۱۳۹۸/۱۱/۰۲
۷:۳۲ ق٫ظ

برنامه «عکس‌های تکان‌دهنده» (Fotos que sacuden al mundo) شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی در این قسمت، عکس متعلق به دختری افغان را بررسی می‌کند که در پی یک حمله انتحاری در روز عاشورا برخی از اعضای خانواده خود را از دست می‌دهد.

فریاد کودک افغان در «عکس‌های تکان‌دهنده»

به گزارش الأمه:

این برنامه که در هر قسمت یکی از ماندگارترین عکس‌های تاریخ را مورد بررسی قرار می دهد، این بار به سراغ عکسی رفته که توسط مسعود حسینی یکی از عکاسان معروف افغان از کودکی ثبت شده که بعد از یک حمله انتحاری در روز عاشورای سال ۱۳۹۰ در کنار اجساد خانواده و دوستان خود فریاد می زند.

مسعود حسینی با این عکس توانست در سال ۲۰۱۲، جایزه معتبر پولیتزر را از آن خود کند. پدر وی در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، دستگیر شد و او به همراه خانواده خود به ایران آمد و دوره دبیرستان را در ایران گذراند. مسعود حسینی بعد از حمله آمریکا به افغانستان به کابل رفت و از سال ۲۰۰۷ و به عنوان عکاس جنگ، همکاری خود را با خبرگزاری فرانسه آغاز کرد.

دختربچه‌ای که در تصویر مشاهده می‌شود، ترانه اکبری نام دارد که از بهت کشته شدن اعضای خانواده‌اش فریاد می زند. لباس سبز ترانه اکبری را خانواده‌اش برای وی خریده بودند تا در مراسم عزاداری روز عاشورا بر تن کند. او در این عکس، از بهت مرگ برادر، اقوام و هم‌بازی هایش فریاد می‌زند.

«عکس‎های تکان‎دهنده» کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی به تهیه کنندگی کیانوش الطافی است که برای مخاطبان اسپانیایی زبان شبکه هیسپان تی‌وی زبانگردانی شده است و روزهای پنجشنبه ساعت ۱:۴۵ به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعات ۴:۴۵، ۱۳:۴۵ و ۲۰:۱۵  ، جمعه ساعت ۱۰:۱۵ و یکشنبه ساعت ۴:۱۵ و ۲۰:۴۵ روی آنتن هیسپان تی‌وی می‌رود.

منبع: ایسنا