۱۳۹۷/۰۲/۰۵
۴:۰۲ ب٫ظ

با توجه به حوادث و رویدادهای کنونی جهان اسلام باید فضایی را ایجاد و فراهم کنیم که در آن افراد مختلف با ادیان و اعتقادات مختلف فرصت گفتگو با یکدیگر را داشته باشند و بتوانند در این فضا با افکار و اندیشه‌های هم آشنا شوند و در کنار هم نواقص موجود را مرتفع کنند.

فرآیند تغییر در جوامع دینی

آیا جامعه‌های مختلف به مرور زمان تغییر خواهند کرد و یا این که تا همیشه اصول و اساس خود را حفظ خواهند کرد و از تغییر مصون می‌مانند. آیا تغییر جوامع تنها در کشورهایی روی می‌دهد که یا بهره کمی از دین دارند و یا این که به طور کل اعتقادات دینی در اصول و پایه‌های اصلی آن جایی ندارد و از همه مهم‌تر آیا جوامع دینی و مسلمان نیز دست‌خوش تغییر و تحول خواهند شد؟

این پرسشی است که در مطلبی از دکتر «سالم موسی» به نام «اجتناب‌ناپذیری تغییر در جوامع بشری» مورد بررسی قرار گرفته است. دنیای امروز که به جهان علم و تکنولوژی لقب گرفته است، با انبوه دستاوردهای خود تمام نقاط دور و نزدیک جهان را در خود جای داده است و همین قدرت حضور بالا در هر کشور و منطقه‌ای از جهان راهی خواهد بود برای شروع تغییرات گسترده علمی، فرهنگی و ادبی.

نویسنده در این مطلب که در سایت میدل ایست آن لاین درج شده است، با مطرح کردن مسئله مهم تغییر نگاهی به اندیشه‌های جک میزیرو و استاین دیوید از بزرگان عرصه آموزش و تعلیم بزرگسالان می‌اندازد و براساس نظریه‌های این دو نویسنده، معتقد است که جوامع بشری بی‌شک تغییر می‌کنند و هیچ چیز نمی‌تواند مانع از این تغییر شود. لیکن باید تغییرات را جهت‌دهی کرد. از آن جا که این تغییرات خواه ناخواه در جوامع اسلامی نیز روی خواهد داد، بایستی روند این جریان را به سمت درست آن هدایت کرد.

در پایان مطلب مذکور نویسنده پیشنهاداتی درمورد تغییرات کشورهای عربی دارد و می‌گوید که با توجه به حوادث و رویدادهای کنونی جهان اسلام باید فضایی را ایجاد و فراهم کنیم که در آن افراد مختلف با ادیان و اعتقادات مختلف فرصت گفتگو با یکدیگر را داشته باشند و بتوانند در این فضا با افکار و اندیشه‌های هم آشنا شوند و در کنار هم نواقص موجود را مرتفع کنند.

البته نویسنده به اهمیت اسلام و دین نیز توجه دارد و معتقد است که باید با اسلام و اعتقادات اسلامی با مردم سخن گفت و به آن‌ها توضیح داد که هیچ چیز به اندازه خدمت به مردم و سودرسانی به جامعه و کشور دارای اهمیت نیست.

 

زمان انتشار : 1391-02-05