۱۳۹۷/۰۱/۲۹
۸:۲۵ ب٫ظ

آدونیس : فرانسه در مدت اخیر به جای آن که از دموکراسی و جریان‌های مدنی دفاع کند که قدرت تغییر کشورهای عربی را داشته باشند و بتوانند این کشورها را از عقب ماندگی قرون وسطایی خود به سمت تمدن و پیشرفت سوق بدهند، از جریان‌های واپس‌گرایی دفاع کرده است که به نام دفاع از حقوق بشر با سازما

فرانسه اصول انقلاب خود را زیر پا گذاشته است

فرانسه از اصول انقلاب کشورش تخطی کرده است.

به نقل از سایت خبری میدل ایست آن لاین، آدونیس شاعر مشهور سوری تبار در گفتگوی اخیر خود با مجله افریق آزی (آفریقا _ آسیا) با انتقاد از سیاست‌های چند وقت اخیر فرانسه نسبت به کشورهای عربی گفته است: اگر با دقت سیاستی را که فرانسه نسبت به کشورهای عربی اتخاذ کرده است را از نظر بگذرانیم، متوجه می‌شوییم که فرانسه به اصول انقلاب فرانسه خیانت کرده است.

او با توضیح بیشتر در زمینه سیاست‌های اخیر فرانسه نسبت به حوادث جهان عرب گفت: فرانسه به جای آن که از دموکراسی و جریان‌های مدنی دفاع کند که قدرت تغییر کشورهای عربی را داشته باشند و بتوانند این کشورها را از عقب ماندگی قرون وسطایی خود به سمت تمدن و پیشرفت سوق بدهند، از جریان‌های واپس‌گرایی دفاع کرده است که به نام دفاع از حقوق بشر با سازمان‌های متحجر و واپس‌گرا همکاری می‌کند.

آدونیس که پیش از این از تاسیس دولت‌های اسلامی در کشورهای عربی انقلابی ابراز نگرانی کرده بود، در این گفتگو با استقبال از به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان گفت: من از پیروزی و به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان استقبال می‌کنم. دیکتاتوری نظامی فقط می‌تواند بر عقل‌ها چیره شود. اما تاسیس یک دولت اسلامی توان آن را دارد که بر عقل‌ و جسم انسان‌ها پیروز بشود.

این شاعر سوری تبار چندی پیش در گفتگو با روزنامه گاردین فرانسه نیز درباب برخورد دولت‌های غربی با کشورهای انقلابی گفته بود: هیچ کس نمی‌تواند از دولت‌های عربی دفاع کند. اما این کافی نیست و از بین نبردن بدی‌های به جا مانده پیش از انقلاب در این کشورها خود کار مهم دیگری است که البته فرانسه و اروپا در این راه هیچ کاری انجام نمی‌دهند.

میدل ایست آن لاین در ادامه این گزارش خود به سرمایه‌گذاری‌های مختلف قطر و عربستان سعودی در فرانسه پرداخته است و در این زمنیه می‌نویسد: «نیکولا بو» نویسنده فرانسویی در گزارشی بلند و مفصل که در روزنامه ماریان به چاپ رسید، به رقابت قطر و عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در کشور فرانسه اشاره کرده است.

همچنین مجله لوموند فرانسه نیز با پرده برداشتن از سرمایه‌گذاری‌های قطر در فرانسه سیاست‌های دولت خود را فاش کرد و در این زمینه نوشت: قطر با سرمایه‌گذاری در راستای اهداف پروژه‌های فرانسوی گام برمی‌دارد و قصد دارد از این طریق اندیشه‌های مسلمانان ساکن در فرانسه را به نفع خود شکل بدهد.

در این گزارش‌ها به حمایت گسترده از افکار سلفی‌ها نیز اشاره شده است. به عنوان مثال لوموند نوشت که طبق آمارهای فرانسه تعداد مسلمانان فرانسویی که به جریان‌های سلفی گرایش پیدا می‌کنند در حال افزایش است.

http://www.middle-east-online.com/?id=132539

 

زمان انتشار : 1391-04-06