگويي و فريب مردم توسط غرب خواند.

مركز تحقيقات جهاني نوشت: استدلال هاي مطرح در بيانيه مشترك ديويد كامرون نخست وزير انگليس، باراك اوباما و نيكلا ساركوزي روساي جمهوري آمريكا و فرانسه در توجيه حمله به ليبي، در ظاهر منطقي و معقول اما نمايانگر رياكاري و دروغگويي مرسوم غرب است.

يكي از اين استدلال ها، 'حمله معمر قذافي به مردم، تقاضاي اتحاديه عرب و مخالفان قذافي براي دست به كار شدن و كمك جامعه بين المللي' است اما، بايد پرسيد اگر شما به خاطر كمك به مردم ليبي و رهايي آنها از سركوب قذافي وارد عمل شده ايد، پس چرا در مقابل سركوب مردم بحرين، يمن يا جيبوتي از سوي حاكمان سركوبگر آنها واكنشي نشان نمي دهيد؟

استدلال ديگر سران اين سه كشور، توسل به حمايت سازمان ملل و قطعنامه مصوب شوراي امنيت در رابطه با اتخاذ تدابير لازم براي حمايت از مردم ليبي در برابر نيروهاي سركوبگر قذافي است اما، بايد به خاطر داشت كه حملات غرب و ناتو، غيرنظاميان و مردم عادي را نيز به خاك و خون مي كشد.

كشته شدن مردم عادي در ليبي بر كسي پوشيده نيست و امتناع غرب از اذعان به اين موضوع، نمايانگر نخوت و تن ندادن آنها به پذيرش اشتباهاتشان است.

آمريكا، فرانسه و انگليس كه از رنج و ظلم دولت ليبي بر مردم با آب و تاب سخن مي گويند، از اذعان به درد و رنجي كه خود به اين مردم وارد مي كنند، طفره مي روند.

جالب اينكه كامرون ماه گذشته گفته بود، هدف ما تغيير رژيم و اشغال ليبي نيست، اما در بيانيه مشترك با اوباما و ساركوزي، تصديق كرد،در پي تغيير رژيم هستند.

مركز تحقيقات جهاني افزوده است: آمريكا، فرانسه و انگليس پس از لفاظي هاي بسيار مبني بر تصميم نداشتن به بركناري حكومت طرابلس، در بيانيه مشترك از اهداف امپرياليستي خود پرده برداشتند و خاطرنشان كردند براي گذار از ديكتاتوري به روندي مبتني بر قانون اساسي، تصميم دارند دولت قذافي را ساقط كنند اما، پرسش اين است 'با توجه به اينكه رييس دولت تشكيل شده مخالفان، يكي از وزراي سابق دولت قذافي است، اين تغيير و طي كردن دوره گذار چگونه ممكن خواهد بود'؟

اوباما، ساركوزي و كامرون در بخش ديگري از اين بيانيه، از بمباران مردم ليبي به عنوان خيانتي نابخشودني به 'شهروندان شجاع' اين كشور ياد كرده اند اما، بايد پرسيد، آيا كشتار مردم فلسطين توسط اسراييل و چشم بستن غرب بر روي اين جنايات، خيانتي نابخشودني نيست؟

اين مركز مطالعاتي نوشت: هدف اصلي حمله غرب به ليبي، كنترل بازي و جلوگيري از تكرار حوادث تونس و مصر است. آنچه مسلم است، غرب در رياكاري، دروغگويي و فريفتن مردم پيشينه طولاني دارد. اكنون ليبيايي ها با توجه به اين واقعيت، بايد ضمن مخالفت با رژيم قذافي و گروهي از مخالفان تحت حمايت غرب، خود راهي براي مديريت كشورشان بيابند و زمام امور را به دست دولتمرداني بسپارند كه سرسپرده و دست نشانده نباشند.

 

زمان انتشار : 1390-02-05