۱۳۹۷/۰۳/۰۵
۸:۲۹ ب٫ظ

بنا بر این گزارش، مسکو و مینسک هفته گذشته درباره فروش دارایی‌های دولتی بلاروس در قبال تکمیل طرح اعطای یک وام 3.5 تا 3 میلیارد دلاری به این کشور از سوی روسیه گفت وگو کردند.

فروش سهام شبکه ترانزیت گاز بلاروس به روسیه

گروه بین‌الملل: نخست وزیر بلاروس از برنامه کشورش برای فروش سهام شبکه ترانزیت گاز به روسیه خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز از مینسک، میخاییل میاسنیکوویچ، نخست وزیر بلاروس گفت کشورش قصد دارد سهام شبکه ترانزیت گاز خود به ارزش 2 میلیارد و 500 میلیون دلار را به روسیه بفروشد و نرخ ارز روبل را با دریافت یک وام ضمانتی از طرف مسکو با نرخ دلار هماهنگ و برابر کند.

بنا بر این گزارش، مسکو و مینسک هفته گذشته درباره فروش دارایی‌های دولتی بلاروس در قبال تکمیل طرح اعطای یک وام 3.5 تا 3 میلیارد دلاری به این کشور  از سوی روسیه گفت وگو کردند.

احتمال دارد در اوایل ژوئن آینده توافقی در این باره حاصل شود و به بلاروس در حل بحران ارزی کمک کند.

وی ادامه داد: روسیه آماده است سهام شرکت بلترنسگاز در شبکه ترانزیت گاز بلاروس را با پرداخت 2 میلیارد و 500 میلیون دلار بخرد.

با امضای این قرارداد، روسیه کنترل کامل شبکه ترانزیت گاز بلاروس که به وسیله آن گاز خود را به اروپا صادر می‌کند، در اختیار خواهد گرفت.

شرکت گازپروم روسیه 50 درصد از سهام شرکت بلترنسگاز را در سال های 2010 تا 2007 با پرداخت همین میزان پول خریداری کرده بود.

میاسنیکوویچ با بیان این که احتمال دارد بلاروس نخستین بخش از این وام ضمانتی به مقدار 800 میلیون دلار را تابستان امسال دریافت کند، یادآور شد: این وام به بلاروس اجازه می دهد نرخ ارز را که در سطح 3 هزار و 145 روبل برای هر یک دلار است، هماهنگ و برابر کند.

نخست وزیر بلاروس همچنین گفت: با دریافت این وام، نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا خواهد بود.

بلاروس پیش‌تر نیز برای واگذاری سهام شبکه ترانزیت گاز خود به روسیه اعلام آمادگی کرده بود.

 

 

زمان انتشار : 1390-01-01